Aeromonin lentävä mittausalusta mittaa ja kartoittaa teollisuuden päästöjä reaaliajassa

Suomalainen cleantech-alan kasvuyritys Aeromon on osoittanut lentävän mittausalustansa toimivuuden teollisuuden ympäristöpäästöjen mittauksessa. Aeromonin mullistava analytiikka-alusta ja lentolaitteisiin kiinnitetyt mobiilisensorit kartoittavat alueellisia päästöjä joustavasti ja reaaliajassa. Vastaavien mittauksien suorittaminen nopeasti laajalla alueella on aikaisemmin ollut käytännössä mahdotonta ja hajapäästöjen määrittäminen on perustunut pistemäisiin mittauksiin maan pinnalta.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) operoimalla Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksella toteutetussa päästömittausten pilottiohjelmassa vertailtiin aikaisempaa, käsikäyttöisillä mittaustyökaluilla kerättyä mittausdataa uusiin, ilmasta tuotettuihin mittaustuloksiin. Ilmamittaukset tehtiin etä-ohjatulla lentolaitteella, johon oli asennettu Aeromonin BH-8 päästömittauslaitteisto. Samassa yhteydessä tutkittiin myös alueella sijaitsevien biojäteaumojen koostumusta, kompostoinnista syntyviä kaasupitoisuuksia sekä itse jätteenkäsittelylaitoksen päästöjä.

Mittauksesta saadut tulokset vastaavat hyvin läheisesti HSY:n referenssimittaustuloksia, mikä on osoitus Aeromonin lentävän mittausalustan toimivuudesta teollisuuden hajapäästöjen havaitsemisessa.

Sensorimme tekevät yksityiskohtaisen päästökartan halutulta alueelta ilmasta käsin. Kerätty data voidaan sitten yhdistää ympäristödatan kanssa pilvipohjaisessa Aeromon Cloud Service -analytiikka-alustassamme. Tällä tavoin saadaan täydellinen kuva päästöistä, kertoo Jouko Salo, Aeromonin hallituksen puheenjohtaja.

HSY oli erityisen vaikuttunut Aeromonin mittausalustan ketteryydestä ja mittaustulosten helppolukuisuudesta.

–  Aeromonin nelikopteriin asennetut mittauslaitteet liikkuvat ketterästi ja ovat luotettavan tuntuisia. Loppuraportin visuaaliset kaaviot olivat informatiivisia ja helppoja tulkita. Aeromonin mittaustulokset ovat hyvin lähellä omia aiempia tuloksiamme, kuvailee HSY Ämmässuon ympäristöinsinööri Roni Järvensivu.

Mittausjärjestelmän toimivuuden osoittaneen HSY-pilottiprojektin jälkeen Aeromon on nyt valmis tarjoamaan palveluitaan laaja-alaisesti eri teollisuuden aloille.

–  Tarve hajapäästöjä luotettavasti mittaaville järjestelmille on kasvussa, sillä päästöjen seurantaa koskeva lainsäädäntö kiristyy ympäri maailmaa. Näemme merkittäviä kasvumahdollisuuksia näiden päästöjen paikallistamisessa, sillä alustamme automaattinen raportointi säästää merkittävästi asiakkaiden kustannuksia, jatkaa Salo.

Perinteisistä mittausratkaisuista poiketen Aeromonin mittausalusta kartoittaa ja tunnistaa päästöjä kevyiden, kustannustehokkaiden sensorien avulla sekä mahdollistaa automaattisen raportoinnin ja tilannekuvan aikaansaamisen. Sensorit analysoivat laajaa kirjoa eri kaasuja sekä täydentävät mittausdataa tarkalla sijaintitiedolla ja ympäristöolosuhteilla. Aeromonin kevyttä mittausalustaa voidaan käyttää kiinteissä tai liikuteltavissa mittauspisteissä, ja se voidaan kiinnittää mihin tahansa miehittämättömään lennokkiin tai kopteriin, joka kykenee kantamaan ammattimaisen kamerajärjestelmän.

Lisätietoja:

Mediapaketti

Juhani Kangasniemi, COO
juhani.kangasniemi@aeromon.fi

Aeromon haluaa auttaa maailmaa ymmärtämään päästöjen määrän. Aeromonin analytiikka-alusta ja mobiilisensorit auttavat teollisuuden toimijoita mittaamaan ja visualisoimaan yli 70 eri kaasua.

Aeromonin Emission Monitoring System -mittausjärjestelmä koostuu lentolaitteeseen kiinnitettävästä, aktiivista näytteenottoa suorittavasta BH-8-sensorimoduulista, tietoa käsittelevästä tietokoneesta sekä pilvipohjaisesta Aeromon Cloud Service -mittausalustasta. Järjestelmä tarjoaa teollisuuden toimijoille mahdollisuuden kartoittaa alueellisia päästöjä joustavasti ja erittäin tarkasti. Järjestelmä mahdollistaa merkittävän ajansäästön, reaaliaikaisen raportoinnin sekä skaalautuvan pilvipohjaisen analyysijärjestelmän, Aeromon Cloud Service (ACS).

Aeromon on perustettu vuonna 2015, ja sen päätoimipaikka on Helsinki. Lisätietoja: aeromon.fi.