Meddelande: De 10 första affärerna i fastighetsförmedlingskedjan Sb-Hem har öppnat

Sparbankernas nya fastighetsförmedlingskedja Sb-Hem har öppnat sina 10 första affärer. Den första Sb-Hem-affären startade i Mäntsälä den 18 april 2011. De nio följande finns i S:t Michel, Heinola, Villmanstrand, Nyslott, Orimattila, Imatra, Kouvola, Lammi och Tuulos.

Dessutom öppnas en Sb-Hem-affär i Lahtis, Nurmijärvi och Tusby i juli. Avtal har redan ingåtts med lokala företagare och på flera andra orter är förhandlingarna på slutrakan.

Sb-Hem-fastighetsförmedlingskedjan, som grundades i december 2010 fungerar enligt franchisingprincipen. Kedjan väljer självständiga lokala företagare som partner och dessa får den lokala sparbankens starka stöd och rätt att använda sparbankens varumärke.

Centralbolaget Sb-Hem svarar för stödet till och utvecklingen av kedjans affärer samt för utvecklingen av sparbanksgruppens fastighetsförmedling. Centralbolagets verkställande direktör är eMBA Pekka Ronkainen som har en lång erfarenhet av fastighetsförmedlingsbranschen.

– Sparbankerna har alltid varit med i fastighetsförmedlingen. De senaste åren har de producerat bostadsmarknadstjänster för sina kunder genom att samarbeta med lokala företagare. Nu samlar sparbankernas fastighetsförmedling sina krafter när vi förenar de lokala företagarna – nya eller gamla samarbetspartner – till en del av en riksomfattande kedja. På det här sättet kan vi ytterligare förbättra den service som kunderna får och samtidigt ge fastighetsförmedlingsföretagen ett starkare marknadsföringsmässigt stöd, bedömer Ronkainen.

– Traditionellt fungerar många fastighetsförmedlare lokalt under eget namn. När de ansluter sig till Sb-Hem-kedjan får de ett lönsamt sätt att bygga nätverk på och utvidga sin verksamhet. Kedjans första affärer har kommit utmärkt igång vilket förstärker vår tro på att vår affärsmodell ska vara framgångsrik.

Kedjans mål är att inom fem år höra till de fyra största fastighetsförmedlingsnätverken. I begynnelseskedet har ökningen varit snabbast i sydöstra Finland.

– Vårt nätverk i sydöstra Finland täcker redan nu nästan alla de viktigaste centralorterna. Vår uppdragsstock är stark och handeln livlig. När vi får med också Kotka-, Fredrikshamns- och Borgåregionen kan vi erbjuda invånarna i sydöstra Finland ett av branschens med heltäckande förmedlarnät.

Sparbankernas geografiska nätverk utgör en naturlig grogrund för en ny fastighetsförmedlingskedja. Sparbankerna har över 200 egna kontor runtom i Finland.

Sb-Hem-affärernas visuella uttryck är tydligt och lugnt, huvudfärgerna är blått och vitt.

Bilagor:

Sparbankerna i Finland

Sb-Hem-affärernas visuella uttryck

Ytterligare information lämnas av: Sb-Hem Pekka Ronkainen, verkställande direktör tel. 050 3175 777, e-post: pekka.ronkainen@spkoti.fi

Informationschef Heli-Kirsti Airisniemi, Sparbanksförbundet, Tel. 040 56 55 953, heli-kirsti.airisniemi@saastopankki.fi

Sb-Hem som ägs av sparbankerna är en fastighetsförmedlingskedja som grundades i december 2010. De första kontoren öppnades i april 2011. Kedjan fungerar enligt franchisingprincipen: den lokala sparbanken väljer som partner självständiga lokala företagare (en Sb Hem-handlare) som stöds av den lokala sparbanken och kan använda sparbankernas varumärke. Det rikstäckande centralbolaget Sb-Hem sköter kedjans stöd- och utvecklingstjänster.