Rosso-ravintolat kohtaamispaikkoina jo 40 vuotta - Syntymäpäivälahja annetaan erityislapsiperheille

Lokakuussa 40 vuotta täyttävä ravintolaketju Rosso on ollut ensivuosistaan asti paikka, jonne on kokoonnuttu syömään yhdessä niin arkena kuin juhlahetkinä. Kantapöytään istahdetaan usein sukupolvesta toiseen ja eri kokoonpanoin. Rosso-ravintolat juhlivat syntymäpäiväänsä yhteistyöllä Leijonaemot ry:n kanssa.

40 vuoden aikana Rosso on ehtinyt tutustuttaa suomalaiset erilaisiin syömisen tapoihin sekä useisiin uusiin makuihin homejuustosta valkosipuliin. Monille Rosso-käynti on ollut ihka ensimmäinen ravintolavierailu.

Rosso on paikka, jonne tullaan viihtymään ja vaihtamaan kuulumisia. Kokkolassa kokoontuu säännöllisesti kansainvälinen naisporukka, joka saapuu kotiseudulleen pari kertaa vuodessa. ”Koska treffimme ovat epämuodollisia, ja pääluku muuttuu viime hetkeen asti, Rosso on valikoitunut suosikkitapaamispaikaksemme”, kertoo kokoontumisia järjestävä Anni, 44. ”On helppoa tavata ravintolassa, jonka kantapöytään voi yhtä lailla saapua kolme kuin kahdeksan vierasta, ja jonka listalta löytyy jokaiselle jotain – lyhyen tai pitkän kaavan mukaan”

Kuopion Rossolla on kanta-asiakkaita, jotka ovat käyneet ravintolassa yli 30 vuoden ajan. ”Osa kanta-asiakkaistamme käy niin säännöllisesti, että jos käyntiväli pitenee useampaan viikkoon, henkilökuntamme alkaa huolestua”, naurahtaa Varkauden ja Kuopion Rossojen ryhmäpäällikkö Johanna Kämäräinen. Kuopiossa myös nuoret ovat löytäneet Rosson. ”Opiskelijat saapuvat meille heti koulupäivän jälkeen syömään”, iloitsee Kämäräinen uudesta asiakasryhmästä.

Varkauden Rosso taas on perheiden suosiossa. Pienen kaupungin ravintolassa eletään mukana asiakkaiden sukupolvikokemuksissa. ”Meillä lapsesta asti käyneet asiakkaat tulevat nyt oman jälkikasvunsa kanssa. Parhaassa tapauksessa perhettä palvelee sama tuttu tarjoilija kuin vanhempien ollessa lapsia.”

Ketjupäällikkö Merja Helistö on tyytyväinen Rossojen uskolliseen asiakaskuntaan.

”Toivoisin, että moni asiakkaamme kokisi samanlaista kanta-asiakkuuden iloa kuin kuopiolaiset rouvat – heidän saapuessaan ravintolaan tarjoilijat tietävät kysymättä, että tähän aikaan päivästä on kuohuviinin aika”, Helistö naurahtaa.

Syntymäpäivälahja erityislapsiperheille

40-vuotisjuhlaansa Rosso viettää yhdessä Leijonaemot ry:n kanssa. Yhdistys tukee erityislasten perheitä arjen haasteiden keskellä. Rosso luovuttaa yhdistykselle 40 ravintolalahjakorttia, joilla Leijonaemo-perheet voivat viettää oman juhlahetkensä kotikaupungin Rossossa. Lahjoituksen arvo on 2250 euroa. ”Meillä on upea, palvelualtis henkilökunta ympäri maan. On hienoa saada kutsua erityistä tukea tarvitsevia lapsiperheitä asiakkaiksemme ja meidän palveltavaksemme”, ketjupäällikkö iloitsee.

"Leijonaemojen toiminnassa on mukana erityislapsiperheitä, joissa on vammainen tai pitkäaikaissairas lapsi tai lapsia. Usein toinen vanhemmista joutuu jäämään työelämän ulkopuolelle tai tekemään vain vähän työtä, joten muiden arjen haasteiden lisäksi perheen talous on ahtaalla. Olemme kiitollisia, että Rosso valitsi Leijonaemot juhlavuoden yhteistyökumppaniksi ja tarjoaa perheillemme mahdollisuuden herkutteluun ravintoloissaan", sanoo toiminnanjohtaja Janet Grundström Leijonaemot ry:stä.

Lisätiedot: Merja Helistö, ketjupäällikkö, Rosso-ravintolat, puh. 010 768 2851, s-posti merja.helisto@sok.fi

Rosso

Rosso on tarjoillut italialaista ruokakulttuuria ja iloista yhdessäoloa suomalaisille jo yli 40 vuotta. Juhlavuoden tunnelmaan sopii esimerkiksi La Serata Romana, parhaita italialaisia makuja tarjoileva roomalainen ilta. Tarjoiluun kuuluu runsas antipastovalikoima, roomalaista pizzaa ja jälkiruoka. Rosso-ketjuun kuuluu tällä hetkellä 28 ravintolaa 27 paikkakunnalla.

www.raflaamo.fi/fi/rosso

Leijonaemot ry

Leijonaemot ry on perustettu 22.5.2005 ja sen toiminnan tarkoitus on edistää vertaistukitoimintaa erityislasten vanhempien kesken sekä vuorovaikutusta erityislasten vanhempien ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatuksen ammattilaisten välillä. Lisäksi yhdistys tukee erityislasten vanhempien jaksamista ja hyvinvointia. Leijonaemot ry:llä on alkanut keväällä 2018 kaksi uutta hanketta, Perhe edellä puuhun ja Erityislapsen näkymätön sisarus -hankkeet. Näissä hankkeissa yhdistyksen kohderyhmä laajenee koko erityislapsiperheeseen.

www.leijonaemot.fi