VÄRISILMÄN KAISLA -KALUSTE- JA TERASSIÖLJYN TEHO PERUSTUU UUDENLAISEEN TEKNOLOGIAAN

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Kesän kynnyksellä on aika käsitellä puiset ulkokalusteet ja terassit puuöljyllä. Kaisla on Värisilmän uusi kaluste- ja terassiöljy, joka suojaa puupintoja kulumiselta, UV-säteilyltä, lialta ja kosteudelta. Uudenlaisen nanoteknologiansa avulla se antaa erinomaisen UV-suojan puupinnoille ja vähentää merkittävästi värien haalistumista.

Tehokasta suojaa kulumista, kosteutta ja UV-säteitä vastaan
Kaisla -kaluste- ja terassiöljy on ulkokäyttöön tarkoitettu liuotinohenteinen puuöljy, jonka teho perustuu uusimpaan teknologiaan. Silikonialkydi antaa erinomaisen UV-suojan, jonka vahvistamiseksi tuotteeseen on lisätty puupintojen väripigmenttien haalistumista ehkäisevää nanosilicaa. Kiinanpuuöljy varmistaa öljyn tunkeutumisen puuhun ja antaa tehokkaan suojan kosteutta vastaan.

– Puiset terassit ja ulkotiloissa säilytettävät kalusteet kannattaa käsitellä puuöljyllä aina keväisin. Silloin niiden pinnat pysyvät kauniina ja saavat suojan mekaanista kulutusta, UV-säteitä, likaa ja kosteutta vastaan. Parhaaseen lopputulokseen päästään öljyämällä puupinnat vuosittain, kertoo Värisilmän tuoteryhmäpäällikkö Sari Niinistö.

Monipuoliset käyttökohteet erilaisilla puupinnoilla
Kaisla -kaluste- ja terassiöljyllä voi käsitellä pihakalusteiden ja terassien lisäksi esimerkiksi puiset portaat, aidat, kaiteet, ritilät, kukkalaatikot, ovet ja laiturien vedenpäälliset osat. Korkean kuiva-ainepitoisuutensa vuoksi (31 %) Kaisla ei sovellu pohjustusaineeksi muiden maalityyppien alle.

– Kaisla -kaluste- ja terassiöljyä voidaan käyttää joko värittömänä tai se voidaan sävyttää yleisimpien värikarttojen kuultaviin sävyihin. Kaislasta on saatavana myös ruskea valmissävy. Öljy antaa puulle kauniin, kalvoa muodostamattoman pinnan tekemättä sitä kuitenkaan liukkaaksi, Niinistö lisää.

Kaisla on tarkoitettu painekyllästetyn, lämpökäsitellyn, käsittelemättömän ja aikaisemmin öljytyn puun suojaamiseen. Se soveltuu erinomaisesti myös jalo- ja kovapuulle, hirsipinnoille sekä höylättyjen ja sahattujen seinäpaneelien käsittelyyn.

Värisilmän vinkit puupintojen öljyämiseen:

1.
Ilman lämpötilan tulee olla vähintään +4 °C ja ilman suhteellisen kosteuden alle 80 % sekä levityksen että kuivumisen ajan.

2.
Esikäsittele öljyttävä pinta teräsharjaamalla, kaapimalla tai hiomalla alustasta irti hauras tai pehmentynyt puu. Alustan tulee olla puhdas, kuiva ja kiinteä.

3.
Levitä Kaisla -kaluste- ja terassiöljyä siveltimellä, kankaalla, sienellä tai upottamalla kunnes alusta lakkaa imemästä.

4.
Pyyhi muutaman minuutin kuluttua ylimääräinen aine pois esimerkiksi sienellä tai kankaalla. Anna sen jälkeen pinnan kuivua. Uusi käsittely tarvittaessa.

5. Anna öljyttyjen pintojen kuivua 16–24 tuntia sääolosuhteista riippuen. Huolehdi käytettyjen työvälineiden puhdistamisesta tai hävittämisestä asianmukaisesti itsesyttymisvaaran vuoksi.

Kaisla -kaluste- ja terassiöljy
Pakkauskoot: 0,9 litraa, 2,7 litraa ja 9 litraa
Riittoisuus: 5–15 m2 /l
Sävytys: väritön (sävytettävissä) sekä ruskea valmissävy