Millainen on suomalaisen säästäjän ja sijoittajan sielunmaisema?

Kaikki tietävät, että säästäminen kannattaa. Periaatteessa. Mutta miten tavallinen suomalainen todellisuudessa säästää ja sijoittaa? Paljonko säästetään ja mitä tavoitellaan? Millaisia säästäjätyyppejä löytyy? Mikä on suurin säästämisen este? Mistä haetaan parhaat sijoitusvinkit? Entä miten epävarma taloustilanne näkyy suomalaisten omien raha-asioiden hoidossa?

Vastauksia on etsitty Säästöpankin Säästämisbarometrissa, johon vastasi lähes 1 500 suomalaista syys-lokakuun aikana. Barometri julkaistaan kansainvälisenä Maailman Säästäväisyyspäivänä maanantaina 31.10. Päivä aloittaa Säästäväisyysviikon, jota vietetään Suomessa 31.10.–4.11.2011. Se on osa Säästöpankin vastuullista toimintaa, sillä säästäväisyyden edistäminen on kirjattu säästöpankkilakiin Säästöpankin erityistarkoitukseksi.

Säästäväisyyspäivän mediatilaisuudessa Säästöpankki on perinteisesti antanut puheenvuoron mielenkiintoisille asiantuntijoille. Tällä kertaa vieraaksi on lupautunut Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri .

Säästöpankin Säästämisbarometrin tulokset julkaistaan medialounaalla

maanantaina 31.10.2011 klo 12.00–13.30.

Paikka: World Trade Center Helsinki, Marski-sali, Aleksanterinkatu 17, Helsinki.

Ohjelma:

Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri esittelee Säästämisbarometrin tulokset

Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri pohtii suomalaisen säästäjän ja sijoittajan sielunmaisemaa ja mahdollisia selviytymisstrategioita

Keskustelua.

Tarjoilun vuoksi pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen keskiviikkoon 26.10.2011 klo 12:een mennessä. Ilmoittautumiset ja lisätiedot: viestintäpäällikkö Heli-Kirsti Airisniemi, puh. 040 56 55 953 tai
heli-kirsti.airisniemi@saastopankki.fi .

Tervetuloa!

Säästöpankkiryhmään kuuluu 33 Säästöpankkia sekä keskusjärjestö Säästöpankkiliitto. Säästöpankkien asiakkailla on yhteistyön kautta käytettävissään 418 konttoria, 190 palveluautomaattia ja 1 650 käteisautomaattia. Säästöpankkien päämääränä on edistää säästämistä ja asiakkaidensa taloudellista hyvinvointia. Asiakasläheisyys, asiakkaiden elämänvaiheiden huomioon ottaminen, asiantuntemus ja paikallisuus ovat palvelun perusperiaatteita. Pankkien tavoitteena on jatkuva, kannattava kasvu ja vakavaraisuuden pitäminen turvatulla tasolla. Vuonna 2010 liikevoittoa kertyi 54 miljoonaa euroa, vakavaraisuus oli 22,3 % ja asiakasmäärä 581 000. www.saastopankki.fi