Nokia ja Bosch kehittävät yhdessä tulevaisuuden tehtaiden tiedonsiirtoa

5G-standardi kymmenkertaistaa mobiilidatan siirtonopeuden vuodesta 2019 alkaen

Nokia ja Bosch esittelevät Tallinnassa pidettävässä European Digital Summit -huippukokouksessa yhdessä kehittämänsä demon, joka mallintaa sitä, miten 5G-matkapuhelinstandardi mahdollistaa moninaisten Industry 4.0 -ratkaisujen toteuttamisen.

5G-standardi kymmenkertaistaa mobiilidatan siirtonopeuden yli kymmeneen gigabittiin sekunnissa parantaen sekä tiedonsiirron reaaliaikaista suorituskykyä että luotettavuutta. Molemmat ovat keskeisiä edellytyksiä sille, että tehtaiden ja tuotantolinjojen sadat miljardit älylaitteet ja anturit voidaan verkottaa langattomasti ja että tuotannon valtavia datamääriä voidaan prosessoida luotettavasti. Erittäin nopea tiedonsiirto on keskeinen edellytys myös yritysten väliselle yhteistyölle ympäri maailmaa. "Teollisuus 4.0 ei tunne rajoja", kiteyttää Boschilla verkottuneesta teollisuudesta vastaava Stefan Aßmann.

"Tutkimme yhdessä Nokian kanssa mahdollisuuksia, joita 5G-verkon suuri kaistanleveys avaa tulevaisuuden tehtaille", sanoo Bosch Rexrothin toimitusjohtaja Rolf Najork. Boschin drive and control -teknologiaan erikoistunut tytäryhtiö on kehittänyt Tallinnassa esiteltävän demonstraation yhteistyössä Boschin tutkijoiden ja Nokian kanssa.

"5G on avainasemassa Teollisuus 4.0 -ratkaisuissa. Se mahdollistaa tuotannon äärimmäisen joustavuuden, vähentää kustannuksia ja luo turvallisemman työympäristön. Boschin kanssa tutkimme mahdollisuuksia, joita 5G voi tarjota neljännelle teolliselle vallankumoukselle", kertoo Nokian Head of Technology and Market Scouting in 5G Hannu Nikurautio.

Alojensa johtavat toimijat yhdessä

Boschilla on laajaa kokemusta Teollisuus 4.0 -ratkaisuista yli 270 tehtaaltaan. Alan johtavana toimijana teknologiayritys kehittää verkottuneita ratkaisuja myös muille alan toimijoille. Nokia on puolestaan yksi maailman johtavista tietoliikenneinfrastruktuurin laitetoimittajista.

"Haluamme laajentaa 5G-yhteistyötä Nokian kanssa myös muille alueille, kuten lisättyyn todellisuuteen, sisäisten materiaalivirtojen käsittelyyn käytettävien itsenäisten ja automatisoitujen kuljetusjärjestelmien kehittämiseen sekä pilvipohjaisiin tuotantosovelluksiin", Najork sanoo. "Uuden standardin käyttöönoton myötä Bosch Rexroth tarjoaa myös 5G-yhteensopivia tuotteita ja ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme voivat kasvattaa tuottavuuttaan."

5G-verkko tulee mahdollistamaan uusia teolliseen dataan perustuvia liiketoimintamalleja. Verkko otetaan näillä näkymin käyttöön vuonna 2019. Bosch työskentelee jo nyt lukuisten Teollisuus 4.0 -ratkaisuja kehittävien IT-yritysten ja koneenvalmistajien kanssa.

Bosch ja Nokia esittelevät yhdessä kehittämänsä demon Tallinn Digital Summit -huippukokouksessa 29.9. Viro isännöi huippukokousta osana EU-puheenjohtajuuskauttaan. Monet eurooppalaiset valtioiden ja hallitusten päämiehet osallistuvat tapahtumaan, jonka tavoitteena on jakaa tietoa digitaalisten teknologioiden tulevaisuudesta ja niiden vaikutuksista jokapäiväiseen elämään.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2016 lopussa noin 390 000 työntekijää. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli 73,1 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 59 000 henkilöä 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse