VÄRISILMÄN KEVÄÄN UUTUUSLAMINAATEISSA TRENDIKKÄITÄ NAHKA- JA PUUKUOSEJA

(Linkit painokelpoisiin kuviin ja PDF-muotoiseen tiedotteeseen ovat viestin lopussa.)

Laminaattitrendeissä nähdään vuonna 2011 muun muassa aiempaa pidempiä ja leveämpiä laminaattilautoja, vaaleiden ja vaalennettujen kuosien nousua sekä elävyyttä antavaa pintastruktuuria. Värisilmän uuteen LX Design -laminaattimallistoon luovat yksilöllisen ilmeen yli 30 cm leveät laudat sekä näyttävät nahka- ja puukuosit. Grandioso-malliston parkettia muistuttavissa laminaateissa on uudenlainen 5G-lukkopontti, joka mahdollistaa yli kaksimetristen lautojen helpon asennuksen.

Nousussa suuremmat laudat, vaalet kuosit ja luonnolliset pintakuvioinnit
– Laminaattilattioiden suosio jatkaa kasvuaan kaikkialla Euroopassa, sillä laminaattilattia on helppo asentaa, ja sen hinta-laatusuhde on erinomainen. Suomessa laminaattilattioiden osuus lattianpäällysteiden kokonaismyynnistä on tällä hetkellä noin 40 %, sanoo Värisilmän tuoteryhmäpäällikkö Kyösti Raidén.

Nousevana trendinä laminaattien tuotekehityksessä ovat aiempaa pidemmät ja leveämmät laudat, jotka mahdollistavat kookkaampien kuviointien käytön kuoseissa. Laminaattilattioiden väreissä korostuvat edelleen ruskean perussävyt, mutta vaaleiden, valoa ja tilan tuntua lisäävien kuosien osuus kasvaa jatkuvasti. Myös kuosien pintastruktuurin merkitys korostuu. Kun aiemmin sama pintamartiointi kulki läpi koko malliston, nyt pintamuodot mukailevat kuosin kuvioita antaen lattioille luonnollisen tunnun ja ilmeen.

LX Design – yksilölliset lattiat nahka- ja puukuoseilla
Luxfloorin LX Design -mallistossa on kolme uniikkia kuosia, joiden pinnat jäljittelevät aitoa nahkaa (40422), neliskanttisista pystytukeista tehtyä vanhanajan puulattiaa (40431) sekä patinoitunutta, lyhyistä laudoista rakennettua puulattiaa (40241). Leveissä, yli 30 cm levyisissä laudoissa kuviot toistuvat näyttävästi.

Grandioso – laminaatti kuin aito parketti
Berry Floorin Grandioso-mallistossa on kahdeksan sävytettyä tammikuosia, joiden 1-sauvaiset laudat muistuttavat ulkonäöltään perinteistä parkettia mutta kestävät iskuja kuin laminaatti. Viistereunat lautojen kaikilla sivuilla tuovat lattiapintaan elävyyttä ja korostavat lautojen pituutta. Pitkien lautojen ansiosta valmiissa lattiapinnassa on vähemmän saumoja. Suurikokoisten laminaattilautojen asennus onnistuu helposti ja nopeasti uudenlaisen 5G-lukkopontin ansiosta.

– 5G-ponttimallissa laudat kiinnitetään toisiinsa taittamalla ensin sivuilla olevat pontit yhteen ja painamalla sitten päätypontti suoraan alas edellisen laudan ponttiin kiinni. Asennuskulmaa ei tarvitse tässä mallissa säätää, kuten perinteisessä 2G-ponttimallissa. Laminaattien tuotekehityksessä 5G-lukkopontit ovat hiljalleen yleistymässä useiden valmistajien mallistoissa, Raidén kertoo.

Luxfloor LX Design -laminaatti
, hinta: 29,50 € / m2
Koko: 918 x 306 x 10 mm, käyttöluokka: 23/32

Berry Floor Grandioso -laminaatti, hinta: 36,50 € / m2