Pienyritykset suuria edellä digikypsyydessä, hyödyt tunnistetaan huonommin

Euroopassa pienet yritykset ovat saavuttamassa digikypsyyden suuryrityksiä nopeammin, käy ilmi Ricohin tutkimusyhtiö Coleman Parkesilta tilaamasta tutkimuksesta.

Tutkimukseen osallistuneet pienyritykset pitävät digikypsyyttä – tilannetta, jossa organisaatio parantaa suorituskykyään edistyksellisillä työkaluilla ja on sitoutunut teknologian käyttämiseen, teknologiavetoisiin aloitteisiin ja digitaalisesti hallinnoituihin prosesseihin – arvokkaana mahdollisuutena tasoittaa peliä suhteessa suurempiin yrityksiin. Peräti 79 prosenttia pienyritysten johtajista uskoo oman yrityksensä olevan suuryrityksiin verrattuna etulyöntiasemassa, koska he pystyvät optimoimaan prosessejaan nopeammin. 64 prosenttia uskoo lisäksi ymmärtävänsä digikypsyyden tuomat edut suuria kilpailijoitaan paremmin sekä ottavansa uutta teknologiaa käyttöön ja hyötyvänsä siitä nopeammin. Ketterät ja sopeutumiskykyiset pienyritykset näyttävät olevan etulyöntiasemassa digikypsyyden saavuttamisen suhteen, mutta ne eivät näytä täysin ymmärtävän, millaisia hyötyjä siitä voi liiketoiminnalle olla.

Vaikka 39 prosenttia pienyritysten johtajista uskoo organisaationsa siirtyvän digitaalisen kehittymisen tilasta digikypsyyteen jo seuraavan kahden vuoden aikana, 27 prosenttia ei kuitenkaan usko sen tuovan taloon lisää rahaa. Verrattuna suuryrityksiin alle puolet pienyritysten johtajista uskoo digikypsyyden vaikuttavan positiivisesti yrityksensä tulokseen (23 % vs. 11 %).

Suuryritysten johtajat suhtautuvat digikypsyyden hyötyihin positiivisemmin. Digikypsyyden etuina pidettiin suuryrityksissä yleisimmin seuraavia:

• parantunut tiedonsaanti (93 %)
  • tehokkaammat liiketoimintaprosessit (90 %)
  • vahvempi kilpailuetu (86 %).

Pienet yritykset eivät pitäneet digikypsyyttä yhtä vahvasti kilpailuetuna ja tulosta parantavana tekijänä kuin suuret, mutta uskoivat kuitenkin sen vaikuttavan seuraaviin:

• parantunut tiedonsaanti (79 %)
  • tehokkaammat liiketoimintaprosessit (79 %)
  • tehtävien nopeampi toteutus (74 %).

"Vaikka pienet yritykset ovat hyödyntäneet nopeammin digitaalisuutta esimerkiksi asiakashankinnan ja myynnin tehostamisessa, suuret yritykset kurovat nyt välimatkaa kiinni. Niillä on resursseja myös kehittää pienyritysten jo tekemiä innovaatioita, tehostaa toimintojaan ja asiakaspalveluaan – sekä parantaa tulostaan. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että pienten ja suurten yritysten väliset näkemyserot digikypsyyden taloudellisista hyödyistä voivat johtua sekä yrityksen strategiasta että johdon tuesta. Jopa 66 prosenttia tutkimukseen osallistuneista suuryrityksistä on asettanut ylempää johtoa vastuuseen digikypsyyden saavuttamisesta ja 81 prosentilla on selkeä suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi. Pienyrityksistä samoin on toiminut 53 prosenttia ja 71 prosentilla on selkeä toteutussuunnitelma. Tämä saattaa osaltaan selittää, miksi pienyritykset eivät tunnista digikypsyyden taloudellisia hyötyjä yhtä selkeästi kuin suuret kilpailijansa", sanoo David Mills, Chief Executive Officer, Ricoh Europe.

Eroistaan huolimatta pienet ja suuret yritykset ovat samalla viivalla sen suhteen, pääsevätkö ne digikypsyyteen omin avuin. Yli puolet niin pienistä (53 %) kuin suuristakin (59 %) organisaatioista työstää asiaa tällä hetkellä ulkoisen kumppanin kanssa.

"Pärjätäkseen suurille kilpailijoilleen pienyritysten on valjastettava johtonsa edistämään digialoitteita. Kannattaa miettiä myös ulkoisten kumppanien hyödyntämistä, työntekijöiden koulutusta ja uusien työntekijöiden rekrytointia. Kun pienyritykset ovat saaneet digistrategiansa kuntoon koko liiketoimintansa – myös tukitoimintojen ja asiakaspalvelun – osalta, digitaalisuuden taloudelliset hyödyt nähdään selkeämmin", jatkaa Mills.

Lue lisää pienten ja suurten yritysten matkasta digikypsyyteen osoitteesta http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/fi/.

Lähde: Digital Maturity, Coleman Parkes Research, heinäkuu 2014

Lainaukset

Kun pienyritykset ovat saaneet digistrategiansa kuntoon koko liiketoimintansa – myös tukitoimintojen ja asiakaspalvelun – osalta, digitaalisuuden taloudelliset hyödyt nähdään selkeämmin.
David Mills, CEO, Ricoh Europe