Suomalaisen Timberwisen laadukkaat lankkuparketit ovat turvallisia terveydelle ja ympäristölle

Timberwise-parkettien täysin uudenlainen 3-kerrosrakenne on erittäin kestävä

Kotimaisen lattiavalmistajan Timberwisen puulattiat ovat turvallisia kodin sisäilman ja ympäristön kannalta.
Timberwise käyttää ensimmäisenä lattiatehtaana maailmassa hengitysilmalle vaaratonta, täysin formaldehydivapaata liimaa kaikissa tuotteissaan taatakseen puhtaan hengitysilman kotona. Varsinais-Suomessa, Loimaalla valmistettujen Timberwise-parkettien koivuvanerirakenne puolestaan on huomattavasti kestävämpi ja stabiilimpi kuin yleisesti parketeissa käytetyt havuvanerit.

(Painokelpoiset kuvalinkit ja tiedote PDF-muodossa ovat viestin lopussa)

Formaldehydiä sisältäviä ja terveydelle haitallisia liimoja käytetään yleisesti puulattioissa. Suomalaisella Timberwisella tuoteturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota lattian ollessa yksi kodin laajimmista pinnoista. Timberwisen Loimaan tehdas käyttää ensimmäisenä parkettitehtaana maailmassa kaikissa tuotteissaan täysin formaldehydivapaata, päästötöntä liimaa. Formaldehydi imeytyy helposti limakalvoihin ja ärsyttää erityisesti silmän sidekalvojen ja ylähengitysteiden limakalvoja. Oireet ilmenevät esimerkiksi jatkuvana yskänä, nenän tukkoisuutena, nuhana ja silmien kirvelynä jo hyvin pienissä pitoisuuksissa. Hengitysilman formaldehydipitoisuuden noustessa voi ilmaantua myös päänsärkyä, pahoinvointia ja väsymystä – myös yhteyttä astman puhkeamiseen on tutkittu.

– Pienten, lattialla ryömivien ja leikkivien lasten vanhemmat arvostavat tuotteidemme turvallisuutta. Timberwise-lattioiden tuoteturvallisuus ja ekologisuus on herättänyt huomiota Suomen lisäksi myös maailmalla, esimerkiksi Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä. Myös suomalaista laadukasta tuotantoa arvostetaan yhä enemmän, kertoo Timberwisen markkinointipäällikkö Laura Lankinen.

Timberwise-parketeissa on ainutlaatuinen koivuvanerirakenne
Timberwise on edelläkävijänä käyttäessään parkettiensa välisälerakenteena jalopuista 9 mm paksuista suomalaista koivuvanerilevyä, joka on huomattavasti kestävämpi ja stabiilimpi kuin yleisesti parketeissa käytetyt havuvanerit. Timberwisen lattioiden poikkeuksellisen jykevä 3-kerrosrakenne syntyy parketin pintasäleen, ristikkäisen vanerirakenteen sekä pohjassa olevan vastavetoviilun ansiosta. Tämän vuoksi parketti ei ajan saatossa elä, toisin kuin puulattiat yleisesti. Lattian pinta pysyy tasaisena ja aaltoilemattomana, joten tuote soveltuu haastaviin pohjoismaisiin olosuhteisiin, joissa lämpötilat ja ilmankosteus vaihtelevat vuodenajan mukaan. Myös lattian mekaaninen kestävyys paranee – lattia on käytössä tukevampi ja sietää kovempaa kulutusta. Lisäksi koivuvanerirakenne antaa lattialle tehokkaamman ääni- ja kosteuseristyksen.

Timberwisen tuotteet eivät kuormita ympäristöä
Timberwisen parketit ovat ympäristöystävällisiä. Timberwisen käyttämä puutavara tulee PEFC-sertifioiduista metsistä, joissa puuta korjataan vähemmän kuin sitä kasvaa. Kestävän kehityksen varmistamiseksi Timberwise on myös luopunut eksoottisten puulajien käytöstä tarjoten esimerkiksi merbaun sijasta tummaksi käsiteltyä tammea, jolloin lopputulos on hyvin samantyyppinen, mutta ympäristön kannalta huomattavasti parempi. Timberwisen tuotteet kuuluvat myös rakennusmateriaalien parhaisiin päästöluokkiin, kuten JAS F****. Lisäksi ne täyttävät kaikki EU-direktiivien vaatimukset ja niillä on CE-merkintä.

Timberwise Oy, www.timberwise.fi
Laura Lankinen, markkinointipäällikkö, puh. 050 516 9221, laura.lankinen@timberwise.fi

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Heidi Azinur, heidi.azinur@promode.fi / viestintä, kuvamateriaali, näyte- ja kuvaustuotteet