Suomalainen cleantech-yritys Aeromon mullistaa teollisuuden päästökartoituksen lennokkeihin kiinnitettyjen sensorien avulla

Suomalainen cleantech-alan startup-yritys Aeromon on kehittänyt ainutlaatuisen mittausjärjestelmän, jonka avulla voidaan kartoittaa yli 70 erityyppistä teollisuuden ympäristöpäästöä. Kiinteästi asennettavilla, kädessä kannettavilla tai lennokin avulla ketterästi liikkuvilla sensoreilla voidaan kerätä mittaustietoa mistä tahansa teollisesta ympäristöstä myös niistä, joista tiedon kerääminen on aiemmin ollut vaikeaa. Sensorien keräämä tieto siirtyy nopeasti Aeromonin pilvipalveluun analysoitavaksi. Aeromonin järjestelmää käyttävät asiakkaat säästävät merkittävästi aikaa ja resursseja toimintansa ympäristövaikutusten kartoittamisessa ja potentiaalisten ympäristöuhkien ennaltaehkäisemisessä.

Vuonna 2015 perustetun Aeromonin alkuperäinen tavoite oli laivojen päästöjen kartoittaminen. Hallituksen puheenjohtaja Jouko Salo tunnisti kuitenkin pian Aeromonin mittausalustan laajemmankin käyttöpotentiaalin.

Perustin Aeromonin huomattuani, että rannikon lähellä liikkuvien laivojen päästöjen seurantaan ei ollut saatavilla toimivaa teknologiaa. Lähtökohtanamme oli alusta asti suunnitella joustava ja kaikenkattava järjestelmä, joka taipuu monenlaisiin käyttötarpeisiin ja -tilanteisiin. Tämä on osoittautunut erittäin hyväksi ratkaisuksi suunniteltaessa ympäristöpäästöjen ja prosessiteollisuuden päästöjen mittauskonseptia, kommentoi Salo.

Aeromon teki menestyksekkäitä pilottiprojekteja vuoden 2016 aikana Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) operoimalla Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella sekä öljy- ja kaasuteollisuuden kohteissa. Pilottiprojektit ovat osoittaneet järjestelmän potentiaalin merkittävien tehokkuus- ja kustannussäästöjen saavuttamisessa seurattaessa prosessiteollisuuden päästöjä.

Pilottiprojekteissa Aeromonin alustan ketterät ja ulottuvat sensorit mahdollistivat laajojenkin alueiden kartoituksen. Vastaavien alueiden kartoitus perinteisesti ihmisvoimin olisi kestänyt merkittävästi kauemmin. Aeromonin alusta myös mahdollistaa antureiden mittaustiedon automaattisen analysoinnin ja visuaalisen raportoinnin, mikä osaltaan tehostaa huomattavasti päästöjen kokonaiskartoitusta.

Kun mittaamme päästöjä lennokkien avulla, voimme myös havaita päästölähteitä, jotka aikaisemmin olisivat jääneet havaitsematta. Järjestelmä myös antaa asiakkaillemme entistä kattavampia tuloksia ennennäkemättömän nopeasti, koska vaikeatkin alueet ovat nyt helposti ja nopeasti tavoitettavissa ja kartoitettavissa. Pilvipohjainen automaattinen raportointimme sekä sensorien kalibrointi tekevät koko työnkulusta ketterämpää, mikä vapauttaa yrityksille aikaa tulosten edellyttämien toimenpiteiden toteuttamiseen, Salo kertoo.

Lisätietoja:

Mediapaketti

Juhani Kangasniemi, COO
juhani.kangasniemi@aeromon.fi

Aeromon haluaa auttaa maailmaa ymmärtämään päästöjen määrän. Aeromonin analytiikka-alusta ja mobiilisensorit auttavat teollisuuden toimijoita mittaamaan ja visualisoimaan yli 70 eri kaasua.

Aeromonin Emission Monitoring System -mittausjärjestelmä koostuu lentolaitteeseen kiinnitettävästä, aktiivista näytteenottoa suorittavasta BH-8-sensorimoduulista, tietoa käsittelevästä tietokoneesta sekä pilvipohjaisesta Aeromon Cloud Service -mittausalustasta. Järjestelmä tarjoaa teollisuuden toimijoille mahdollisuuden kartoittaa alueellisia päästöjä joustavasti ja erittäin tarkasti. Järjestelmä mahdollistaa merkittävän ajansäästön, reaaliaikaisen raportoinnin sekä skaalautuvan pilvipohjaisen analyysijärjestelmän, Aeromon Cloud Service (ACS).

Aeromon on perustettu vuonna 2015 ja sen päätoimipaikka on Helsinki. Lisätietoja: aeromon.fi.