TULIKIVEN UUSI TAKKA-HAUDUTUSUUNI NORVA LOIHTII ESIIN RUOAN PARHAAT AROMIT

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Norva on Tulikiven uusi lämpöä varaava vuolukivitakka, jonka haudutusuuni lämpenee takassa poltettavan tulen voimalla. Haudutusuunia voi käyttää monipuolisesti kiireettömään ruoanlaittoon, matalampaa lämpötilaa vaativiin paistoksiin sekä ruoan lämpimänä pitämiseen. Norvan haudutusuunin sisäpinta on päällystetty helposti puhtaana pidettävillä kaakeleilla.

Hyvää hitaasti hauduttamalla
Norva takka-haudutusuuni sopii ihanteellisesti laatikkoruokien, uunipuurojen ja mureiden paistien kypsentämiseen, sillä hauduttaminen tuo ruoan aromit lempeästi esiin. Hauduttamalla kypsennettäessä ruoka pysyy mehukkaana eikä pääse kuivumaan. Ruoanlaittotapana hauduttaminen edustaa maailmalla leviävää slow food -aatetta, joka korostaa ruoan laatua, ruoanlaiton kiireettömyyttä sekä paikallisten perinneruokien arvostusta.

– Haudutusuuni soveltuu lisäksi matalammassa lämpötilassa paistettavien leipomusten, kuten sämpylöiden, pullien, pizzojen sekä makeiden ja suolaisten piirakoiden paistamiseen. Sitä voidaan käyttää myös ruoan lämpimänä pitämiseen, kertoo Tulikiven myyntijohtaja Juha Sivonen.

Toisin kuin leivinuuneissa, Norvan haudutusuuniin ei tehdä erikseen tulta, vaan uuni lämpenee takkaan sytytetyllä tulella. Haudutusuunin lämpötilaan vaikuttavat käytetty puumäärä, lämmitysaika sekä takan mahdollinen esilämmitys edellisenä päivänä. Maksimilämmityksellä, eli 17,5 kg polttopuuta ja takan esilämmityksellä, lämpötila nousee yli 200 asteen noin viideksi tunniksi. Ilman esilämmitystä lämpötila nousee kolmella pesällisellä alle 200 asteen, mikä riittää hyvin miedommassa lämpötilassa valmistuville laatikko- ja pataruoille. Norvan haudutusuunin sisus on päällystetty keraamisilla kaakeleilla, jotka on helppo pitää puhtaina.

Iloa ruoanlaittoon, sisustukseen ja lämmitykseen
Lämpöä varaava, selkeälinjainen vuolukivitakka Norva luo sisustukseen luonnonmukaista harmoniaa ja kodikkuutta. Sekä takassa että haudutusuunissa on kirkkaat lasiluukut. Pienten ulkomittojensa ansiosta Norva soveltuu ratkaisuksi myös tiloihin, joissa lattiapinta-alaa on rajoitetusti: takan leveys on 90 cm, syvyys 60,5 cm ja korkeus 177 cm.

– Norvan haudutusuunin paikka voidaan sijoittaa asiakkaan toiveiden mukaan joko takkaluukun yläpuolelle tai takkauunin vastakkaiselle puolelle, mikäli haudutusuunin halutaan avautuvan esimerkiksi keittiön puolelle, Sivonen kuvailee.

Norva varaa lämpöä tehokkaasti ja luovuttaa sitä pitkään vähentäen samalla kodin lämmitystarvetta. Lämmönluovutusaika on 7,4 tuntia täydellä maksimiteholla, 23,8 tuntia 50 % maksimitehosta ja 37,9 tuntia 25 % maksimitehosta. Lämmitettävän pinta-alan suuruus vaihtelee 50–90 m2 välillä tilaratkaisusta riippuen.

Hintatiedot:
Norva takka-haudutusuuni, hinta noin 6250 € + asennus noin 650 €

Tulikivi Oyj, www.tulikivi.fi
myyntijohtaja Juha Sivonen, puh. 020 763 6280, juha.sivonen@tulikivi.fi
tiedottaja Eerika Olkinuora, puh. 020 763 6561,
eerika.olkinuora@tulikivi.fi

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Heini Kantala, heini.kantala@promode.fi / viestintä ja kuvamateriaali

Kuvapankki:
www.tulikivi.fi -> medialle -> kuvapankki ->
vuolukiviuunit

Tulikivi Oyj, puh. 0403 063 000

Tulikivi-studiot ja Tulikivi-jälleenmyyntipisteet kautta maan

Pörssinoteerattu perheyritys Tulikivi Oyj ja sen tytäryhtiöt muodostavat Tulikivi-konsernin, joka on maailman suurin lämpöä varaavien tulisijojen valmistaja. Tulikivellä on neljä tuoteryhmää: Tulisijat, Saunat, Sisustus ja Astiat. Tulikivi ja sen asiakkaat arvostavat hyvinvointia, sisustamista ja bioenergian hyötyjä. Tulikiven liikevaihto on noin 60 miljoonaa euroa, josta viennin osuus on noin puolet. Tulikivellä työskentelee noin 500 ihmistä.