SAMPO OYJ PÖRSSITIEDOTE 28.6.2002 klo 15.20 HELSINGIN KÄRÄJÄOIKEUS ANTOI TUOMION LEONIAN VUONNA 2000 VÄLITTÄMÄSTÄ YIT-BLOKKIKAUPASTA Helsingin käräjäoikeus on tänään antanut tuomion Leonia Pankin kesällä 2000 Helsingin Pörssissä välittämästä blokkikaupasta, jossa kaupan kohteena oli yli 10 % YIT:n osakkeista. Osakkeiden myyjä oli Rautaruukki ja ostajina Henki-Sampo, Kaleva ja Varma-Sampo. Välittäjää syytettiin kurssin vääristämisestä. Käräjäoikeus hylkäsi syyttäjän yhteisösakkovaatimuksen Leonia Pankkia (nyk. Sampo Pankki) vastaan, mutta velvoitti osakkeiden ostajat korvaamaan valtiolle sen menettämän osakekaupan varainsiirtoveroa vastaavan määrän. Sampo-konsernin osuus tästä on 217 857,11 euroa. Osakekaupan toteuttamiseen osallistuneille toimihenkilöille määrättiin sakkorangaistus. Helsingin Pörssi on 25.2.2002 täsmentänyt blokkikauppoja koskevia sääntöjä, joiden mukaan nyt käsiteltävänä olleen blokkikaupan suuruiset kaupat voi tehdä aina Helsingin Pörssin kautta osapuolten keskenään sopimaan hintaan. SAMPO OYJ Pertti Nurvala Tiedotusjohtaja LISÄTIEDOT: Tiedotusjohtaja Pertti Nurvala, puh. 010 514 4030, 050 553 3484 JAKELU: Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet www.sampo.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/28/20020628BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/28/20020628BIT00770/wkr0002.pdf