Miten autojen komponentit selviytyvät ääriolosuhteissa?

Käytännön kokemus Boschin autotuotteiden tuotekehityksen tukena

• Bosch analysoi käytössä olleita komponentteja
  • Yhtiö hyödyntää tuotekehityksessään tietoa siitä, miten osat selviytyvät esimerkiksi Suomen talvessa tai Brasilian helteissä
  • Ohjelmassa on mukana yli 140 Bosch Car Service -korjaamoa ympäri maailman. Suomalaisia korjaamoja mukana on kuusi
  • Autojen käyttäjät saavat uuden osan autoonsa veloituksetta

Ympäri maailmaa on käytössä erimerkkisiä ja -mallisia ajoneuvoja, joissa on miljoonia Boschin komponentteja. Paras tapa tuotteiden kehittämiseksi on kerätä käytännön kokemusta niiden kulumisesta.

Tästä syystä Bosch on kehittänyt käytönaikaisen seurantajärjestelmän, jonka avulla yhtiö saa tietoja todellisten ajo-olosuhteiden – kuten ilmaston ja polttoainelaatujen – vaikutuksista komponentteihin. Saadun tiedon perusteella Bosch voi kehittää entistäkin varmempia tuotteita ja tehdä ajamisesta turvallisempaa ja taloudellisempaa.

Arvokasta käytännön kokemusta kilometri kilometriltä

Käytönaikaisen seurannan ohjelmassa on mukana yli 140 korjaamoa ympäri maailmaa, aina Suomesta Australiaan ja Brasiliasta Intiaan. Tuotekehitysinsinöörit lähettävät mukana olevien korjaamoiden korjaamo-ohjelmistoon pyyntöjä siitä, mitä osia kulloinkin tarvitaan analysoitavaksi.

Korjaamot etsivät autot, joista tarvittava osa löytyy, ja tarjoavat komponentin vaihdon veloituksetta. Autosta irrotettu komponentti lähetetään tutkittavaksi Boschin tuotekehitysosastolle, ja sen tilalle asennetaan uusi huippulaatuinen osa ilman kuluja. Sekä Bosch-osalla että asennuksella on täysi takuu.

Käytönaikaisen seurantajärjestelmän avulla yhtiö saa tarvitsemaansa tietoa komponenteista. Sen avulla testataan komponentteja laidasta laitaan – kuten sähkö- ja dieselmoottoreita, generaattoreita, sytytystulppia, antureita ja releitä.

”Boschin komponentit ovat erittäin luotettavia. Seurannan avulla saamme entistäkin paremman käsityksen siitä, miten ne pärjäävät tositoimissa – maantieteellisesti hyvin erilaisissa ympäristöissä ja olosuhteissa”, kertoo Technical Manager Tuomas Saari Robert Bosch Oy:stä.

Suomesta mukana olevat Bosch Car Service -korjaamot:

1. Diesel-Asennus Oy, Vantaa
  2. Tehtaankadun Autohuolto, Riihimäki
  3. Mikkelin Motopaja, Mikkeli
  4. Vieskan Autosähkö, Ylivieska
  5. Autokorjaamo Nikunen, Oulu
  6. JSL Autohuolto, Tornio

Lisätiedot:

Viestintäpäällikkö Niina Haasola, puh. 050 545 0548, niina.haasola@fi.bosch.com
Technical Manager Tuomas Saari, puh. 050 531 9765, tuomas.saari@fi.bosch.com

Automotive Aftermarket ‑toimiala (AA) tarjoaa jälkimarkkinoille ja korjaamoille eri puolilla maailmaa täydellisen diagnostiikka- ja korjaamotyökaluvalikoiman sekä runsaan varaosavalikoiman uusia ja vaihto-osia ja korjausratkaisuja sekä henkilöautoihin että hyötyajoneuvoihin. Toimialan tuotevalikoimaan kuuluu Boschin alkuperäisosina valmistettuja tuotteita sekä toimialan kehittämiä ja valmistamia jälkimarkkinatuotteita ja ‑palveluja. Toimialalla on yli 17 000 työntekijää 150 eri maassa sekä maailmanlaajuinen logistiikkaverkosto varmistamassa, että noin 650 000 erilaista varaosaa päätyvät asiakkaille nopeasti ja ajoissa. Automotive service solutions -liiketoiminnassa AA tarjoaa testaus- ja korjaamotekniikkaa, diagnostiikkaohjelmistoja, huoltokoulutusta sekä tietopalveluja. Lisäksi toimiala vastaa Bosch Service ‑korjaamojen franchising-liiketoiminnasta. Bosch Service on maailman suurin itsenäinen korjaamoketju, johon kuuluu noin 16 000 franchising-yrittäjää. Lisäksi AA:n vastuualueeseen kuuluu yli 600 AutoCrew-yhteistyökumppania.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2013 sen liikevaihto oli 46,1 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli noin 281 000 työntekijää (Huom. Kirjanpitoon liittyvistä muutoksista johtuen vuoden 2013 luvut ovat vain osittain vertailukelpoisia vuoden 2012 lukujen kanssa). Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 360 tytäryhtiötä noin 50 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2013 Bosch investoi yli 4,5 miljardia euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja jätti maailmanlaajuisesti noin 5 000 patenttihakemusta. Se tarkoittaa keskimäärin 20 patenttia päivässä. Bosch-konsernin tuotteet ja palvelut ovat elämänlaatua parantavia innovatiivisia, hyödyllisiä ja innostavia ratkaisuja – yhtiö tarjoaa maailmanlaajuisesti tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.bosch-presse.de, http://twitter.com/BoschPresse