• Robert Bosch Oy/

Bosch esittelee aktiivisen kaasupolkimen – tuntopalaute voi varoittaa vaarasta ja ohjata ekologisempaan ajamiseen

• Jopa 7 % pienempi polttoaineenkulutus
  • Navigointijärjestelmään yhdistettynä poljin varoittaa jyrkistä mutkista
  • Internetyhteys tekee reaaliaikaisen varoitusjärjestelmän mahdolliseksi
  • Online-spesiaali: www.bosch-gaspedal.com

Neljännes polttoaineenkulutuksesta on kiinni siitä, miten kuljettaja käyttää kaasujalkaansa. Tähän asti optimaaliseen ajotapaan on voinut pyrkiä lähinnä varovasti ajamalla tai käymällä taloudellisen ajotavan kursseja. Nyt Bosch on kuitenkin kehittänyt konkreettisen teknisen apuvälineen taloudelliseen ajamiseen: uuden aktiivisen kaasupolkimen lempeä värähtely kertoo kuljettajalle mikäli hänen kaasujalkansa muuttuu liian raskaaksi taloudellisen ajamisen näkökulmasta. Kuljettajaa avustavaan järjestelmään yhdistettynä innovatiivinen kaasupoljin voi myös antaa kuljettajalle haptisen varoitussignaalin, jos auto esimerkiksi lähestyy vaarallista mutkaa liian suurella nopeudella. "Boschin aktiivinen kaasupoljin auttaa kuljettajia säästämään polttoainetta. Lisäksi se voi varoittaa autoilijaa mahdollisista vaaratilanteista", sanoo Stefan Seiberth, Boschin Gasoline Systems -divisioonan johtaja.

Polkimen antaman aktiivisen palautteen ansiosta kuljettajat voivat vähentää polttoaineen kulutusta peräti seitsemällä prosentilla, ja ajoneuvon hiilidioksidipäästöt vähenevät vastaavasti. Tähän asti ainoa indikaattori optimaalisesta vaihteen vaihtamishetkestä ovat olleet auton kojelaudassa näkyneet pienet nuolet. Vaihteistoon yhdistettynä aktiivinen kaasupoljin antaa fyysisen viitteen oikeasta hetkestä. "Poljin kertoo kuljettajalle, kun auton taloudellisuus- ja kiihtyvyyskäyrät leikkaavat", Seiberth kertoo. Mikäli kuljettaja haluaa siitä huolimatta nopeuttaa vielä hieman ennen vaihteen vaihtamista, pieni ylimääräinen polkimen painallus riittää.

Hybridit: etukäteisvaroitus polttomoottorin uudelleen käynnistymisestä lisää taloudellisuutta

Start-stop-rullaus lisää polttoaineen säästämisen mahdollisuuksia edelleen. Kaasupoljin voidaan asettaa antamaan merkin heti, kun rullaustilaan siirtyminen on järkevää. Bosch arvioi, että jopa 30 % kaikista matkoista voidaan liikkua eteenpäin moottori pysäytettynä. Hybrideissä järjestelmä antaa ennakkovaroituksen myös juuri ennen kun ajoneuvo siirtyy sähkövoiman käytöstä polttomoottorin käyttöön, jolloin kuljettajat voivat keventää kaasujalkaansa.

Aktiivinen kaasupoljin voi tehdä autoista myös turvallisempia, sillä komponentti voidaan yhdistää useisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Esimerkiksi törmäyksen varoitusjärjestelmään yhdistettynä järjestelmä voi varoittaa värähtelyllä kuljettajaa kiihdyttämästä enää yhtään enempää. Tuntopalautteen voimakkuus ja tyyli voidaan räätälöidä kunkin autovalmistajan ohjeiden mukaan.

Järjestelmä voi varoittaa väärään suuntaan ajamisesta tai edessä olevasta liikenneruuhkasta

Innovatiivinen Boschin kaasupoljin voidaan liittää myös auton navigointijärjestelmään. Näin kuljettajaa voidaan varoittaa, jos hän esimerkiksi lähestyy tiukkaa mutkaa liian suurella nopeudella. Kaasupoljin voidaan kytkeä myös nopeusrajoitukset tunnistavaan kameraan. Mikäli kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen, kaasupoljin varoittaa häntä tärinällä tai vastapaineella. Internet-yhteys avaa vieläkin enemmän mahdollisuuksia. Tärisevän polkimen avulla verkkoon liitetty auto voi antaa varoituksia vaarallisista tilanteista kuten väärään suuntaan ajavista kuljettajista, odottamattomista ruuhkista tai risteävästä liikenteestä.

Tutustu yksityiskohtaiseen web-spesiaaliin aktiivisesta kaasupolkimesta osoitteessa www.bosch-gaspedal.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.