OPERAATIO SAUNALAHTI NÄYTTÄÄ UUTTA SUUNTAA MODERNILLE KODINRAKENTAMISELLE

(Linkit painokelpoisiin havainnekuviin sekä pdf-muotoisiin Operaatio Saunalahti -tiedotteeseen ja yhteistyökumppaneiden yritystiedotteisiin ovat viestin lopussa.)

Operaatio Saunalahti on modernin kodinrakennuksen hanke, jossa Espoon Saunalahteen rakennetaan merenrantatonteille neljä korkealaatuista, noin 180 neliöistä omakotitaloa. Vuonna 2009 alkanut ryhmärakentamisprojekti edustaa uudenlaista tapaa rakentaa. Projektissa on mukana useita rakennusalan yrityksiä, ja taloissa on käytetty heidän uusimpia innovaatioitaan. Saunalahden talojen nousua voi seurata Facebookista ja Fonectan Kotitieto.fi-sivustolta, jossa eri työvaiheista on tarjolla sekä lyhyitä artikkeleita että videoita.

Ryhmärakentaminen tuo säästöjä ja helpottaa neuvotteluja tavarantoimittajien kanss
Operaatio Saunalahti käynnistyi kesällä 2008, kun yrittäjät Tuomas Joensuu ja Tommi Saari ostivat merenrantatontin Espoon Saunalahdesta. Kohteen omakotitalojen suunnittelijaksi valittiin Arkkitehtuuritoimisto Klemetti & Räty.

Modernia skandinaavista arkkitehtuuria edustavat talot on rakennettu ryhmärakentamisen periaatteella, ja rakentajina on ollut sekä yksityishenkiöitä että yrityksiä. Tontti on jaettu rakentajien kesken hallinnanjakosopimuksella, joten talot eivät muodosta keskenään asunto-osakeyhtiötä. Rakennustöiden työnjohdollinen vastuu haluttiin antaa yhdelle pääurakoitsijalle. Tehtävään nimettiin hyvien kokemusten perusteella Potius Oy.

– Vaikka ryhmärakentamisella ei tavoiteltu erityisiä taloudellisia etuja, säästöjä on syntynyt, kun neuvotteluja on käyty monen rakentajan puolesta. Saunalahden kohteissa on yhdessä toteutettu lukuisia rakennusvaiheita suunnittelusta runkorakentamiseen ja eristeistä taloautomatiikan asennukseen, Joensuu kertoo.

Operaatio Saunalahti pyrkii toimimaan esimerkkinä laadukkaasta rakentamisesta
Asuntoministeri Jan Vapaavuori on kiinnittänyt huomiota rakentamisen laadun yhteiskunnalliseen merkitykseen. Rakennusalan laatutaso vaikuttaa olennaisesti paitsi rakennusten elinkaareen ja ympäristövaikutuksiin myös asukkaiden terveyteen ja talouteen. Siksi kuluttajien tulisi kilpailuttaa yrityksiä muillakin perusteilla kuin hinnalla ja puuttua tomerammin karkeisiin virheisiin.

Operaatio Saunalahdessa rakentamisen laatuun on kiinnitetty erityistä huomiota: kivitalojen elinkaari on laskettu pitkäksi, rakennusvaiheessa laaduntarkastuksia on tehty säännöllisesti ja arvon säilyminen on varmistettu Stata Oy:n sähköisellä huoltokirjalla. Siihen tallentuvat kaikki materiaalivalinnat, viat ja huoltotyöt aina rakennusvaiheesta lähtien. Vuoden 2011 alusta kiristyvään energiaverotukseen on puolestaan varauduttu kiinnittämällä erityistä huomiota talojen energiatehokkuuteen muun muassa materiaalivalintojen, taloautomatiikan ja lämmitysratkaisujen avulla.

– Kaikkia Operaatio Saunalahteen osallistuvia yrityksiä yhdistää halu rakentaa korkealaatuisia, kestäviä koteja, jotka vastaavat asukkaiden yksilöllisiin tarpeisiin, Joensuu lisää.

_____________________________

Mukana Operaatio Saunalahdessa:

AHL Group Oy / Final Stage: sisustusrakentaminen ja kalustus
Berker / Oy DJS Automation Ab: Berker KNX-taloautomaatiojärjestelmät ja B.IQ-painikesarjat
Caava Oy: porras- ja kaidetuotteet, hankkeen alullepanija Tuomas Joensuu
Domus Yhtiöt Oy: kiintokalusteet, alumiini-ikkunat ja -ovet, ulko-ovet ja puualumiini-ikkunat
Huoneistosalonki Oy: kiinteistöjen rakennuttaminen, jalostus ja välitys, hankkeen alullepanija Tommi Saari
Potius Oy: pääurakoitsija ja runkourakka
Senera Oy: maalämpöjärjestelmät

Muut yhteistyökumppanit: Electrolux Beam-keskusimurijärjestelmät, Finnrock Consulting, Formex, Highlight valaistus Oy, Holsa Oy, K‑Rauta Vantaanportti, Kos-ket Oy, Maisema-arkkitehti Reetta Nissilä, Maanrakennusliike E. M. Pekkinen Oy, OTSO palvelut Oy, Rudus Oy, Spigot Oy, Stata Oy, Terawatt Oy, ThermiSol Oy, Triofloor-lattiaratkaisut, Tulvari Oy, Uponor Oyj, Zekata Oy.

Caava Oy, myyntijohtaja ja yrittäjä Tuomas Joensuu
puh. 040 412 0713,