KEKKILÄN RAJAUSKONSEPTI TARJOAA VALMIITA RATKAISUJA PIHA-ALUEIDEN RAJAAMISEEN

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa. Kuvien käytön yhteydessä on aina mainittava Kekkilä.)

Pihan eri alueiden selkeä muotoilu ja rajaaminen helpottavat puutarhan hoitoa ja antavat pihalle huolitellun yleisilmeen. Kekkilän tutkimusten mukaan suomalaiset kuitenkin kokevat pihan rajaamisen vaikeaksi. Kekkilän monipuolinen tuotevalikoima sisältää useita erilaisten pintojen rajaamiseen soveltuvia tuotteita. Rajausreunan, Rajauskiven ja Turveharkon avulla pihan eri osa-alueet on helppo rajata omiksi, selkeiksi kokonaisuuksiksi.

Taipuisalla Rajausreunalla kaarevia muotoja puutarhaan
Kekkilän Koti & Piha -sarjan uutuustuote keväällä 2012 on taipuisa, teräksestä valmistettu Rajausreuna, jonka avulla puutarhaan saa rakennettua helposti kaarevia muotoja. Maahan upotettavalla Rajausreunalla kate- ja istutusalueet, nurmikko ja kulkuväylät voidaan rajata omiksi helppohoitoisiksi kokonaisuuksikseen, mikä antaa pihalle huolitellun yleisilmeen.

– Rajaaminen ehkäisee rikkaruohojen leviämistä ja helpottaa näin pihan hoitoa. Rajaaminen nurmikkoa kanttaamalla on yleistä vanhoissa puutarhamaissa, kuten Isossa-Britanniassa, mutta Suomessa tapa on vasta yleistymässä, kertoo Rajausreunan muotoilija Mikko Paakkanen.

Mattamustaksi maalattu Rajausreuna asennetaan paikoilleen maahan kevyesti kumivasaralla naputtelemalla. Myyntipakkaus sisältää neljä 100 x 17,2 x 0,1 cm kokoista Rajausreunaa sekä neljä kiinnityspalaa. Rajausreunat asetetaan peräkkäin niin, että päät menevät hieman lomittain ja Rajausreunan päässä oleva koukku lukitsee palat paikoilleen. Rajausreunaa voi muotoilla ennen paikoilleen asentamista.

Rajauskivi on sisustuksellinen vaihtoehto rajaamiseen
Kekkilän Koti & Piha -sarjan Rajauskivestä tuodaan myyntiin keväällä 2012 uusi tiilenpunainen värivaihtoehto aiempien vaalean- ja tummanharmaan version rinnalle. Muodoltaan ainutlaatuinen Rajauskivi on suunniteltu piha-alueiden rajaamiseen ja kattamiseen, ja suomalaiset kuluttajat ovat ottaneet keväällä 2011 lanseeratun tuotteen innostuneesti vastaan. Toisiinsa lomittuvilla Rajauskivillä syntyvät helposti siistit rajaukset esimerkiksi istutusten ja kulkuväylien välille. Läpivärjätystä betonista valmistetun Rajauskiven mitat ovat 21 x 14 x 7 cm.

Petri Salmelan suunnitteleman Rajauskiven muoto mahdollistaa myös pintakuvioinniltaan kekseliäiden polkujen ja kiveysten latomisen. Hienoja kokonaisuuksia saadaan yhdistämällä Rajauskiveä esimerkiksi Kekkilän Askelpolku-laattoihin sekä koristekiviin ja -katteisiin, kuten uuteen pienirakeiseen, grafiitinharmaaseen Liuskekiveen.

Luonnollisia rajauksia kauniisti sammaloituvalla Turveharkolla
Kekkilän monikäyttöinen Turveharkko on kestävä ja luonnonmukainen materiaali puutarhan rakentamiseen ja rajaamiseen. Helposti työstettävät Turveharkot soveltuvat erinomaisesti pengerrysten rakentamiseen ja kukkapenkkien rajaamiseen. Yksittäisen harkon koko on noin 40 x 24 x 22 cm, ja myyntipakkaus sisältää kolme Turveharkkoa.

– Turveharkko sitoo itseensä paljon vettä, joka haihtuessaan muodostaa hyvän pienilmaston kasveille. Turveharkot sammaloituvat kauniisti ajan myötä ja antavat puutarhan rajauksille luonnollisen ilmeen, kertoo Kekkilän tuotepäällikkö Eila Pääskynkivi.

Rajausreuna (4 x 1 m Rajausreunaa, 4 kpl kiinnityspalaa), hinta noin 40 €
Rajauskivi, värit: tiilenpunainen, vaaleanharmaa ja tummanharmaa, hinta noin 1,80 €/kpl
Turveharkko (pakkauksessa 3 kpl Turveharkkoja), hinta noin 16 €
Liuskekivi Grafiitinharmaa (25 kg), hinta noin 18 €