Hyvät yöunet raskaan liikenteen kuljettajille

Boschin pysäköintiratkaisu tarjoaa turvallisuutta sekä kuorma-auton kuljettajalle että kuormalle

• Kuorma-autojen pysäköintialueet voi etsiä ja varata verkossa
  • Turvallisuutta sekä kuskille että kuormalle
  • Pilotti otettiin käyttöön Karlsruhessa A5-moottoritiellä

Moottoriteiden levähdyspaikoilla näkee usein rivin vieri viereen pysäköityjä raskaan liikenteen ajoneuvoja, kun kuljettajat viettävät pakollisia lepotaukojaan. Eritoten öisin vapaista paikoista on pulaa, eivätkä kaikki levähdyspaikat ole turvallisia. Murrot autoihin ovat yleisiä, ja arvokas rahti menetetään varkaille liian usein.

Bosch Service Solutions on kehittänyt ongelmaan ratkaisun. Uuden Bosch Secure Truck Parking -palvelun avulla kuorma-autojen pysäköintipaikat voi varata verkossa vaivattomasti etukäteen. Järjestelmään voidaan liittää myös yritysten moottoriteiden läheisyydessä olevia pysäköintipaikkoja.  Uuden palvelun avulla reitin ja lepoaikojen suunnittelu on helpompaa. Turvalliset levähdyspaikat auttavat myös välttämään varkauksia ja antavat siten kuljettajille mielenrauhan.

Ensimmäinen Bosch Secure Truck Parking -pilotti on otettu käyttöön Karlsruhessa Boschin tuotantolaitoksella A5-moottoritien varrella, jossa henkilöstön pysäköintialue on avattu rekkojen käyttöön öisin. Virallisesti Bosch Secure Truck Parking lanseerataan keväällä 2017, jolloin 50 kuorma-auton kuljettajaa voi hyödyntää palvelua Thiersheimin taukopaikalla Baijerissa.

"Muunnamme rekkojen levähdyspaikat verkottuneiksi palveluntarjoajiksi, ja tarjoamme kipeästi tarvittavaa reaaliaikaista tietoa vapaista paikoista", sanoo projektia Bosch Service Solutionsissa johtava Jan-Philipp Weers. "Bosch Secure Truck Parking tarjoaa kuljetusyhtiöille yhden luukun ratkaisun, joka sekä helpottaa kuljetusten suunnittelua että tuo turvaa kuljettajalle ja rahdille."

Online-varausjärjestelmä toimii Bosch IoT Cloud -pilvipalvelussa. Järjestelmä hyödyntää SAP HANA Cloud -alustaan pohjautuvaa SAP Vehicles Network -palvelua, joka mahdollistaa muun muassa ajoneuvojen rekisterikilpien tunnistamisen videon kautta sekä näiden tietojen vertailun Bosch IoT Cloudista löytyvän varausdatan kanssa. Bosch ja SAP ovat läheisiä kumppaneita alustojen ja IT-infrastruktuurin kehittämisessä.

Taustaa

Esimerkiksi Saksan teillä on noin 14 000 parkkipaikan vaje, mistä syystä raskaan kaluston kuljettajat joutuvat usein etsimään vapaata turvallista parkkipaikkaa useammalta levähdyspaikalta. Pysäköintipaikan turha etsiminen voi johtaa lepoaikojen rikkomiseen, lisääntyneeseen polttoaineen kulutukseen ja korkeampiin hiilidioksidipäästöihin. Joka yö noin 14 000 kuljettajaa jää ilman pysäköintipaikkaa. Silloin ainoa vaihtoehto on pysäköidä turvattomaan paikkaan tai poistua moottoritieltä ja etsiä pysäköintipaikka esimerkiksi teollisuusalueelta.

Vaarallisesti pysäköity kuorma-auto on osallisena noin 44 kuolemaan johtavassa onnettomuudessa vuosittain (lähde: Euroopan komissio 2013) Varkauden kohteeksi joutuu EU:n alueella vuosittain noin 90 000 kuorma-autoa. Varkaudet johtavat yli 16 miljardin euron tappioihin (TAPA EMEA 2015), ja pelkästään Saksassa vahingot nousevat 3 miljardiin vuosittain.

Bosch Secure Truck Parking tarjoaa ratkaisun sekä pysäköintipaikkojen vähyyteen että rahdin turvallisuuteen. Varausalusta tarjoaa reaaliaikaista tietoa vapaista parkkipaikoista. Kuljetusyritykset ja kuljettajat voivat varata levähdyspaikan joko etukäteen tai matkan varrelta. Sekä sovelluksen että verkkosivun kautta käytettävissä oleva järjestelmä on verrattavissa hotellien varausjärjestelmiin. Maksu veloitetaan verkossa automaattisesti kuljetusliikkeeltä.

Järjestelmä tekee pysäköinnistä myös turvallisempaa niin kuljettajalle kuin rahdillekin. Parkkipaikat varustetaan Boschin turvatekniikalla ja videovalvonnalla. Käytössä on myös Bosch Security Control Center virtuaalisine vartijoineen.

Älykkäitä logistisia ratkaisuja

Bosch Service Solutions on kehittänyt lukuisia turvallisuutta parantavia logistiikkapalveluita aina ajoneuvon ja rahdin seurannasta Bosch Security Control Center -valvontakeskuksiin ja arkojen hyödykkeiden lämpötilan valvontaan.

Bosch Service Solutions on liiketoiminnan prosessien ulkoistamisen johtava kansainvälinen palveluntarjoaja. Se tarjoaa vaativia liiketoimintaprosesseja ja palveluita asiakkaille, jotka toimivat muun muassa autoteollisuuden, matkailun, kuljetusten sekä tieto- ja viestintätekniikan aloilla. Yli 30 kielellä ja 26 eri kohteessa eri puolilla maailmaa toimiva Bosch Service Solutions kehittää ja toteuttaa kokonaisvaltaisia ja innovatiivisia palveluratkaisuja liikkumiseen, rakennuksiin ja asiakasviestintään kaikissa viestintäkanavissa sekä kaikissa asiakkuuden vaiheissa.

Lue lisää: www.boschservicesolutions.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 70,6 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2015 noin 375 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös sen myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch edustettuna noin 150 maassa. Yhtiön tulevan kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 55 800 henkilöä noin 118 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-press.com, twitter.com/BoschPresse