Boschin alustava tulos 2015

Boschin myynti ylitti ensimmäistä kertaa 70 miljardia euroa – innovaatiot ja verkottuvuus kasvun ajureina

• Boschin pääjohtaja Volkmar Denner: "Saavutimme liiketoimintamme tavoitteet"
  • Myynti kasvoi noin kymmenen prosenttia
  • Yhtiön tulos oli noin viisi miljardia euroa
  • Liikevoittomarginaali kasvoi jälleen, yltäen noin 6,5 prosenttiin
  • Mobility Solutions -liiketoiminta-alue kasvaa merkittävästi ajoneuvojen tuotantoa nopeammin
  • Energy and Building Technology -liiketoiminta-alueen kasvu kiihtyi
  • Kaksinumeroinen myynnin kasvu Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa

Alustavien lukujen mukaan Bosch-konsernin liikevaihto ylsi ensimmäistä kertaa yli 70 miljardiin euroon vuonna 2015. Yhtiö kasvatti liikevaihtoaan noin kymmenellä prosentilla, ja myös tulos parani edelleen. Alustavien lukujen mukaan yhtiön tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) nousi noin viiteen miljardiin euroon. Kertaluontoisten erien huomioimisen jälkeen tulos oli 4,5 miljardia euroa. Liikevoittomarginaali oli noin 6,5 prosenttia, mikä on edellisvuoden vertailukelpoista liikevoittomarginaalia korkeampi.

Konsernin omavaraisuusaste on edelleen hyvällä tasolla ja likviditeetti korkea siitä huolimatta, että yhtiö teki miljardiostoja hankkiessaan BSH Hausgeräte GmbH ja Robert Bosch Automotive Steering GmbH -yhtiöt. "Kiitos innovatiivisen vahvuutemme, pystyimme jatkamaan kasvuamme haasteellisessa toimintaympäristössä ja useiden markkinoiden ollessa pysähdyksissä. Merkittävä tekijä liiketoiminnan myönteiselle kehitykselle oli kasvava roolimme verkottuneen maailman ratkaisujen kehittäjänä”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Bosch edistää digitalisoitumista

Asioiden internet muokkaa Boschin liiketoimintaa merkittävästi. Bosch on ainoa yritys maailmassa, joka tarjoaa tuotteita asioiden internetin kaikille kolmelle tasolle aina keskeisistä teknologioista – kuten antureista ja ohjelmistoista – uusiin palveluihin. "Kehitämme verkottunutta maailmaa antureihin, ohjelmistoihin ja palveluihin liittyvän asiantuntemuksemme avulla ja avaamme samalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Digitaalinen murros on meille kaikkea muuta kuin uhka. Me näemme sen valtavana mahdollisuutena", Denner jatkaa. Esimerkiksi vain muutama viikko sitten yhtiö kertoi ensimmäisistä avauksistaan älykotimarkkinoilla, kun se esitteli Las Vegasissa järjestetyillä kuluttajaelektroniikan CES-messuilla älykotijärjestelmänsä yleisölle ensimmäistä kertaa.

Liiketoiminnan kehitys 2015 liiketoiminta-alueittain

Eri liiketoiminta-alueiden myynnin kehitys oli vaihtelevaa. "Vuonna 2015 paransimme markkina-asemaamme ja kilpailukykyämme monilla aloilla ja kasvatimme markkinaosuuttamme edelleen", sanoi Boschin talousjohtaja ja johtokunnan varapuheenjohtaja Stefan Asenkerschbaumer.

Ajoneuvojen tuotannon aneemisesta maailmanlaajuisesta kasvusta huolimatta Mobility Solutions-liiketoiminta-alue kasvatti myyntiään merkittävästi: kaiken kaikkiaan myynti kasvoi kahdellatoista prosentilla 41,7 miljardiin euroon vuonna 2015. Liiketoiminta-alueen menestyksekkäimpiä tuotteita olivat bensiinin ja dieselin ruiskutusjärjestelmät, kuljettajaa avustavat järjestelmät ja infotainment-järjestelmät.

Myös Consumer Goods -liiketoiminta-alue ylsi erittäin vahvaan kasvuun: Bosch kasvatti liiketoiminta-alueen myyntiä 9,3 prosentilla yhteensä 17,2 miljardiin euroon. Alueen parhaiten myyviä tuotteita olivat akkukäyttöiset sähkötyökalut sekä kodinkoneet kuten verkottuneet uunit.

