• Saarioinen Oy/

Saarioisten keittiömestari Heikki Ahopelto neuvoo askeleet stressittömään jouluun – yksi vinkki on yli muiden

Lähiruoan puolestapuhujana tunnettu keittiömestari Heikki Ahopelto kokkaa nykyään arjet Saarioisten kehityspäällikkönä ja vapaalla kotonaan. Mies tekee kaikki jouluruokansa itse, mutta vain siksi, että nauttii siitä.

Saarioisten kehityspäällikkönä tänä vuonna aloittanut keittiömestari ja kokki Heikki Ahopelto tunnustautuu henkeen ja vereen jouluihmiseksi. Ruoanlaiton ammattilaisena hänen joulunsa tärkein elementti on loppuun asti itse valmistettu jouluateria. Perinneruoista nauttiva Ahopelto tunnustaa, että ei juuri muokkaa perinteisiä makuja, vaan tavoittelee laatikoissa, kaloissa ja kinkussa joka vuosi täydellistä suolan, makean ja muiden perinteisten mausteiden tasapainoa.

”Sukulaiset välillä taivastelevat, että miten sinä Heikki kaiken kiireen keskellä olet viitsinyt, olisit pyytänyt apua! Mutta kyse ei ole siitä. Minä nautin ruoanlaitosta, ja tämä on minun joulurituaalini. Ilman aatonaaton ruoanlaittosavottaa muutaman portviinilasin kanssa minulle ei tule joulua”, Ahopelto selittää.

Hänen tärkein neuvonsa stressittömään jouluun onkin, että jouluvalmisteluissa pitäisi keskittyä siihen, mistä itselle tulee hyvä joulumieli. Ahopelto esimerkiksi ei käytä aikaa koristeluihin tai lahjojen paketoimiseen.

”Jollekin toiselle se voi olla se kaikkein tärkein rituaali”, hän sanoo.

Työpaikassaan Saarioisten Foodservice-puolella Ahopelto auttaa lukuisia ravintoloita ja laitoksia kattamaan parasta jouluruokaa pöytään. Varsinkin Saarioisten laatikot ovat monen joulupöydän klassikko.

”Seison rinta rottingilla Saarioisten laatikoiden vieressä. Niiden raaka-aineet ja valmistusmenetelmät ovat täysin samat kuin perinteisissä isoäitien resepteissä.”

”Jos ruokien tekeminen aiheuttaa stressiä ja huolta siitä, riittääkö kaikki, miltä maistuu ja kelpaako sukulaisille, niin neuvoni on yksinkertainen: Älä tee. Osta valmiina vaikka kaikki. Tärkeintä on, että saa itselleen hyvän joulumielen.”

Ahopellon viisi vinkkiä leppoisaan jouluun

1. Mieti, mikä sinusta on hauskaa, ja tee vain se. Paras joulumieli tulee hyvästä olosta, ei järjestetyistä kaapeista.
  2. Jos teet jouluruoat itse, suunnittele valmistus huolellisesti. Jouluruokien teko on kuin leivontaa – ohjeita pitää noudattaa ja tekeminen aikatauluttaa niin, että asiat valmistuvat samaan aikaan.
  3. Valmisruoista saa helposti juhlaruokia, kun ne siirtää kauniisiin astioihin ja esimerkiksi paistaa laatikoihin uunissa uuden, kullanruskean korppujauhopinnan.
  4. Maista ruokia. Ahopellon mukaan yleisin virhe laatikoiden valmistuksessa on, että niihin ei laiteta tarpeeksi suolaa ja makeaa. Esimerkiksi tumma siirappi rikastaa laatikot.
  5. Jaa vastuut: Anna jokaisen sukulaisen tuoda oma bravuuriruokansa yhteiseen joulupöytään.

Kehityspäällikkö Heikki Ahopelto, Saarioinen Oy, puh. 050 529 7995, heikki.ahopelto@saarioinen.fi

Kotimainen perheyritys Saarioinen on helpottanut suomalaisten arkea ja luonut merkittäviä makumuistoja jo 60 vuoden ajan. Tänä päivänä olemme yksi Suomen johtavista ruokataloista 282,3 miljoonan euron liikevaihdolla (2014).

Kangasalan Sahalahdella sijaitsevan Saarioisten kartanon ympärille on kasvanut moderni ruokatalo. Kangasalan lisäksi hyvää ruokaa valmistuu Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 340 saarioislaisen voimin. Yhdessä valmistamme puhtaista raaka-aineista suomalaisten lempiruokia – sekä klassikoita että tulevia uusia suosikkeja.

www.saarioinen.fi