Turkulainen mentalisti Pete Poskiparta juhlistaa 25-vuotista esiintyjänuraansa Tampereella

Mentalisti Pete Poskiparta on suosittu yritys- ja yksityistilaisuuksien esiintyjä, jonka karismaattiset show’t yhdistävät ajatustenlukua, taikuutta ja komiikkaa. Vuonna 2014 tulee kuluneeksi sekä 25 vuotta Poskiparran ensiesiintymisestä että 15 vuotta siirtymisestä ammattilaisuralle. Kaksinkertaisen juhlavuoden kunniaksi turkulainen mentalisti esiintyy Tampereen Komediateatterissa 20.9.–10.12.2014. Yhden miehen show’ssa nähdään vaikutteita Poskiparran mentorilta, mentaalitaikuuden elävältä legendalta Bob Cassidylta.

Juhlavuoden show on ajatustenlukua puhtaimmillaan
Useita palkintoja ja tunnustuksia saanut mentalisti Pete Poskiparta juhlii vuonna 2014 sekä 25-vuotista esiintyjänuraansa että 15-vuotista taivaltaan mentaalitaikuuden ammattilaisena. Juhlavuoden kunniaksi turkulainen Poskiparta esiintyy Tampereen Komediateatterissa 10 esityksen verran show’ssa nimeltä Mentalisti Pete Poskiparta. Ensi-ilta on 20.9.2014.

– Luvassa on yhden miehen 75-minuuttinen tykitys ajatustenlukua, taikuutta ja komiikkaa. Lavalla on mies, mikrofoni ja avoin mieli. Jos yleisö on samalla aaltopituudella, show’sta tulee unohtumaton sekä katsojille että esiintyjälle, Poskiparta lupaa.

Show’ssa nähdään salaisuuksia, joita Poskiparta oppi ollessaan Bob Cassidyn yksityisoppilaana Seattlessa huhtikuussa 2013. Cassidy on yksi maailman tunnetuimpia mentalisteja, joka on kirjoittanut useita ammattilaisille suunnattuja oppikirjoja aiheesta. Poskiparta sai kutsun Cassidyn yksityisoppilaaksi sen jälkeen, kun miehet olivat ystävystyneet Las Vegasin MINDvention-kongressissa vuonna 2009.

– Opintomatka oli upea kokemus. Viikon aikana Cassidy opetti taitoja, joita hän on opettanut vain muutamille henkilöille. Cassidyn vaikutus näkyy juhlavuoden show’ssani muun muassa siinä, kuinka ajatustenluku on riisuttu siinä aidoimmilleen: ei apuvälineitä, ei ylimääräistä rekvisiittaa tai kikkailua, vaan puhdas sukellus katsojien korvien väliin, Poskiparta kertoo.

Mentalismin tunnettuus jatkaa kasvuaan maailmalla
Poskiparta on myös kansainvälisesti arvostettu esiintyjä ja luennoitsija. Tänä vuonna hän kiertää muun muassa Kölnissä, Bostonissa, Chicagossa ja Las Vegasissa sekä osallistuu Baltimoressa Psychic Entertainers Association (PEA) -järjestön vuotuiseen Meeting of the Minds -kongressiin, jonka luennoille pääsevät ainoastaan kutsuvieraat. PEA on maailman suurin mentalistien, mentaalitaikureiden ja show-hypnotisoijien järjestö, ja Poskiparta on sen ainoa suomalaisjäsen.

– Mentalismi on noussut kukoistukseen viimeisen 10 vuoden aikana ympäri maailmaa. Samaan aikaan kuin kaikenlainen itsensä kehittäminen ja henkinen valmennus ovat nousseet suureen suosioon. Jotkut mieltävät myös mentalistit henkisen valmennuksen ammattilaisiksi, mutta on hyvä muistaa, että mentalistin tehtävä on vain ja ainoastaan viihdyttää yleisöä. Vaikka sana mentalismi onkin suomen kielessä uusi, meillä on ollut ajatustenlukijoita ja mielentaikureita jo useiden vuosikymmenien ajan. Harrastajia tulee koko ajan lisää alalle, mutta monelle mentalismin esittäminen on niin haastavaa, että siitä tulee lopulta vain osa perinteistä taikuriohjelmaa, Poskiparta kuvailee.

Suomessa mentalismin tunnettuus tulee jälleen kasvamaan, kun Mentalisti Noora Karma -ohjelma alkoi MTV3-kanavalla maaliskuussa 2014. Poskiparta on ollut mukana ohjelman tuotannossa yhtenä käsikirjoittajana ja konsulttina.

Taikuutta Radio Suomipopin aalloilla
Poskiparran kuusi vuotta sitten aloittama Taikuutta radiossa -ohjelmasarja jatkuu Radio Suomipopin iltapäivissä yhdessä Popstudion Sami Kurosen ja Susanna Laineen kanssa. Suorassa lähetyksessä luetaan välillä kuuntelijoiden ajatuksia puhelimitse, tehdään ihmeitä kiinnostaville studiovieraille ja otetaan joskus kaikki kuuntelijat osaksi radiotaikoja.

– Radio on mainio väline mentalistille, sillä illuusio ajatustenluvusta, ihmismieleen vaikuttamisesta ja uskomattoman hyvästä muistista välittyy hyvin pelkän äänen kautta. Olen erittäin innostunut Taikuutta radiossa -ohjelmasta sen luoman haasteen vuoksi. Radiossa on pakko huolehtia siitä, että ihmiset uskovat kaiken kuulemansa ja pysyvät perässä. Jos lavalla on pyrittävä välttämään turhaa selittämistä, niin radiossa se on välttämätöntä. Formaatti on kuulijoillekin erikoinen, ja kuulen jatkuvasti keikoilla, että ”hei, etkös sä ole se, joka tekee temppuja radiossa”, Poskiparta sanoo.

Pete Poskiparta, puh. 050 371 3434, pete@peteposkiparta.com
www.peteposkiparta.com