Energy and Building Technology -liiketoiminta-alueen myynti kasvoi yksitoista prosenttia, mikä oli huomattava parannus edelliseen vuoteen. Alueen liikevaihto oli 5,1 miljardia euroa. Kasvun takana olivat eritoten palvelut, suurien infrastruktuuriin liittyvien hankkeiden turvajärjestelmät sekä verkottuneet lämmitysratkaisut.

Globaalin konepajateollisuuden heikkous vaikuttaa Industrial Technology -liiketoiminta-alueeseen edelleen, ja sen myynti laski edellisvuodesta 1,7 prosentilla 6,6 miljardiin euroon. Myös Drive and Control Technology -toimiala kärsi konepajateollisuuden haasteista vuonna 2015.

Liiketoiminnan kehitys 2015 alueittain

Euroopassa Boschin liiketoiminta kehittyi suotuisasti vuonna 2015: alustavien tietojen mukaan Boschin myynti kasvoi 4,2 prosentilla 37,5 miljardiin euroon. Erityisen merkittävää myynnin kasvua Bosch kirjasi Pohjois-Amerikassa, missä konsernin liikevaihto kasvoi 24 prosentilla 12,6 miljardiin euroon. Etelä-Amerikassa tilanne pysyi haastavana, mikä näkyi myös Boschin myynnin kehityksessä. Alustavien lukujen mukaan alueen myynti oli 1,4 miljardia euroa, mikä on 13 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Aasian ja Tyynenmeren alueella Boschin myynti kasvoi 16 prosentilla 19,1 miljardiin euroon. Bosch jatkaa toimintojensa laajentamista Afrikassa, missä se näkee pitkän aikavälin potentiaalia.

Henkilöstön määrä kasvoi Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa

Maailmanlaajuisesti Bosch-konsernissa työskenteli 375 000 henkilöä, noin 17 600 henkilöä edellisvuotta enemmän. Suurinta kasvu oli Keski- ja Itä-Euroopassa, Saksassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella ja Yhdysvalloissa. Erityisesti rekrytoitiin IT-asiantuntijoita.

Varovaisen optimistiset näkymät vuonna 2016

Vuodelle 2016 Bosch ennustaa maltillista 2,8 prosentin kasvua. "Meidän on varauduttava myös aiempaa suurempiin vaihteluihin markkinoillamme, niin alueellisesti kuin tiettyjen alojenkin näkökulmasta", Asenkerschbaumer sanoi. Geopoliittinen tilanne on edelleen monimutkainen ja sitä leimaa huomattava epävarmuus. Tästä huolimatta Bosch haluaa jatkaa kasvu-urallaan kuluvana vuonna ja kasvaa markkinoita nopeammin. Tuloksen ja liikevoiton odotetaan edelleen paranevan konsernin suurista pitkän aikavälin investoinneista huolimatta.

Yksinkertaisempaa, helpompaa ja parempaa elämää verkottuneilla ratkaisuilla

Boschin strategisena tavoitteena on tarjota ratkaisuja verkottuneeseen liikkuvuuteen, tuotantoon, energiajärjestelmiin ja rakennuksiin. Yhtiö toi markkinoille useita uusia verkottuneen maailman ratkaisuja vuonna 2015. "Verkottunut teknologia on avain tulevaisuuden haasteiden, kuten resurssipulan ja kaupungistumisen, ratkomiseen", Denner sanoo. Esimerkiksi älyrakennuksien energiankulutusta voidaan vähentää jopa 40 prosenttia. Vuoteen 2020 mennessä 15 % maailman kotitalouksista – noin 230 miljoonaa kotia – on varustettu älykkäillä ratkaisuilla. "Verkottuneen teknologian tulee olla helppokäyttöistä ja intuitiivista," Denner jatkaa. Tästä syystä Boschin älykkään kodin järjestelmä keskittyy käyttäjäkokemukseen. Järjestelmä mahdollistaa muun muassa lämmitysjärjestelmän, kodinkoneiden, viihdejärjestelmien, valaistuksen ja turvajärjestelmien yhdistämisen yhdelle ja samalle alustalle, jolloin kaikkia järjestelmään liitettyjä laitteita voidaan ohjata yhdellä sovelluksella joko älypuhelimen tai tabletin avulla.

Vahvuuksien hyödyntämistä tutuilla alueilla, uskallusta pyrkiä uusille alueille

"Teemme avauksia uusilla lupaavilla markkinoilla kuten älykotien, verkottuneen teollisuuden ja sähköisen liikkumisen parissa, ja hyödynnämme samalla kaikki perinteisten markkinoiden mahdollisuudet", Denner sanoo. Yksi konsernin vuoden 2015 tärkeimmistä hankinnoista oli yhdysvaltalainen start-up Seeo Inc., jolla on uraauurtavaa osaamista innovatiivisten niin sanottujen kiinteiden kennojen (solid-state cells) saralla.

