Viisi vinkkiä: Turvaa kesäasuntosi!

Kesämökkien varustelutaso on noussut, ja sen myötä myös niihin kohdistuvat varkaudet ovat lisääntyneet. Mökkiläisille huoli siitä, onko kakkoskoti varmasti turvassa tunkeilijoilta, onkin tuttu tunne. Rauhalliset yöunet saa kuitenkin melko helposti lukitusta, valaistusta ja valvontalaitteita parantamalla sekä muutaman käytännön seikan muistamalla. Turvaa kesäkotisi Boschin ohjein!

1) Ennaltaehkäise valaistuksella

Riittävän tehokkaat hämärä- tai liiketunnistimilla toimivat ulkovalot tuovat turvallisuuden tunnetta pihapiiriin ja toimivat varkaille hyvänä pelotteena.

2) Lukitse huolella

Mökki kannattaa suojata takalukittavalla käyttölukolla sekä erillisellä varmuuslukolla. Puomi mökkitiellä estää varkailta pääsyn autolla mökin pihaan. Ikkunaluukut ovat hyvä lisä ikkunoiden suojaksi.

3) Valvontakamera mökille, kuva kännykkään

Tehokkaat, mutta pienikokoiset valvontakamerat ovat oiva lisä kesämökin turvavarustukseen. WLAN-yhteydellä varustettu kamera käynnistää tallennuksen, tekee hälytyksen ja lähettää haluttaessa myös kuvan sähköpostiin tai kännykkään liikettä tai ääntä havaitessaan.

”Älykkäät kamerat käynnistyvät myös, jos alueella oleskelee liian pitkään ja pystyvät kuvaamaan jopa pilkkopimeässä. Mihin tahansa laitteeseen sitten päätyykin, kannattaa varmistaa, että se on vakuutusyhtiöiden hyväksymä”, muistuttaa toimialajohtaja Pekka Lakkonen Boschilta.

4) Hyödynnä naapuriapu tai palkkaa mökkitalkkari

Naapurit ovat erinomainen apu mökin silmälläpidossa. Sovi naapurin kanssa, että hän käy aika-ajoin pihapiirissä ja poimii esimerkiksi postit näkyvistä. Käynneistä jää liikkumisen jälkiä ja paikka näyttää asutulta. Jotkut kunnat tarjoavat myös niin kutsuttua mökkitalkkaripalvelua ja hoitavat sopimuksesta paitsi tarkistuskäyntejä myös muita pieniä mökin huoltotöitä.

5) Jätä asutun näköiseksi

Jätä mökki asutun näköiseksi lähtiessäsi. Ikkunaverhot kannattaa jättää auki ja arvotavarat piilottaa näkyvistä. Myös pihapiirissä käyvä, puhelimen avulla etäohjauksella käynnistyvä robottiruohonleikkuri antaa asutun vaikutelman.

Muista myös tämä: Jos vahinko on kaikesta huolimatta sattunut ja mökillä on käynyt varkaita, on tärkeää käydä paikan päällä ja ilmoittaa vakuutusyhtiölle ilkivallan aiheuttamat vahingot mahdollisimman pian. Muuten korvauksia saatetaan ilkivallan osalta alentaa.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 49 miljardia euroa*, ja sen palveluksessa oli 1.4.2015 noin 360 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Myynti- ja palveluyhteistyökumppanit mukaan lukien Bosch on edustettuna noin 150 maassa. Tämä maailmanlaajuinen kehitys-, tuotanto- ja myyntiverkosto on Boschin tulevan kasvun perusta. Vuonna 2014 Bosch jätti maailmanlaajuisesti noin 4 600 patenttihakemusta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Teollisesta toiminnasta vastaa äänivaltaa käyttävä Robert Bosch Industrietreuhand KG. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoa: bosch.fi ja bosch-press.com.

* Vuoden 2014 myyntiluvut eivät sisällä yhtiön aiempia yhteisyrityksiä BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (nykyisin BSH Hausgeräte GmbH) ja ZF Lenksysteme GmbH (nykyisin Robert Bosch Automotive Steering GmbH), jotka ovat nykyään yhtiön omistuksessa kokonaisuudessaan.