Kesän mehevimmät pihvit paistuvat puuhiiligrillissä

Grill it! -ravintoloiden kesälista hemmottelee herkullisilla mauillaan

Grill it! -ravintoloiden sydäminä sykkivät puuhiiligrillit. Tulikuumana hehkuvan hiilloksen yllä kypsyvät kauden maukkaimmat lihat, kalat ja kasvikset. Grilliruoilla herkutellaan myös ketjun kesäkauden ruokalistalla, joka astui voimaan 14.6.

”Aito puuhiiligrilli on ehdottomasti kokin paras vaihtoehto”, sanoo Grill it! Marinan keittiömestari Joakim Kvarnström. ”Puuhiiligrillissä ruokaan saadaan aivan erilainen maku kuin kaasugrillillä valmistettaessa. Esimerkiksi entrecôte-pihviä grillatessa lihasta irtoaa rasvaa, joka putoaa hiilloksen päälle, ja siitä syntyvä maku antaa lihalle upean maun. Samalla keinoin rasvaiseen kalaan, kuten loheen, saa puuhiiligrillissä aivan omanlaisensa aromin. Hiilloksen yllä kypsennettäessä ruokaan tulee myös aitoa savun makua.”

Grill it! -ravintoloissa juhlistetaan kuuminta grillaussesonkia kesälistalla. Tänä vuonna Kvarnström uumoilee sesongin suosikeiksi nousevan grillatun lohen sekä liharuoista entrecôten ja flank steakin.

Grillatun lohen kanssa lautaselle laitetaan lehtikaali-herkkusienipaistosta. ”Grilliruokien seuraksi sopivat hyvin runsaat kasvislisukkeet. Kesällä saa ryhdikästä, kotimaista lehtikaalia, joka sopii mainiosti paistettavaksi.”

Liharuokien osalta kesän herkku on Dry Aged -menetelmällä valmistettu 350 gramman entrecôte. Dry Aged -pihvien liha on raakakypsytetty riiputtamalla sitä useiden viikkojen ajan. Kypsytys vaikuttaa lihan luontaisiin aromeihin ja mureuteen. Black Angus Flank Steak, naudan kuve, on myös keittiömestari Kvarnströmin oma suosikki, jota hän valmistaa usein myös vapaa-ajallaan.

Klassinen pippuripihvi valmistetaan sekin puuhiiligrillissä. Liha on kotimaista Hereford-karjan pihvilihaa. ”Hereford on erittäin laadukas rotukarjan liha”, Kvarnström kertoo. ”Se lisäksi, että se maistuu erinomaiselta, asiakkaamme arvostavat, että pystymme kertomaan, minkä rodun lihaa mihinkin pihviin on käytetty.”

Grill it! kesälista astui voimaan 14.6. Listalta löytyy runsaan pihvivalikoiman lisäksi useita erilaisia kalavaihtoehtoja sekä Vegetarian menu kasvissyöjille. Lapsille tarjoillaan Kanan kiekausta, Pikkuväen pihvihotkausta ja muuta hyvää edulliseen 8 e hintaan.

Lisätietoja:

Joakim Kvarnström, keittiömestari, Grill It! Marina Turku, joakim.kvarnstrom@sok.fi, puh. 050 577 9916

Ulla Kivilaakso, markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, ulla.kivilaakso@sok.fi, puh. 050 66 288

Grill it! yhdistää perinteisen grillauksen ja ensiluokkaiset raaka-aineet tuoreella ja innostavalla tavalla. Ruokalistalla kohtaavat skandinaavisen selkeät maut ja mausteet ympäri maailman. Lämminhenkinen miljöö ja uniikki musiikkimaailma johdattelevat kulinaariselle matkalle viinin ja ruoan maailmaan. Grill it! -ravintolat löytyvät Turusta, Tampereelta, Espoosta, Helsingistä, Kolilta sekä Oulusta.