Bosch näkee suuria mahdollisuuksia myös kaksipyöräisten ja hyötyajoneuvojen segmenteissä. Molemmille alueille on äskettäin perustettu omat yksiköt, jotta markkinoiden ja asiakkaiden tarpeisiin voidaan vastata entistä paremmin. Liikkuvuuden kolmella suurella trendillä – automaatiolla, sähköistyksellä ja verkottuneisuudella – on myös pitkän aikavälin vaikutuksia hyötyajoneuvoihin ja kaksipyöräisiin. Hyötyajoneuvosegmentissä automaatiolla tulee olemaan yhä tärkeämpi rooli onnettomuuksien vähentämisessä. Kaksipyöräisten ruiskutusjärjestelmät – toisin kuin tänä päivänä yleiset kaasutinjärjestelmät – vähentävät polttoaineen kulutusta ja edistävät siten merkittävästi luonnonvarojen säästämistä, erityisesti kehitysmaissa.

Kasvihuonekaasujen vähentäminen on mahdotonta ilman dieselmoottoreita

Alustavien lukujen julkistamisen yhteydessä Denner korosti myös dieselteknologian tärkeyttä ilmaston lämpenemistä koskevien tavoitteiden saavuttamisessa. "Esimerkiksi EU:n kunnianhimoiset tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi voidaan saavuttaa ainoastaan dieselin avulla.” Mikäli luovumme dieselistä, luovumme tavoitteistamme pyrkiä rajoittamaan ilmaston lämpenemistä”, Denner sanoo. Diesel-ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti vastaavia bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja pienemmät. ”Keskusteltaessa ilmanlaadusta ja pienhiukkasmääristä kaupungeissamme diesel ei osa ongelmaa, vaan osa ratkaisua”, Denner sanoo. Nykyaikaisen suodatintekniikan avulla dieselajoneuvot voivat voi jopa puhdistaa hiukkasia ympäröivästä ilmasta suurissa kaupungeissa. ”Diesel on ilmanpuhdistaja."

Denner toisti käsityksensä siitä, että dieselmoottori voi kehittyä entistäkin paremmaksi. Boschin teknologian avulla dieselin typpioksidipäästöjä voidaan madaltaa erittäin alhaiselle tasolle jopa todellisissa ajo-olosuhteissa. "Tavoitteenamme on saada dieselajoneuvot täyttämään nykyiset standardit paitsi testipenkissä, myös todellisissa ajo-olosuhteissa", hän jatkoi. Tästä syystä Bosch on jo jonkin aikaa tukenut realistisempaa testisykliä ja todellisissa tilanteissa toteutettuja päästömittauksia. Denner puhui myös sen puolesta, että tuotannosta valmistuvat ajoneuvot tarkastettaisiin säännöllisesti itsenäisten testauslaitosten toimesta.

HUOM.

Vuoden 2015 tuloksen ero vuoden 2014 lukuihin johtuu osin siitä, että BSH Hausgeräte GmbH:n ja Robert Bosch Automotive Steering GmbH:n tulokset olivat ensimmäistä kertaa mukana kokonaisuudessaan. 15 miljardia euroa tuloksen kasvusta johtuu pelkästään konsolidoinnin vaikutuksista. Kaikki vuoden 2014 luvut on muokattu vertailukelposiksi.

Tutustu avainlukuihin tästä: http://www.bosch-presse.de/presseforum/download/de/Kenndaten_2015-en.pdf

Videot:

• Bosch sensor solutions enable wearable devices: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Bosch-Sensoren-ermoeglichen-tragbare-Geraete?category=Smart-Home
  • The connected car becomes a personal assistant: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/CES-2016-The-connected-car-becomes-a-personal-assistant?category=CES-2016
  • Smart homes: what users demand: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Smart-Home-What-users-demand?category=Smart-Home
  • Active parking lot management: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Active-parking-lot-management-Head-straight-to-the-parking-lot?category=Smart-City
  • Connected products portal: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Connected-Products-Portal-1?category=Smart-Home
  • Connected Industry 4.0: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Connected-Industry-4-0?category=Industry-4-0
  • Working conditions and office scenes: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Working-conditions-and-office-scenes?category=Research-Campus-Renningen
  • Research campus Renningen: http://videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/-/-/Research-campus-Renningen-trailer

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli yli 70 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös sen myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2015 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 5 400 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-press.com, twitter.com/BoschPresse