Heirolin paistoastioissa ja padoissa kypsyvät syksyn herkulliset riista- ja pataruoat

Syksy on maukkaiden riistaruokien ja mehevien pataruokien aikaa. Heirolin Cerasafe+ -pannut ovat ammattimaisen kestäviä ja niillä ruoka ruskistuu ja kypsyy tasaisesti. Ruoan hitaaseen kypsentämiseen ja hauduttamiseen liedellä sekä uunissa soveltuvat emaloitu SuperLight -kevytvalurautapata ja Procast-uunipata. Heirolin lihamyllyllä syntyy kotitekoinen riistamakkara Henri Alènin reseptistä kädenkäänteessä.

(Linkit painolaatuisiin kuviin ja tiedote PDF-muodossa ovat viestin lopussa)

Ammattilaislaatuiset Cerasafe+ -paistinpannut kotiliesille
Cerasafe+ -pannuilla ruoanvalmistaminen helppoa – lämpö jakautuu pannulla tasaisesti ja kolminkertainen, keraamisesti vahvistettu pinnoite kestää käytössä. Pannujen pinnoitteessa ei ole käytetty PFOA:ta. Paistinpannun runko ja kahva ovat ruostumatonta terästä ja niittikiinnitetyt kahvat kestävät myös uunikäytössä. Sarjasta löytyy laaja valikoima ammattilaistason paistinpannuja, paistokasareita sekä kattiloita ja kasareita, jotka soveltuvat kaikille liesityypeille.
Cerasafe+ Steely -paistinpannut: 20 cm noin 42,00 €; 24 cm, noin 49,80 €; 26 cm, noin 55,90 €; 28 cm noin 68,80 € ja 32 cm, noin 85,80 €
Cerasafe+ Steely -paistokasari kannella 28 cm: hinta noin 109,00 €

Emaloidut SuperLight-valurautapadat ja -pannut ovat keittiön väripilkkuja
Heirolin SuperLight -kevytvalurautapadoissa ja pannuissa on uusi, ohuempi seinärakenne, joka tekee padoista ja pannuista jopa puolet perinteisiä valurautapaistoastioita kevyempiä. Paistoastioiden paksu pohja varaa erinomaisesti lämpöä. Klassisen kauniit, lämpöä varaavat punaiseksi liukuväriemaloidut valurauta-astiat voidaan nostaa suoraan pöytään tarjoilua varten. Patojen sisäpinta on emaloitu valkoiseksi ja pannujen sisäpinnassa on perinteinen musta mattaemalipinta.  Padat ja pannut soveltuvat kaikille liesityypeille sekä uuniin.
Heirol SuperLight -kevytvalurautapata 3,5 l, hinta noin 99,00 € ja 4,5 l, hinta noin 109,00 €
Heirol SuperLight -kevytvalurautapannu, 24 cm, hinta noin 47,80 € ja 28 cm, hinta noin 57,00 €

Procast-uunipadoissa valmistuvat mehevät syys- ja talvikauden ruoat
Heirolin kevyet ja kestävät Procast-uunipadat on valmistettu kestävästä valualumiinista. Mattamustaksi maalattujen patojen kädensijat ovat samaa kappaletta padan kanssa, joten padoissa ei ole löystyviä ruuveja. Pienemmässä, 3,6 litran padassa on käyttöä helpottava kaatonokka. Isomman, 5,5 litran padan kansi toimii myös tarjoilualustana. Padat on pinnoitettu kestävällä, tarttumattomalla xylan-pinnoitteella ja ne soveltuvat uunin ohella myös sähkö- ja kaasuliesille.
Heirol Procast -pata lasikannella 3,6 l, hinta noin 51,60 €
Heirol Procast -pata lasikannella 5,5 l, hinta noin 51,60 €

Hyvän lihan ja makkaran ystävälle

Heirolin perinteinen, pöytään kiinnitettävä lihamylly sopii lahjaksi laadukkaasta lihasta pitävälle. Se jauhaa kätevästi myös kalan sekä soseuttaa vihannekset. Myllyn varusteena on pöytäsuoja sekä makkarasuppilosetti makkaran valmistukseen.
Lihamylly makkarasetillä: #8, hinta noin 31,00 € ja #10, hinta noin 35,20 €

