Startup-studio Klopal auttaa startupit markkinoille nopeammin

Klopal Startup Studio julkistaa uuden tavan saada digitaaliseen tuotteeseen pohjautuva yritystoiminta käyntiin. Suomessa vielä harvinainen toimintamalli on osoittautunut menestykseksi maailmalla, ja Klopalin takana olevat kokeneet sarjayrittäjät haluavat auttaa uusia startupeja testaamaan tuotetta markkinoilla huomattavasti aiempaa nopeammin.

“Startup-studio mahdollistaa nopean startin omalle liikeidealle. Toimintamallia voisi verrata raketin laukaisuun: studio toimii laukaisualustana, maahan jäävänä miehistönä sekä kontrollerina, joka varmistaa, että raketti – startup – on valmis lähetettäväksi matkaan. Tyypillisesti pääsemme markkinoille 2–3 kuukauden kuluttua idean esittämisestä”, kuvailee Klopalin toimitusjohtaja Sebastian Haapahovi.

Startup-studiot toimivat yritysten perustajina ja rakentajina yhdessä idean luojien kanssa. Samalla studio sijoittaa huomattavia tuotekehitys- ja osaamisresursseja startupiin sekä toimii sen osakkaana. Myös ohjelmistokehittäjät ja kiihdyttämöt näkevät runsaasti potentiaalia aikaisen vaiheen tehokkaaseen kehittämiseen keskittyvässä toimintamallissa.

“Toimintamallin etuna on se, että liikeidean puutteisiin ja riskeihin pystytään puuttumaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Startup-studiot tarjoavat yrittäjille suojaverkon, sillä mikäli startupin liikeidea ei menesty toivotulla tavalla, tiimi pysyy yleensä kasassa ja kehittelee uuden idean entistä kokeneempana”, Haapahovi kertoo.

Tunnetuimpia startup-studioita ovat eurooppalainen eFounders sekä yhdysvaltalaiset Idealab ja Science Inc. Niistä on ponnistanut useita menestyksekkäitä startupeja, kuten Swap.com, joka yhdistyi suomalaisen Netcyclerin kanssa, sekä Unileverin miljardilla dollarilla ostama Dollar Shave Club.

Klopalin uusimpia portfolioyhtiöitä ovat digitaalinen urheiluvalmennusalusta Coplays sekä kiinteistöjen joukkorahoituspalvelu Groundfunding. Yrityksen tavoitteena on tehdä erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa viime vuosina trendiksi noussut toimintamalli tunnetuksi Suomessa.

Sebastian Haapahovi
Toimitusjohtaja, Klopal Startup Studio
sebastian@klopal.fi

Media-kit osoite:

Klopal Startup Studiosta:

Klopal on startup-studio. Klopal rakentaa uusia korkean teknologian yhtiöitä yhdessä yrittäjätiimien kanssa. Yritys tarjoaa ohjelmistokehitys-, rahoitus-, markkinointi-, ja liiketoimintaosaamista sekä verkostoja portfolioyhtiöidensä käyttöön. Klopalin pääkonttori on Turussa, ja sillä on toimisto myös Salossa. Lisätietoja www.klopal.com