Tietohaarukka 2011 – tilastotietoa elintarvikealasta on ilmestynyt

Report this content

Tietohaarukka on monipuolinen tilastopaketti koko ruokaketjusta niin alkutuotannosta, elintarviketeollisuudesta kuin ruuan kulutuksestakin.

Tietohaarukka 2011 -julkaisun uusimmat tiedot ovat pääosin vuodelta 2010. Mukana on myös tilastotietoja aiemmilta vuosilta sekä kansainvälisiä lukuja vertailun mahdollistamiseksi. Tietohaarukka on ilmestynyt vuodesta 1965 lähtien.

Opas koostuu neljästä osiosta. Ensimäisessä esitellään yleisesti perustiedot Suomen elintarvikeketjusta: ilmastosta, väestöstä sekä tuotannon bruttoarvosta ja jalostusarvosta.

Maatalousosio sisältää tilastoja maatalouden rakenteen muutoksista. Mukana ovat muun muassa suomalaisten maatilojen päätuotantosuunnat, sato, luomupeltoalan käyttö, kotieläimet ja kasvinsuojeluaineiden myynti. Täältä löytyvät myös eläinten hyvinvointia koskevat tiedot.

Elintarvikkeet-otsakkeen alle on koottu tietoa esimerkiksi elintarvikeomavaraisuudesta, tuonnista ja viennistä, kulutusmenoista sekä elintarvikkeiden hintakehityksestä. Lisäksi osiossa on tietoa suomalaisten ravintoaineiden saannista.

Päivittäistavarakauppaa esittelevät tiedot myymälöiden lukumäärästä ja myynnistä, ja suurkeittiöistä on otettu mukaan keittiöiden lukumäärät ja tarjotut annosmäärät.

Tilaa, selaa tai tulosta tilastot itsellesi

Taskukokoinen Tietohaarukka 2011 –julkaisu on saatavilla kolmella kielellä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Julkaisu on maksuton ja sitä on tilattavissa sähköpostitse osoitteesta: Ruokatieto Yhdistys ry, PL 309, 01301 Vantaa, puhelimitse 040 710 4170 tai sähköpostitse: ruokatieto@ruokatieto.fi. Posti- ja käsittelykulut peritään.

Julkaisu on myös luettavissa Internetissä osoitteessa www.ruokatieto.fi/tietohaarukka

Tietohaarukka 2011 -julkaisun on tuottanut Ruokatieto yhteistyössä Agronomiliiton, Elintarviketeollisuusliiton, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n, ProAgria Keskusten Liiton ja Suomen Eläinlääkäriliiton kanssa. Aineiston tuottamiseen on saatu maa- ja metsätalousministeriön tukea.

Lisätiedot:

Ruokatieto, toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi, puh. 040 722 2424, tiina.lampisjarvi@ruokatieto.fi