Automechanika 2016

Bosch esittelee uudet älykkäät ratkaisut korjaamoille – verkottuminen parantaa tehokkuutta ja laatustandardeja

• Verkottunut korjaamo koettavissa Boschin Automechanika 2016 -osastolla hallissa 9
    • Tuotenäytöksiä tunnin välein
    • Diagnostiset laitteet, varaosat ja palvelut: useita innovaatioita ja edistysaskelia

Bosch esittelee 13.–17.9.2016 järjestettävillä Automechanika-messuilla verkottuneen korjaamon konseptiaan ja sen vuorovaikutusta muiden web-pohjaisten palveluiden kanssa. Esillä ovat myös yhtiön tarjoamat lisätyn todellisuuden ratkaisut. Boschin mittavalla osastolla voi tutustua muun muassa tulevaisuuden verkottuneeseen korjaamoon. Tasatunnein järjestettävät tuote-esittelyt tutustuttavat kävijät Boschin uusimpiin innovaatioihin vuorovaikutteisella tavalla.

Älykäs tietojenkäsittely, asioiden internet ja tuotteiden yhä lisääntyvä verkottuminen ympäristönsä kanssa avaavat valtavia mahdollisuuksia autokorjaamoille. Kehitys helpottaa korjaamokäyntien aikataulutusta ja suunnittelua sekä kehittää huollon työvaiheita entistä paremmiksi. Tulevaisuudessa ajoneuvojen tiedot ja niiden korjaushistoria ovat saatavilla jo ajoneuvon saapuessa korjaamolle. Diagnostiikkalaitteet vaihtavat tietoja automaattisesti keskenään, ja korjaaja pääsee käsiksi tärkeisiin valmistajan tietoihin reaaliajassa.

Verkottunut korjaamo: Bosch Connected Repair

Bosch esittelee Connected Repair -ohjelmistonsa ensimmäistä kertaa Automechanika 2016 -messuilla. Connected Repair verkottaa korjaamon diagnostiikkalaitteet keskenään. Ohjelmiston avulla ajoneuvon data on välittömästi kaikkien korjaamon tietokonepohjaisten järjestelmien käytettävissä. Kun ajoneuvo on tunnistettu, käyttäjän tarvitsee ainoastaan syöttää ajoneuvon rekisterinumero tai valmistenumero (VIN) käytössä olevaan työasemaan, eikä uutta tunnistamista tarvita seuraavillakaan korjaamokäynneillä.

Rekisterinumeron tai valmistenumeron avulla kaikki ajoneuvon tiedot ja testitulokset ovat saatavilla miltä tahansa työpisteeltä, koska tahansa. Ohjelmisto sallii myös erillisten testilaitteiden täydentää tiettyjä parametreja, jolloin myös ne ovat käytettävissä auton taas tullessa korjaamolle. Tämä säästää aikaa, helpottaa prosesseja ja estää turhaa päällekkäistä työtä.

Niin kutsutun valokuvaominaisuuden avulla ajoneuvon tila voidaan dokumentoida standardoidussa ja tulostettavassa muodossa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että tarvittavista korjaustoimenpiteistä voidaan kertoa asiakkaalle läpinäkyvällä tavalla.

Aktivointikoodin avulla ohjelmisto voidaan aktivoida käytettäväksi miltä tahansa korjaamon tietokoneelta. Optimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi Bosch suosittelee erillisen palvelinyksikön asentamista. Näin tiedot ajoneuvosta voidaan tallentaa keskitetysti ja niihin pääsee käsiksi miltä tahansa työasemalta tarvittaessa. Standardikäyttöliittymän avulla saa yhteyden myös isoon osaan jälleenmyyjien hallintajärjestelmiä.

Tällä hetkellä Bosch Connected Repair -ohjelmiston avulla voidaan verkottaa seuraavat Boschin ratkaisut:

• ACS 752 ilmastointihuoltolaite
    • Esitronic 2.0 / KTS 5xx korjaamo-ohjelmisto
    • FWA 9000 and FWA 4630 pyöränsuuntauslaitteet
    • FSA 500 ajoneuvoanalyysilaitteisto

Vuoden 2016 loppuun mennessä myös seuraavat järjestelmät ovat liitettävissä:

• FSA 7xx ajoneuvoanalyysilaitteisto
    • HTD 815 digitaalinen valojen suuntauslaite
    • BEA 750 ja BEA PC DE pakokaasuanalyysilaitteet

Lisätty todellisuus: oikea tieto oikeaan aikaan

Lisätty todellisuus on avain yhä kehittyneempään teknologiaan. Kun kriittiseen tietoon pääsee juuri oikealla hetkellä, säästyy aikaa, ja asiakas hyötyy paitsi nopeudesta myös yhä laadukkaammasta palvelusta.

