CES 2016 Las Vegasissa 6.–9.1.2016

Boschin älykotiratkaisut helpottavat elämää – kaikki kodin laitteet yhdistettävissä samaan järjestelmään

• Bosch yhdistää kotitalouksien laitteet avoimeen smart home -järjestelmään
    • Laitteet kommunikoivat keskenään ja suoriutuvat kotitöistä itsenäisesti
    • Tietosuojakysymykset ja turvallisuus etusijalla

Älykkäät kodit ovat muuttuneet visiosta todellisuudeksi. Bosch yhdistää laitteet alustaan, joka liittää ne paitsi internetiin, verkottaa ne myös keskenään. Ratkaisu mahdollistaa sen, että kaikkia laitteita on helppo ohjata yhden sovelluksen avulla.

"Älykodeissa on aina ihanteellinen lämpötila ja sopiva valaistus, koska ne voivat hyödyntää vaikkapa säätietoja tai järjestelmän välittämää tietoa avoimista ikkunoista, ja säätää lämmitystä ja valaistusta sen mukaan. Tämä lisää asumismukavuutta ja säästää samalla sekä energiaa että rahaa", sanoi Boschin pääjohtaja Volkmar Denner yhtiön lehdistötilaisuudessa, joka järjestettiin kuluttajaelektroniikan CES 2016 -messuilla Las Vegasissa. "Uskomme, että vuosikymmenen loppuun mennessä älykoteja on noin 230 miljoonaa ympäri maailmaa. Tämä avaa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia, joihin meidän on helppo vastata kiitos pitkän kokemuksemme anturiteknologiasta, lämmitys- ja turvajärjestelmistä sekä kodinkoneista.”

Ohjausjärjestelmä antaa älykodille aivot

Älykodin sydämessä on Boschin ohjauskeskus, joka kytkee laitteet sekä internetiin että toisiinsa. Älypuhelinsovelluksen avulla käyttäjät voivat operoida kaikkia keskukseen kytkettyjä laitteita milloin ja mistä tahansa. Helppokäyttöinen järjestelmä voidaan asentaa yksittäisiin laitteisiin QR-koodeja hyödyntäen.

Yhteensopiva muiden valmistajien laitteiden kanssa – kumppanuus mm. Philips Huen kanssa

Mitä verkottumiseen tulee, Bosch uskoo avoimiin standardeihin ja alustoihin ja tekee teknologiasta niin käyttäjäystävällistä kuin mahdollista. Tästä syystä Boschin älykkään kodin järjestelmä on modulaarinen ja laajennettavissa, ja siihen on helppo liittää muiden valmistajien yhteensopivia laitteita.

Bosch työskentelee yhdessä Philipsin kanssa älykodin valaistuksen kehittämiseksi. Käyttäjät voivat ohjata Philips Huen valoja Boschin älykotisovelluksen avulla. Se mahdollistaa, että valot voi säätää henkilökohtaisten mieltymysten tai tunnelman mukaan yhdellä napsautuksella. Vastaavia kumppanuuksia rakennetaan myös muiden kanssa.

Tietosuoja ja tietoturva ovat etusijalla

Boschin älykotiratkaisut läpäisevät tiukimmatkin tietosuoja- ja tietoturvanstandardit. Tietoturvastandardit otetaan huomioon tuotteen kehitysprosessin alusta alkaen. Bosch on myös perustanut osaamiskeskuksen tietoturvan kehittämiseksi edelleen. Järjestelmä on täysin läpinäkyvä käyttäjilleen ja asiakkaat voivat itse päättää, kuinka heidän tietojaan käytetään.

Omakohtainen kokemus älykodeista CES-messuilla

Boschin osastolla kuluttajaelektroniikan CES-messuilla vierailevat voivat kokea älykkään kodin omakohtaisesti: Bosch esittelee osastollaan muun muassa älykodin ilmastointi- ja valaistusratkaisuja, hälytysjärjestelmiä sekä verkossa toimivia kodinkoneita. Yksi esimerkki on täysin automaattinen kahvinkeitin, jonka käyttäjät voivat ohjata sormen napsautuksella tekemään juuri haluamansa kahvin – vaikkapa cappuccinon tai latte macchiaton – ennen kuin he edes nousevat sängystä aamulla.

Ensimmäiset tuotteet saatavilla tammikuussa 2016

Ensimmäiset Boschin älykotiin liittyvät tuotteet – älykodin ohjausjärjestelmä, ovi-ikkuna tunnistimet, älykkäät termostaatit sekä Boschin kumppanin Philipsin Hue-valot – tulevat myyntiin verkossa (www.bosch-smarthome.com) tammikuussa 2016. Laitteet tulevat myyntiin ensin Saksassa, ja sitten muissa Euroopan maissa vuoden mittaan. Yhdysvalloissa ensimmäisten tuotteiden odotetaan olevan saatavilla vuodesta 2017.

• Seuraa Boschin CES 2016 -kohokohtia Twitterissä: #BoschCES

• Boschin osastot CES-messuilla: Boschin lehdistötilaisuus CES 2016 -messuilla Las Vegasissa järjestetään tiistaina 5.1.2016 klo 8.00–8.45 paikallista aikaa. Paikka: Mandalay Bay Hotel, South Convention Center, Level 3, Banyan Rooms A-D.
      • Smart homes, smart cities, Industry 4.0: Sands Expo Center, osasto #71517
      • Verkottunut liikkuminen: North Hall, osasto #2302

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.