KEKKILÄN MARKKINOINNIN JOHTOON REILUN KAUPAN AMMATTILAINEN KIRSI TANSKI

(Linkit painokelpoiseen kuvaan ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Puutarha-alan asiantuntijayritys Kekkilä Oy:n markkinointijohtaja Ia Adlercreutz (s. 1971) on siirtynyt vuoden 2011 alusta yrityksen brändi- ja liiketoiminnan kehitysjohtajaksi. Kekkilän uudeksi markkinointipäälliköksi on nimitetty 1.2.2011 alkaen Kirsi Tanski (s. 1977). Tanski on aiemmin työskennellyt Reilun kaupan edistämisyhdistys ry:n varatoiminnanjohtajana ja markkinointipäällikkönä.

– Kiinnostuin Kekkilästä, sillä puutarha-ala on sektorina inspiroiva ja kasvava. Se edustaa minulle pehmeitä arvoja, kuten omilla käsillä tekemistä, hitaampaa elämän rytmiä, ruuan puhtautta ja terveellisyyttä sekä kauneuden luomista ympäristöön. Kekkilän laadukkaat tuotteet ottavat huomioon puutarhaharrastajien tarpeet, ja niissä toteutuvat kestävän kehityksen periaatteet, joten niiden parissa on ilo työskennellä, Tanski kertoo.

– Kirsi Tanski oli erittäin pätevässä hakijajoukossa humanistitaustainen musta hevonen. Tunnistimme hänessä uutta innovoivan ja analyyttisen tekijän, joka osaa kyseenalaistaa perinteiset tavat tehdä ja ajatella. Hänellä on myös vahvaa osaamista päivittäistavarakaupasta, jossa haluamme vahvistaa Kekkilän asemaa kehittämällä tuotteitamme ja niiden esillepanoratkaisuja, Adlercreutz kommentoi Tanskin valintaa.

Aiemmassa tehtävässään Reilun kaupan edistämisyhdistyksessä Tanski on ollut mukana vaikuttamassa siihen, miten eettinen kuluttaminen on vahvistunut Suomessa ja maailmalla sekä kuluttajien että päivittäistavarakaupan toimijoiden keskuudessa. Tanski on vastannut muun muassa Reilun kaupan brändi-, markkinointi- ja sidosryhmästrategioista. Hänen hoidossaan vuosina 2005–2010 Reilun kaupan merkin tunnettuus ja kuluttajien luottamus sertifioituihin tuotteisiin on kasvanut merkittävästi. Sertifioitujen tuotteiden myynnin arvo kasvoi samalla 13,1 miljoonasta eurosta 86,9 miljoonaan euroon.

– Kirsi on menestynyt hyvin työssään Reilun kaupan brändin rakentajana, ja hänellä on vahva käsitys siitä, miten kestävän kehityksen arvot vaikuttavat ihmisten ostokäyttäytymiseen. Tästä on suuresti etua myös Kekkilän uuden tuotestrategian toteuttamisessa, Adlercreutz kuvailee.

Kekkilän tuotestrategia perustuu ajatukseen, jonka mukaan kuluttajien käyttäytyminen tulee muuttumaan viiden vuoden aikavälillä siten, että kestävän kehityksen arvot tulevat jatkossa ohjaamaan kulutusvalintoja entistä enemmän. Tuotestrategia näkyy muun muassa luonnonmukaisten multa- ja lannoitetuotteiden osuuden kasvussa Kekkilän harrastajatuoteryhmässä sekä Koti & Piha -tuoteryhmässä, joka tarjoaa skandinaaviseen ympäristöön suunniteltuja pihanrakennustuotteita. Vuosittain laajenevaan Koti & Piha -tuoteryhmään kuuluvat muun muassa Vihervaja, Vihervitriini, Viljelylaatikko, Parvekeviljelysetti ja Marjapensastuki. Suomessa valmistetuille tuotteille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

Vuonna 2010 lanseerattu kotipuutarhan rakentamiseen tarkoitettu Koti & Piha -konsepti on syntynyt Ia Adlercreutzin idean ja määrätietoisen kehitystyön pohjalta. Onnistuminen uuden liiketoimintakonseptin kehittelyssä avasi Adlercreutzille tien myös uuteen tehtävään Kekkilän brändi- ja liiketoiminnan kehitysjohtajana.

Kekkilä Oy, www.kekkila.fi
Brändi- ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Ia Adlercreutz, ia.adlercreutz@kekkila.fi, puh. 050 599 3832
Markkinointipäällikkö Kirsi Tanski, kirsi.tanski@kekkila.fi, puh. 040 559 5685

Kekkilä Oy on suomalainen kasvualustojen, katemateriaalien ja kasvinravitsemuksen asiantuntijayritys. Konserni kehittää, valmistaa ja markkinoi puutarha-alan korkealaatuisia merkkikasvualustoja, kasvinravinteita ja katemateriaaleja harrastajille, ammattiviljelijöille ja viherrakentajille. Kekkilän Koti & Piha -tuoteperhe tarjoaa laadukkaita pihanrakennustuotteita, jotka on suunniteltu soveltumaan pohjoismaisiin kasvuolosuhteisiin ja skandinaavisten pihojen ilmeeseen. Kekkilällä on tuotantoa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Ammattiviljelytuotteita toimitetaan yli 40 maahan. Viennin osuus on 40 %. Kekkilän omistaa Vapo Oy.