Värisilmän Maalitohtorit antavat asiantuntevia neuvoja ulkomaalaukseen ympäri Suomea

Värisilmä on asiantuntija kodin pintamateriaalien lisäksi myös ulkomaalauksessa. Värisilmän Maalitohtori-palvelu neuvoo kaikissa teknisissä ja visuaalisissa kysymyksissä laadukkaista pohjatöistä, sävyn, maalityypin ja työvälineiden valintaan. Käytännöllisiä neuvoja ulkomaalaukseen saa päivittäin joka puolella Suomea: Värisilmä-ketjussa on yhteensä 90 Maalitohtoria 61 myymälässä aina Kirkkonummelta Ivaloon ja Vaasasta Parikkalaan saakka.

Värisilmän Maalitohtori®-palvelu neuvoo ja auttaa Värisilmän asiakkaita tarvittaessa ulkomaalausurakan kaikissa vaiheissa. Maalitohtori on Tikkurilan erityiskoulutuksen käynyt Värisilmän maaliasiantuntija, ja palvelu löytyy 61 Värisilmä-liikkeestä ympäri Suomen. Suunnittelu sekä materiaalien ja työvälineiden hankinta ovat tärkeä osa maalausprojektia ja ne kannattaa hoitaa hyvissä ajoin keväällä, jotta poutasään saapuessa varsinainen maalaustyö voidaan aloittaa.

Huoltoväli pitenee laadukkailla pohjatöillä
Ennen maalaustyön aloittamista on hyvä varata riittävästi aikaa huolelliseen pintojen puhdistukseen ja pohjamaalaukseen. Pohjatyöt ovat usein urakan vaiheista työläin, mutta niihin kannattaa panostaa: kun pohjatyöt on tehty laadukkaasti ja hyvillä välineillä, maalipinnan huoltoväli on 5–10 vuotta. Muutoin maalipinta voi kaivata huoltoa jo 3–5 vuoden päästä maalauksesta.

Maalityypin valinnassa on olennaista, missä kunnossa maalattava pinta on ja millä maalityypillä se on aikaisemmin maalattu. Maalitohtori ohjeistaa millainen maalityyppi sopii kuluneelle pinnalle ja mikä puolestaan uudiskohteisiin. Työvälineiden valinnassa kannattaa niin ikään kääntyä Värisilmän asiantuntijan puoleen, sillä erilaiset maalit tarvitsevat erilaiset siveltimet.

– Sopiva maalaussää on kuiva, ja lämmintä on oltava yli viisi astetta. Maalin on kuivuttava ennen kuin lämpötila laskee illalla alle viiden asteen. Kannattaa myös huomioida, ettei taloa ympäröivä maa olisi kovin märkä. Kuumalla säällä maalaaminen kannattaa aloittaa varjon puolelta, sillä maalin pinta kuivuu kuumassa auringossa liian nopeasti ja muuttuu nahkamaiseksi, neuvoo tuoteryhmäpäällikkö Sari Niinistö Värisilmästä.

Maalitohtorilta tarvittaessa apua myös värisuunnitteluun
Värisilmän Maalitohtorin puoleen voi kääntyä myös visuaalisissa kysymyksissä. Ulkomaalien sävyvalintaan vaikuttavat muun muassa talon tyyli, ympäristö sekä talon aikaisempi sävy. On tärkeää huomioida, että värit näyttävät erilaiselta ulkona luonnonvalossa suurilla pinnoilla kuin pienellä pinta-alalla. Tikkurila Oyj:llä on verkkosivuillaan myös värisuunnitteluohjelma, jolla ulkomaalin sävyä voi testata kuvan avulla etukäteen. Värisilmän Maalitohtori auttaa tekemään haluttaessa lisämaksusta värisuunnitelman koko taloa varten ja valitsemaan siihen juuri oikeat sävyt. Suuremmissa urakoissa Maalitohtori voi tulla käymään myös paikan päällä.

Ohjeita ulkomaalaukseen

Ennen maalauksen aloittamista

• Pohjamaali ja pintamaali on valittava mahdollisimman saman värisiksi.
  • Käyttöohjeet kannattaa aina lukea tuotteiden etiketistä ennen käyttöä.
  • Puupintojen kunto on hyvä tarkistaa ja korjata mahdolliset vauriot.
  • Kun puupintaa käsittelee kuultavilla tuotteilla, pinnan lopullinen väri riippuu puulajista, puun kovuudesta ja alkuperäisestä värisävystä sekä käsittelykertojen määrästä. Koesively auttaa varmistamaan lopullisen värin.
  • Yhtenäistä pintaa varten kannattaa varata riittävä maalierä yhteen astiaan sekoitettuna mahdollisten värierojen välttämiseksi.

Maalauksen aikana

• Maalia on sekoitettava huolellisesti ennen käyttöä ja käytön aikana.
  • Myös puuosien päät ja mahdolliset jatkoskohdat on käsiteltävä huolellisesti sekä pohjustaessa että pintamaalauksessa, ettei kosteus pääse imeytymään niistä puuhun.
  • Oikea maalin väri tulee esiin vasta kun maali on kuivunut.
  • Siveltimen voi laittaa käytön jälkeen muovipussiin, joka suljetaan hyvin. Sitä voi käyttää myös seuraavana päivänä, mikäli jatkaa maalaamista.

Maalauksen jälkeen

• Jos maalia jää jäljelle, purkin kansi on suljettava huolellisesti niin, että se menee reunojaan myöten sisään. Purkin voi kääntää hetkeksi ylösalaisin, jolloin kansi sulkeutuu ilmatiiviisti.
  • Avattu ja sävytetty tuote ei kestä pitkäaikaista säilytystä.
  • Nestemäinen maalijäte on vietävä ongelmajätteiden keräilypisteeseen. Tyhjät ja kuivat purkit voi viedä kierrätykseen tai yleiselle kaatopaikalle.
  • Pintakäsittelyiden kuntoa kannattaa tarkkailla vuosittain, jotta tarvittavat huoltokäsittelyt voidaan tehdä ajoissa. Auringon puolella kovemmalla rasituksella olevat etelän- ja lännenpuoleiset seinät saattavat vaatia huoltokäsittelyä useammin kuin muut seinät. Peittävien maalien huoltokäsittelyväli on usein pidempi kuin kuultavilla tuotteilla.

Väritukku Oy, tuoteryhmäpäällikkö Sari Niinistö,
Puh. (09) 8491 4222, sari.niinisto@varisilma.fi

Löydät lähimmän Maalitohtori-palvelun osoitteesta:
http://www.varisilma.fi/neuvoissa/maalitohtori/ (myymälähaku)
www.varisilma.fi

Kuvia:
Hyviä ulkomaalausaiheisia kuvia löydät Tikkurila Oyj:n kuvapankista: http://www.tikkurila.fi/tietoa_tikkurilasta/kuvapankki

PR- ja viestintätoimisto Promode Oy, puh. (09) 170 070
Heidi Azinur, heidi.azinur@promode.fi / tiedotus, kuvamateriaali ja kuvaustapetit

Värisilmä, puh. (09) 849 141