Kun tabletin tai älylasien kameran kohdistaa ajoneuvoon, todellisen kuvan päälle voidaan integroida tarvittavat lisätiedot – olivat ne sitten ohjeita, taustatietoja, piirikaavioita, kolmiulotteisia objekteja, valokuvia tai videoita. Tällä tavalla voidaan näyttää jopa piilossa olevia komponentteja tai johtosarjoja. Toiminto vähentää vaativiin korjaustöihin kuluvaa aikaa 10–15 prosentilla.

Boschin Common Augmented Reality Platform (CAP) -alustan avulla on helppo integroida digitaalista ja visuaalista sisältöä esimerkiksi teknisiin asiakirjoihin. Bosch ennustaa, että ensimmäiset korjaamot hyödyntävät yhtiön lisätyn todellisuuden sovelluksia vuoteen 2018 mennessä.

Bosch esittelee tapahtumassa uusimpien diagnostisten laitteiden – kuten KTS 560/590 ja digitaalisen HTD 815 digitaalinen ajovalojen suuntauslaite –  lisäksi muun muassa M-Li-ion moottoripyöräakun sekä hiljattain integroidun Bosch steering systems -tuotelinjan. Lisäksi yhtiö esittelee uudet verkottuneet telematiikkaratkaisut pienille ja keskisuurille yrityksille. Osastolla ovat esillä myös Beissbarthin, Robinairin, Sicamin ja OTC:n uusimmat innovaatiot.

Tervetuloa lehdistötilaisuuteen

Boschin lehdistötilaisuus Automechanika 2016 -messuilla järjestetään tiistaina 13.9.2016 kello 14–14.30 Boschin messuosastolla hallissa 9. Tervetuloa!

Messuosaston suomenkielinen esittely

Messuilla on paikalla myös Robert Bosch Oy:n myyntipäällikkö Vesa Turunen. Häneltä voi varata aikoja messuosaston esittelyyn puhelinnumerosta +385 50 543 1589.

Tuotteita esitellään messujen aikana päivittäin Boschin osastolla oheisen aikataulun mukaisesti:

• 10.00 ja 15.00 Ohjainlaitediagnoosi ja vianhaku uuden sukupolven Bosch-diagnostiikkalaitteella.
    • 11.00 ja 13.00 Connected Workshop -korjaamoverkko
    • 11.30 ESI[tronic] Web - online korjaus- ja huoltoinformaatio
    • 12.00 Kuljettajien avustusjärjestelmien kalibrointi
    • 14.00 Valojensuuntaus uudenaikaisissa valojärjestelmissä
    • 16.00 Korjaamo tulevaisuudessa: mikä ohjaa meitä?

Automotive Aftermarket ‑toimiala (AA) tarjoaa jälkimarkkinoille ja korjaamoille eri puolilla maailmaa täydellisen diagnostiikka- ja korjaamotyökaluvalikoiman sekä runsaan varaosavalikoiman uusia ja vaihto-osia. Lisäksi toimiala tarjoaa korjausratkaisuja niin henkilöautoihin kuin hyötyajoneuvoihinkin. Toimialan tuotevalikoimaan kuuluu Boschin alkuperäisosina valmistettuja tuotteita sekä toimialan kehittämiä ja valmistamia jälkimarkkinatuotteita ja ‑palveluja. Toimialalla on yli 18 000 työntekijää 150 eri maassa sekä maailmanlaajuinen logistiikkaverkosto varmistamassa, että noin 650 000 erilaista varaosaa päätyvät asiakkaille nopeasti ja ajoissa. Automotive service solutions -liiketoiminnassa AA tarjoaa testaus- ja korjaamotekniikkaa, diagnostiikkaohjelmistoja, huoltokoulutusta sekä tietopalveluja. Lisäksi toimiala vastaa noin 17 000 Bosch Service ‑korjaamon franchising-liiketoiminnasta. Lisäksi AA:n vastuualueeseen kuuluu yli 1 000 AutoCrew-yhteistyökumppania.

Lisätietoja: www.bosch-automotive.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 70,6 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös sen myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch edustettuna noin 150 maassa. Yhtiön tulevan kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 55 800 henkilöä noin 118 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-press.com, twitter.com/BoschPresse