Henri Alènin vinkit paistinpannujen hoitoon

Hyvin hoidettu paistinpannu kestää pitkään. Paistinpannua ei saa kuumentaa tyhjillään, sillä korkea lämpötila voi vioittaa pinnoitetta. Tärkeintä on aina pestä paistinpannu huolella sekä sisältä että pohjasta. Jos pannu pestään huonosti, lika ja karsta tarttuvat pannuun ja pinnoite kärsii. Myöskään kova hankaus tai tiskikoneessa peseminen ei sovi pannuille, vaikka kovaa käyttöä kestäisivätkin. Kun pinoat erikokoisia pannuja astiakaappiin, on väliin hyvä laittaa liina tai paperi. Näillä eväillä pannujen tarttumaton pinta pysyy ehjänä ja pannut kestävät pitkään!

Heirol Oy, www.heirol.fi
Taru Lainela, taru.lainela@heirol.fi, puh. (075) 326 6800

Promode Oy, www.promode.fi, puh. (09) 170 070
Karri Harju, karri.harju@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Jarna Tikkanen, jarna.tikkanen@promode.fi / tuotelainaukset

Marketeissa, tavarataloissa ja keittiötarvikeliikkeissä,

Heirol Shop (os. Kauppiaskatu 4, Turku) sekä www.heirol.fi

Heirol Oy, puh. (075) 326 6800

Heirol Oy on vuonna 1991 perustettu suomalainen keittiövälineiden maahantuontiyritys, joka on noussut nopeasti yhdeksi Suomen johtavista keittiön pienvälineiden valmistuttajista. Heirolin johtoajatuksena on tarjota monipuolinen valikoima laadukkaita, kauniita ja käytännöllisiä keittiön pienvälineitä sekä lastenastioita markkinoiden parhaalla hinta‐laatusuhteella.

KATAJANMARJALLA MAUSTETTUA HIRVIPATAA
700g hirven lapaa tai muuta sitkeää ruhonosaa
1 iso sipuli
2 porkkanaa
1 palsternakka
200 g varsiselleriä
2 rkl voita
2 rkl vehnäjauhoja
1 dl tomaattipyreetä
3 dl punaviiniä
noin 6dl lihalientä
katajanmarjoja ja maustepippureita
1rkl mustapippuria
pieni nippu tuoretta timjamia
1 laakerinlehti
2rkl mustaherukkahyytelö
suolaa

Leikkaa hirvenliha isoiksi kuutioiksi. Kuori ja pilko sipulit ja juurekset. Laita ainekset pataan ja ruskista voissa. Lisää mukaan tomaattipyree ja vehnäjauhot. Kypsennä noin viisi minuuttia. Lisää punaviini ja lihaliemi. Kuumenna kiehumispisteeseen kokoajan sekoittaen. Vähennä lämpöä niin että hirvipata hautuu rauhassa. Sido pieneen harsoliinaan mausteet ja timjami. Lisää pataan hautumaan. Anna hautua niin kauan että liha on mureaa, eli noin 2 tuntia. Lisää nestettä tarvittaessa. Lisää mustaherukkahyytelö ja mausta suolalla. Poista lopuksi maustenyytti ja tarjoile puikulaperunamuhennoksen kanssa.

RIISTA-PEKONIMAKKARA
800 g poroa, hirveä tai kaurista
500 g naudanlihaa
250 g pekonia
1 dl kuivattua sipulia
3 dl kylmää vettä
1 rkl suolaa
2 tl kuivattua timjamia
2 tl kuivattua rosmariinia
4 hienonnettua valkosipulinkynttä
2 cl konjakkia
porsaan suolta

Jauha lihat kahteen kertaan lihamyllyn läpi. Hienonna pekoni ja lisää mukaan. Sekoita muut ainekset mukaan monitoimikoneessa tai käsin sekoittaen. Laita porsaan suoli lihamyllyn suppilon päähän ja veivaa massa hitaasti suoleen. Älä laita mureketta liikaa kerrallaan suoleen. Pyöritä pitkä makkara sopivin välein pienemmiksi makkaroiksi ja sido jokaisesta välistä palalla suolta. Pistele makkaraan muutamia reikiä haarukalla ja hauduta 80 °C vedessä noin 10 minuuttia. Nosta makkara varovasti pois vedestä ja leikkaa makkarat erilleen. Paista pannulla öljyssä tai voissa kullanruskeiksi.