Kalakeitto on suomalaisten yhteinen suosikki

Keitot ovat viime vuosien aikana vallanneet yhä suurempaa sijaa suomalaisten ruokapöydissä. Saarioisten teettämän tutkimuksen mukaan kansa pistelee poskeen mieluiten kalasoppaa. Sen suosio oli tasaista eri ryhmissä, vaikka muuten esimerkiksi miesten ja naisten näkemykset lempikeitoista eroavat toisistaan selvästi.

Kalasoppa nousi 20 prosentin kannatuksella kirkkaasti suomalaisten suosikkikeitoksi, sillä se maistuu suomalaisille sukupuoleen ja ikään katsomatta. Tuloksia laajemmin tarkastellessa on kuitenkin nähtävillä selkeitä eroja muun muassa miesten ja naisten makumieltymyksissä.

– Miesten suosikkikeitoissa nousevat kalakeiton ohella esiin tuhdimmat ja lihapitoiset keitot, kuten herne-, ja lihakeitto. Miesten lempikeittojen kolmen kärki näyttääkin verrattain erilaiselta naisvastaajien kolmen kärkeen verrattuna, Saarioisten innovaatiojohtaja Mirja Lonka kertoo.

Naiset pitivät kalakeiton ohella eniten kasvissose- ja pinaattikeitosta.

– Esimerkiksi kasvissosekeiton nosti suosikikseen 16 prosenttia naisvastaajista, kun taas miesten joukossa vastaava luku oli vain yksi prosentti. Myös pinaattikeitto jakoi mielipiteitä: naisvastaajista sen nosti ykköseksi 12 prosenttia, miehistä vain kuusi prosenttia, Lonka vertaa.

Nuoria innostavat kasviskeitot

Kiinnostus lihattomiin vaihtoehtoihin korostui myös nuorten keskuudessa: 40 prosenttia alle 30-vuotiaista kertoi suosikikseen jonkinlaisen kasviskeiton, ja kasvissosekeitto nousi tässä ryhmässä lähelle lempikeittojen kärkeä, jaetulle toiselle sijalle. Kasvisinnostus on Longan mukaan otettu huomioon Saarioisten keittovalikoimassa.

– Tällä hetkellä viidentoista keiton valikoimastamme lähes puolet soveltuu kasvissyöjille ja tänä keväänä kauppoihin tulleista kahdesta uudesta keitosta toinen on kokonaan kasviksista valmistettu ja sopii lakto-vegetaariseen ruokavalioon, Lonka sanoo.

Hänen mukaansa keittojen suosion kasvu sekä kasvispitoisen ruokavalion suosiminen kertovat viime vuosina yleisesti lisääntyneestä kiinnostuksesta terveyteen ja hyvinvointiin.

– Maukkaat ja runsaasti kasviksia sisältävät keitot ovat kätevä tapa täyttää osa suositellusta päivittäisestä kasvisannoksesta. Ruokaisampi keitto taltuttaa myös nälän tekemättä väsyneeksi, siksi ne sopivat mainiosti vaikkapa lounaalle. Esimerkiksi uudet Balanssi-sarjamme kana-kasvis- ja tomaatti-linssikeitto on suunniteltu nämä lähtökohdat mielessä, kertoo Lonka.

Sarjan muiden aterioiden tapaan Balanssi-keitot noudattavat ravitsemussuosituksia: kasvisten osuus on suuri, proteiinin, hiilihydraattien ja rasvan suhde suositusten mukainen ja annoskoko sopiva yhdelle. Lisäksi ne sisältävät vähemmän suolaa ja ne toimivat hyvän pehmeän rasvan lähteenä.

Mikä on suosikkikeittosi (top 6)?

• Kalakeitto 20 % vastaajista
  • Hernekeitto 15 %
  • Liha- tai jauhelihakeitto 12 %
  • Pinaattikeitto 9 %
  • Kasvissosekeitto 9 %
  • Makkarakeitto 7 %

Top 3 naiset:

• Kalakeitto 19 %
  • Kasvissosekeitto 16 %
  • Pinaattikeitto 12 %

Top 3 miehet:

• Hernekeitto 23 %
  • Kalakeitto 20 %
  • Liha- tai jauhelihakeitto 15 %

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten tilaamaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internetpaneelissa huhtikuussa 2016. Kyselyyn vastasi 1 000 iältään 15–70-vuotiasta suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava. Kyselytutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Lisätietoja: Mirja Lonka, innovaatiojohtaja Saarioinen Oy, mirja.lonka@saarioinen.fi, 050 582 4125

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 259,6 miljoonan euron liikevaihdolla (2015).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1325 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.

www.saarioinen.fi