Lapsilta 1100 ehdotusta Rosson juhlapizzaksi

Kuusivuotiaan Erikan ehdotus nousee Rosson ruokalistalle

Tammikuussa Rossoissa järjestettyyn perinteiseen lasten annoskisaan saatiin kuukauden aikana ennätykselliset 1100 ehdotusta siitä, minkälainen 100-vuotiaan Suomen juhlapizzan tulisi olla. Voittajaksi valikoitui hämeenlinnalaisen Erika Kurrin suunnittelema poro-kantarelli-leipäjuustopizza.

”Voittaneessa ehdotuksessa on käytetty hienosti ja rohkeasti Rosson pizzoille uusia ja samalla hyvin suomalaisia raaka-aineita. Suometar-pizza maistui testipaistossa niin hyvältä, että tulemme valmistamaan sitä niin lasten kuin aikuisten annoskokoina”, kertoo Rosson ketjupäällikkö Merja Helistö.

Kurrin voittajapizzaan poimittiin nimi Suometar toisen kisaajan, 8-vuotiaan iisalmelaisen Esteri Eskelisen ehdotuksesta.

Lasten laatimissa pizzaehdotuksissa kotimaiset raaka-aineet, kuten poro, metsäsienet, leipäjuusto, muikku ja lohi, nousivat vahvasti esiin. Kisan yllättäjä oli lukuisiin pizzoihin täytteeksi ehdotettu suomalainen superfood mustikka.

Kasvisruokatrendi on yltänyt lastenkin ruokatottumuksiin. Peräti kolmasosa kisaan suunnitelluista pizzoista oli kasvisversioita. Täytteiksi ehdotettiin muun muassa kesäkurpitsaa, porkkanaa, pinaattia, punajuurta ja nyhtökauraa. Monessa ehdotuksessa pizza viimeisteltiin paiston jälkeen lisättävällä salaatilla tai hedelmäviipaleilla.

Kisaan vastanneet lapset halusivat useimmin syödä pizzaa äidin tai isän, kavereiden tai koko perheen kanssa. Perheen ulkopuolelta pizzakavereiksi toivottiin presidenttipari Sauli Niinistöä ja Jenni Haukiota.

Syömisen ympärillä tehdään myös hyvää

Rosso on mukana ELO-säätiön Syödään yhdessä -hankkeessa, joka kannustaa suomalaisia yhteisen ruokapöydän äärelle niin arkena kuin juhlana. Koska yhdessä syöminen on mukava sosiaalinen tapahtuma, kutsuu Rosso vuoden 2017 aikana kaikki Pelastakaa Lapset ry:n lastenkotien sekä turvapaikanhakijayksiköiden ja perhekuntoutusyksiköiden lapset Rossoon syömään.

Suometar on tarjolla kaikissa Rossoissa 14.3. alkaen.

Lisätietoja:

Merja Helistö, ketjupäällikkö, Rosso, puh. 010 768 2851, s-posti merja.helisto@sok.fi

Rosso

Rosso on vuonna 1978 perustettu ravintolaketju, italialaista ruokaa tarjoileva klassikko, jonka rennosta tunnelmasta suomalaiset ovat nauttineet jo viidellä vuosikymmenellä. Rosso-ketjuun kuuluu tällä hetkellä 35 ravintolaa 32 paikkakunnalla.

Vuonna 2017 Rosso on mukana ELO-säätiön, eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön, Syödään yhdessä -hankkeessa kannustaakseen suomalaisia syömään yhdessä.

www.raflaamo.fi/rosso