• Robert Bosch Oy/

Digitaalinen suojakilpi: uusi Bosch-teknologia voi estää lähes kolmanneksen kaikista moottoripyöräonnettomuuksista

• Moottoripyörien ja autojen verkottuminen takaa moottoripyörien näkyvyyden liikenteessä
  • Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel: "Luomme digitaalisen suojakilven moottoripyöräilijöille"
  • Moottoripyöräilijöillä on autoilijoita 18 kertaa suurempi riski kuolla liikenneonnettomuuksissa
  • Boschin kehityshankkeessa yhteistyökumppaneina Autotalks, Cohda Wireless ja Ducati

Moottoripyöräkauden alkaminen lisää samalla liikenneonnettomuuksien määrää. Moottoripyöräilijät ovat riskialttiita tienkäyttäjiä: heillä on autoilijoita 18 kertaa suurempi riski kuolla liikenneonnettomuuksissa. Onnettomuudet johtuvat usein siitä, ettei moottoripyöräilijöitä huomata esimerkiksi risteyksissä tai ohitustilanteissa. Bosch on yhteistyökumppaneidensa Autotalksin, Cohda Wirelessin ja Ducatin kanssa kehittänyt prototyypin älyratkaisusta, joka pyrkii estämään vaarallisten tilanteiden syntymisen.

"Luomme kuljettajille digitaalisen suojakilven laittamalla moottoripyörät ja autot kommunikoimaan keskenään", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dr. Dirk Hoheisel. "Boschin turvallisuusratkaisut, kuten ABS-jarrut sekä moottoripyörän vakaudensäätöjärjestelmät, ovat jo tehneet moottoripyöräilystä huomattavasti turvallisempaa. Verkottuminen vie turvallisuuden seuraavalle tasolle."

Verkottuminen voi estää lähes kolmasosan moottoripyöräonnettomuuksista

Boschin tutkimusten mukaan moottoripyörien ja autojen välinen kommunikointi saattaa estää lähes kolmanneksen moottoripyöräonnettomuuksista.

Boschin nyt kehittämä järjestelmä antaa tienkäyttäjille olennaisia ​​tietoja, jotka auttavat aktiivisesti onnettomuuksien välttämisessä. Ratkaisu perustuu siihen, että satojen metrien päässä toisistaan olevat ajoneuvot vaihtavat keskenään tietoa toistensa ajoneuvotyypistä, nopeudesta, sijainnista ja matkasuunnasta jopa kymmenen kertaa sekunnissa. Siten auton anturit havaitsevat lähestyvän moottoripyörän jo kauan ennen kuljettajaa. Tyypillinen vaaratilanne syntyy, kun moottoripyöräilijä lähestyy autoa takaapäin monikaistaisella tiellä ja päätyy autoilijan sokeaan pisteeseen tai vaihtaa kaistaa ohittaakseen. Kun järjestelmä tunnistaa potentiaalisen vaaratilanteen, se varoittaa moottoripyöräilijän tai auton kuljettajaa varoitusäänellä ja kojelaudan varoitusvaloja vilkuttamalla.

Video ratkaisusta: https://www.youtube.com/watch?v=BXXlodI9gO0

Mobility Solutions on Boschin suurin liiketoiminta-alue. Vuonna 2016 sen myynti oli 43,9 miljardia euroa, eli 60 prosenttia koko konsernin myynnistä. Tämä tekee Bosch-konsernista yhden autoteollisuuden johtavista alihankkijoista. Mobility Solutions kokoaa Boschin asiantuntemuksen kolmella liikkuvuuden osa-alueella – niin automatisoitumisen, sähköistymisen kuin verkottuneisuudenkin saralla – ja tarjoaa asiakkailleen integroituja ratkaisuja liikkumiseen. Tarjonnan keskiössä ovat ruiskutusteknologiat, voimansiirron oheislaitteet, monipuoliset ratkaisut voimansiirron sähköistykseen, ajoneuvojen turvajärjestelmät, kuljettajaa avustavat järjestelmät ja automatisoidut toiminnot, teknologiat käyttäjäystävällisiin infotainment-ratkaisuihin, ajoneuvojen välinen sekä ajoneuvon ja sen ympäristön välinen viestintä, korjaamokonseptit sekä autoteollisuuden jälkimarkkinoiden teknologiat ja palvelut. Bosch tunnetaan monista autoteollisuuden innovaatioistaan kuten esimerkiksi elektronisesta moottorinohjauksesta, ESP® ajonvakautusjärjestelmästä ja common rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä dieselmoottoreille.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2016 lopussa noin 390 000 työntekijää. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli 73,1 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 59 000 henkilöä 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse