Kysely: Ihmiset viettävät itselle mielekästä aikaa vain kaksi tuntia arkipäivässä

Yli puolet suomalaisista kokee viettävänsä arkisin itselleen mielekästä aikaa vain alle kaksi tuntia. Vapaa-ajan viettoa rajoittavat eniten yleinen kiire ja oma saamattomuus.

Arjen kiireissä monet kokevat ajanhallinnan hankalaksi. Huonoa omaatuntoa koetaan helposti siitä, miten vähän aikaa jää läheisille ja omille harrastuksille. Saarioisten teettämän kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kokee viettävänsä arkipäivisin mielekästä aikaa haluamassaan seurassa vain alle kaksi tuntia.

- Suomalaiset arvostavat vapaa-aikaa. Useimmat haluaisivat viettää enemmän laatuajaksi koettua aikaa kotona läheistensä kanssa. Haluamme osaltamme auttaa säästämään aikaa arkiaskareista itselle tärkeiksi koetuille asioille, kertoo Saarioisten markkinointi- ja viestintäjohtaja Katriina Virtanen.

Viikonloput tai vapaapäivät muuttavat selvästi ajankäyttöä, jolloin itselle merkityksellistä aikaa vietetään jo yli viisi tuntia päivässä.

Mielekkääksi tekemiseksi, laatuajaksi, suomalaiset mieltävät leppoisan yhdessäolon ystävien ja läheisten kanssa. Mielekkäimmäksi tekemiseksi läheisten kanssa vastaajat ilmoittivat keskustelun, matkustamisen, ulkoilun, elokuvien katsomisen ja ruuan syömisen.

Kiire ja oma saamattomuus esteenä

Itselle tärkeiden asioiden tekemisen esteistä merkittävin on vastaajien mukaan yleinen kiire. Kiirettä ja tekemisen paljoutta suurimpana esteenä piti reilu neljännes vastaajista. Myös joka viides piti omaa saamattomuutta rajoittavimpana tekijänä.

- Arjen pyörittämisestä aiheutuvaa stressiä saa vähennettyä kun tekee suunnitelmia ja valmisteluja ennakkoon. Kiireessä elämää helpottaa jo se, että ruuan on suunnitellut etukäteen ja isot kauppaostokset tekee kerralla, Virtanen toteaa.

Saarioinen selvitti tutkimuksessaan, mitä laatuaika suomalaisille merkitsee ja miten he sitä viettävät. Tarinoita suomalaisten laatuajasta kootaan Saarioisten Laatuaikaa-sivustolle.

Kuinka paljon koet viettäväsi laatuaikaa arkipäivänä?

En lainkaan 6 %
Alle tunnin 22 %
1-2 tuntia 33 %
2-3 tuntia 19 %
3-4 tuntia 7 %
4-5 tuntia 4 %
yli 5 tuntia 9 %*
* Naisista 5 %, miehistä 13 %

Minkä koet eniten rajoittavan itsellesi tärkeiden asioiden tekemistä?

Yleinen kiire, tekemisen paljous 27 %
Oma saamattomuus 19 %
Raha 18 %
Työ tai opiskelu 16 %
Arjen pyöritys, kuten ruoanlaitto tai lastenhoito 8 %
(14 % 30-39-vuotiaiden joukosta)
Kodinhoito ja ylläpito, kuten siivous 5 %
Netti tai sosiaalinen media 2 %
Jokin muu 6 %

Miten mieluiten vietät vapaa-aikaa läheisten tai ystävien kanssa?

Keskustellen (21 % )
Matkustaen (15 %)
Ulkoillen (13 %)
Televisiota tai elokuvaa katsoen (9 %)
Ruokaa syöden (9 %)
Juhlien (6 %)
Ruokaa laittaen (6 %)
Kulttuuritapahtumissa (6 %)
Kahvilassa tai ravintolassa (6 %)
Urheillen (3 %)
Netissä surffaillen (1 % )

Tutkimustiedot perustuvat Saarioisten tilaamaan Laatuaikaa-tutkimukseen. M3 Researchin tekemä tutkimus toteutettiin toukokuussa ja siihen vastasi 1 000 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Otos on kansallisesti edustava.

Katriina Virtanen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Saarioinen Oy, puh. (03) 244 7347, 040 724 3570

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 282,3 miljoonan euron liikevaihdolla (2014).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1340 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.