Työntekijät hyvin optimistisia vuoden 2017 suhteen

Näinä muutoksen aikoina automaatiota ja digitaalista murrosta pidetään Euroopassa myönteisinä ja vahvoina vaikutteina.

Ricoh Europe, Lontoo, 22.2.2017 – 2016 oli myrskyisä vuosi niin poliittisesti kuin taloudellisestikin. Tästä huolimatta eurooppalaiset työntekijät uskovat vahvasti, että heidän työnantajayrityksensä menestyvät vuonna 2017. Ricoh Europen teettämän uuden tutkimuksen mukaan 91 % työntekijöistä uskoo digitaalisen murroksen, taloudellisen epävarmuuden ja poliittisen turbulenssin muuttavan työolosuhteita lähitulevaisuudessa. Jopa 95 % uskoo muutoskauden kuitenkin olevan hyödyksi omalle alalleen.

Yleisesti ottaen eurooppalaiset työntekijät suhtautuvat näkymiinsä positiivisesti. Heistä 59 % odottaa työnantajayrityksensä olevan vuoden lopussa paremmassa asemassa kuin nyt. Suuri osa eli 66 % uskoo, että yrityksen johtaja on valmistautunut liike-elämän muutoksiin. Vain 8 %:lla työntekijöistä ei ole uskoa työnantajaan, ja loput ovat epävarmoja.

Kyselyyn osallistuneiden työntekijöiden mukaan tekniikka on avain menestykseen tulevana vuonna. He uskovat, että digitaalisella murroksella ja innovaatiokilpailun luomilla mahdollisuuksilla ja muutoksella on suurin vaikutus. Kasvava automaatio antaa työntekijöille aikaa lisäarvon luomiseen.

Työntekijät odottavat yritysten toimivan entistä luovemmin, käyttävän resursseja entistä tehokkaammin sekä ottavan käyttöön uusia tekniikoita entistä nopeammin. Heistä 61 % haluaisi, että heidän työnantajayrityksensä käyttäisivät tekniikkaa muutosten helpottamiseksi. Tämä tarkoittaa asiakasviestinnän kehittämistä, tuottavuuden lisäämistä yhteistyötekniikoilla ja liiketoimintaprosessien yksinkertaistamista digitekniikan avulla.

Tutkimukseen sisältyy myös varoitus. Muutoksen aikoina yritysten täytyy edelleen houkutella uusia lahjakkuuksia palkkalistoilleen, koska myös työntekijät hakevat rooleilleen vakautta. Työnhakijoita kiinnostaa eniten työsuhdeturva, taloudellinen vakaus ja työtilaisuudet suurehkoissa yrityksissä.

Ricoh Europen toimitusjohtaja David Mills: – Ihmisten suhtautuminen ja sitoutuminen työhön sekä työn suorittaminen muuttuvat perusteellisesti. Tulevina vuosina yritykset jakautuvat kahteen eri leiriin. Toisessa ovat firmat, joilla on hyvät perusprosessit ja jotka antavat työntekijöille mahdollisuuden tehdä parhaansa, sopeutua ja menestyä. Toiseen leiriin jäävät yritykset, jotka kaihtavat muutosta ja altistavat työntekijänsä epäonnistumisille.

– Nyt kun tämän ennennäkemättömän muutoksen vaikutukset alkavat tuntua maailmalla, yritysjohtajien kannattaa miettiä, mikä innovatiivinen tekniikka hyödyttää yritystä eniten. Sitoutuminen pitkän aikavälin tavoitteisiin ja kilpailukyvyn säilyttäminen on yleensä paras aloittaa kääntymällä työntekijöiden puoleen.

Lisätietoja osoitteessa www.thoughtleadership.ricoh-europe.com/fi/world-of-change.