Kekkilän mullanvaihtovinkeillä viherkasvit kukoistukseen

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja pdf-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa. Kuvien käytön yhteydessä on aina mainittava Kekkilä.)

Talvi on viherkasvien lepokautta, mutta kevätauringon säteet käynnistävät niiden kasvukauden. Mullan määrä kukkaruukuissa vähenee vuoden aikana juurten kasvun ja mullan tiivistymisen myötä. Siksi multa on hyvä vaihtaa juuri ennen kasvukauden alkua. Kekkilän erilaisille kasveille suunnitelluista multatuotteista kasvit saavat uutta voimaa kasvuun ja kukoistukseen.

Mullanvaihto oikeaan aikaan
– Mullanvaihto tehdään kasvien lepokauden päättyessä helmi-maaliskuun vaihteesta eteenpäin. Mullanvaihto kannattaa tehdä ennen kasvukauden alkua, jotta se palvelisi kasvia parhaiten ja jottei alkava kasvu häiriintyisi, kertoo Kekkilän tuotepäällikkö Eila Pääskynkivi.

Kasvit tarvitsevat kukoistaakseen riittävästi multatilaa, sillä multa toimii välivarastona vedelle ja ravinteille. Nopeasti kasvavat kasvit tarvitsevat isomman ruukun joka vuosi. Hitaasti kasvavilla lajeilla mullanvaihto voidaan tehdä joka toinen tai kolmas vuosi. Isompi ruukku tarvitaan silloin, kun vanha ruukku on täynnä juuria.

– Suurikokoisten kasvien ruukkuja ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa säännöllisesti. Niille riittää helposti irtoavan pintamullan uusiminen, Pääskynkivi lisää.

Mullasta voimaa kasvuun
Kasvit saavat kuohkeasta ja ilmavasta mullasta uutta kasvuvoimaa. Kekkilä Kukkamulta on ravinteikas ja kasvua lisäävä multa kukkiville viherkasveille. Kekkilä Kestomulta soveltuu viherkasveille erityisesti isoihin ruukkuihin ja altakasteluruukkuihin. Kaktuksille ja mehikasveille Kekkilä tarjoaa Kaktus- ja Kylvömultaa sekä orkideoille ja muille kämmeköille erityistä Orkideamultaa.

– Kekkilän kaikki mullat, Orkideamultaa lukuun ottamatta, ovat peruslannoitettuja ja kalkittuja, joten kasvit eivät kaipaa lannoitusta heti mullanvaihdon jälkeen. Lannoittaminen on hyvä aloittaa Kekkilä Kukkaravinteella noin kuukauden kuluttua mullanvaihdosta. Orkideoille on oma Kekkilä Orkidearavinteensa, Pääskynkivi neuvoo.

Mullanvaihdon yhteydessä ruukkuihin on hyvä tehdä salaojitus Kekkilä Ruukkusoralla, sillä salaojitus suojelee kasvia ylikastelulta.

Kekkilän ruukkukatteet viimeistelevät istutukset
Ruukkuistutukset voi viimeistellä mullanvaihdon jälkeen Kekkilä Ruukkukatteilla.

– Ruukkukatteet ovat paitsi kauniita myös hyödyllisiä. Niiden avulla multa pysyy pidempään kosteana, mikä vähentää kastelun tarvetta. Ruukkukatteet kätkevät myös mullan pinnalle kertyvät kalkkisaostumat ja antavat istutuksille huolitellun ilmeen, Pääskynkivi sanoo.

Näin vaihdat viherkasvien mullan:

1. Kastele kasvit hyvin edellisenä päivänä. Näin multapaakku pysyy hyvin kasassa ja irtoaa helposti ruukusta.
2. Valitse uuden ruukun koko kasvin juurien koon mukaan. Tee istutus aina puhtaaseen ruukkuun.
3. Tee ruukun pohjalle salaojitus Kekkilän Ruukkusoralla. Altakasteluruukuissa salaojitusta ei tarvita.
4. Ota kasvi vanhasta ruukusta. Ravistele helposti irtoava multa paakusta.
5. Asettele kasvi uuteen ruukkuun. Lisää multaa paakun sivuille sekä ohuesti myös sen päälle. Tiivistä kevyesti.
6. Kastele multa ja suihkuta kasvin lehdet.
7. Laita mullan pinnalle kerros Kekkilän Ruukkukatetta. Se viimeistelee istutuksen ja vähentää kasvin kasteluntarvetta.

Ohjeet: Kekkilä

Hintatiedot: