Kuusi vinkkiä sujuvaan mökkimatkaan

Kesäloma alkaa monella siitä, kun auton ovi paukahtaa kiinni ja mökki- tai lomamatka alkaa. Varmista Boschin vinkkien avulla, että matkanteko sujuu mukavasti ja turvallisesti!

1. Turvallisuusvarusteet kuntoon

Varmista, että kaikki pakolliset turvallisuusvarusteet, kuten varoituskolmio ovat mukana ajoneuvossa. Tarkista myös auton nestepintojen taso säännöllisesti. Öljyn ja pesunesteen lisääminen onnistuu helposti itsekin.

2. Hyvät renkaat ovat panostus turvallisuuteen

Hyvät renkaat ovat yksi auton keskeisimmistä turvallisuustekijöistä. Laillisista renkaista on vielä pitkä matka turvallisuussuosituksiin: laki edellyttää kesärenkailta vain 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Jos ajoneuvossasi on vararengas, tarkista myös sen kunto ja ilmanpaine.

3. Pelaahan ilmastointi?

Ilmastointihuolto kannattaa tehdä joka toinen vuosi. Ilmastoinnin pelatessa matkanteko sujuu paljon mukavammin. Lisäksi huonokuntoinen järjestelmä vie moottorin tehoa ja lisää turhaan polttoaineen kulutusta. Auton voi huoltaa muun muassa jossain Suomen 75:stä Bosch Car Service -korjaamosta.

4. Näe ja näy

Varmista, että näet ja näyt tiellä kaikissa tilanteissa. Tarkista valot säännöllisesti ja vaihda tai vaihdata rikkoutuneet polttimot välittömästi. Pyyhkijänsulat tulee vaihtaa silloin, kun ne alkavat jättää raitoja tuulilasiin.

5. Tarkista tiesää ja ruuhkatilanne

Kelikameroiden kuvista näet tiesään ja ruuhkatilanteen valitsemallasi tieosuudella. Suomen teillä on ympäri maata useita Liikenneviraston hallinnoimia kelikameroita, joista osa on Boschin valmistamia. Tallenna www.kelikamerat.info -sivusto puhelimesi kirjanmerkkeihin, niin löydät palvelun helpommin.

6. Varmista takapenkin viihtyvyys

Pakkaa takapenkkiläisille mukaan vaikkapa tablettitietokoneet tai mieti valmiiksi hauskoja koko perheen arvuutusleikkejä. Tee tauosta elämys ja pakkaa mukaan kunnon eväät.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Niina Haasola, puh. 050 5450 548, niina.haasola@fi.bosch.com

Automotive Aftermarket toimiala (AA) tarjoaa jälkimarkkinoille ja korjaamoille eri puolilla maailmaa täydellisen diagnostiikka- ja korjaamotyökaluvalikoiman sekä runsaan varaosavalikoiman uusia ja vaihto-osia ja korjausratkaisuja sekä henkilöautoihin että hyötyajoneuvoihin. Toimialan tuotevalikoimaan kuuluu Boschin alkuperäisosina valmistettuja tuotteita sekä toimialan kehittämiä ja valmistamia jälkimarkkinatuotteita ja palveluja. Toimialalla on yli 18 000 työntekijää 150 eri maassa sekä maailmanlaajuinen logistiikkaverkosto varmistamassa, että noin 650 000 erilaista varaosaa päätyvät asiakkaille nopeasti ja ajoissa. Automotive service solutions -liiketoiminnassa AA tarjoaa testaus- ja korjaamotekniikkaa, diagnostiikkaohjelmistoja, huoltokoulutusta sekä tietopalveluja. Lisäksi toimiala vastaa Bosch Service korjaamojen franchising-liiketoiminnasta. Bosch Service on maailman suurin itsenäinen korjaamoketju, johon kuuluu noin 16 500 franchising-yrittäjää. Lisäksi AA:n vastuualueeseen kuuluu yli 800 AutoCrew-yhteistyökumppania.

Lisätietoja: www.bosch-automotive.com

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.