LUJAT LUUT JA FLUNSSASUOJAA AIEMPAA VAHVEMMALLA ELIVO D3-VITAMIINIUUTUUDELLA

Omenainen Elivo vahva D3-vitamiini 25 μg sopii yli 10-vuotiaille: erityisesti senioreille ja raskaana oleville

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja pdf-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Hyvän olon Elivo-tuoteperhe tarjoaa nyt entistä vahvemman D-vitamiiniuutuuden luiden hyvinvointiin ja vastustuskyvyn parantamiseen: Elivo D3-vitamiini 10 μg saa rinnalleen ravintolisän, joka sisältää D3-vitamiinia 25 μg. Omenanmakuinen Elivo vahva D3-vitamiini 25 μg sopii kaikille yli 10-vuotiaille. Se sopii erityisen hyvin senioreille, sillä Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen mukaan yli 60-vuotiaiden tulisi saada 20 μg D-vitamiinia päivässä. Myös erityisesti raskaana olevien ja imettävien on syytä huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannistaan.

Tuplasti tehoa
Elivo-tuoteperhe täydentyy syksyllä aiempaa vahvemmalla D3-vitamiiniuutuudella. Elivo vahva D3-vitamiini 25 μg sisältää D3-vitamiinia yli tuplasti enemmän kuin Elivo D3-vitamiini 10 μg. Sekä omenanmakuinen että makeuttamaton Elivo D3-vitamiini 10 μg uudistuvat samalla pakkaukseltaan siten, että etiketeissä tuodaan aiempaa selkeämmin esiin D3-vitamiinin määrä tuotteessa.

Elivo vahva D3-vitamiini 25 μg sopii hyvin kaikille yli 10-vuotiaille. Aiempaa vahvemmasta D-vitamiiniuutuudesta hyötyvät erityisesti seniorit, osteoporoosia sairastavat, raskaana olevat ja imettävät. Uutuuden makeutusaineena on hammasystävällinen ksylitoli.

Yli 60-vuotiaiden D-vitamiinisuositus uudistui
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan uuden suosituksen mukaan yli 60-vuotiaiden tulisi saada D-vitamiinia 20 μg vuorokaudessa aiemmin suositellun 10 μg:n sijaan. Suositus on voimassa ympäri vuoden, sillä D-vitamiinin muodostus on ikääntyneiden iholla heikentynyt.

− Uusi, koululaisten keskuudessa tehty interventiotutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että D-vitamiini ehkäisee myös kausiflunssaa(1). Tuoreista suomalaistutkimuksista puolestaan ilmenee, että äidin raskaudenaikainen D-vitamiinin saanti tukee vastasyntyneen luuston kehitystä(2) ja riittävä D-vitamiinin saanti saattaa myös ehkäistä syntyvää lasta allergioilta(3), Helsingin Yliopiston tutkija, ETT Heli Viljakainen kertoo.

D-VITAMIINILLA MONIA TERVEYSVAIKUTUKSIA
• edistää suolistossa kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä
• riittävä saanti erittäin tärkeää terveyden ja vahvan luuston ylläpitämiseksi
• näyttää parantavan vastustuskykyä ja ehkäisevän influenssaa (4)
• puutos saattaa vaikuttaa mm. diabeteksen syntyyn (5)
• näyttää ehkäisevän eturauhas- ja suolistosyöpiä (6)
• saadaan ravinnosta esimerkiksi kalasta ja vitaminoiduista maitotuotteista
• muodostuu myös iholla auringonvalon vaikutuksesta

(1)
Urashima M, Segawa T, Okazaki M, Kurihara M, Wada Y, Ida H. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 2010;91:1255-60.
(
2)Viljakainen HT, Saarnio E, Hytinantti T, Miettinen M, Surcel H, Mäkitie O, Andersson S, Laitinen K, Lamberg-Allardt C. Maternal vitamin D status determines bone variables in the newborn. J Clin Endocrinol Metab 2010;95:1749-57
(
3)Nwaru BI, Ahonen S, Kaila M, Erkkola M, Haapala AM, Kronberg-Kippilä C, Veijola R, Ilonen J, Simell O, Knip M, Virtanen SM. Maternal diet during pregnancy and allergic sensitization in the offspring by 5 yrs of age: a prospective cohort study. Pediatr Allergy Immunol 2010;21:29-37
(
4)Cannell J.J., Vieth R, Umhau J.C. et al. Epidemic influenza and vitamin D. Epidemiol Infect 2006 Dec;134:1129−40
(
5)Mathieu C, Gysemans C, Giulietti A et al. Vitamin D and diabetes. Diabetologia 2005;48:1247–57
(
6)Bischoff-Ferrari HA. The 25-hydroxyvitamin D threshold for better health. J Steroid Biochem Mol Biol 2007;103:614-9

Elivo vahva D3-vitamiini 25 μg, omenanmakuinen purutabletti, 120 tabl. / 60 g, hinta noin 11−12 €
Elivo D3-vitamiini 10 μg, omenanmakuinen purutabletti, 150 tabl. / 75 g, hinta noin 11 €
Elivo D3-vitamiini 10 μg, makeuttamaton, 180 tabl. / 36 g, hinta noin 9 €

Tamro Apteekkiryhmä, www.tamro.fi ja www.elivo.fi
Tuoteryhmäpäällikkö Tarja Erholtz, puh. 020 445 4617, gsm 040 759 4884, tarja.erholtz@tamro.com

Apteekit

Tamro Suomi, puh. 020 445 11

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. 09 170 070
Elina Kangas, elina.kangas@promode.fi / tiedotus ja kuvamateriaali
Marko Vikman, marko.vikman@promode.fi / tuotenäytteet

Tamro Suomi on Suomen johtava lääkkeiden ja terveyttä ja hyvinvointia edistävien tuotteiden jakelija, joka myös myy ja markkinoi apteekkien ja luontaistuotekauppojen valikoimiin kuuluvia laadukkaita tuotteita. Tamro Suomen liikevaihto on noin miljardi euroa ja henkilöstömäärä noin 340. Tamro Suomi on osa kansainvälistä Tamro-konsernia. Lisätietoja osoitteesta www.tamro.fi.