Suomalaiset säästivät yli 132 tuhatta kiloa hiilidioksidipäästöjä ostamalla hävikkiruokaa

Ruotsalaisen Matsmartin asiakkaat Suomessa pelastivat 86 000 kg ruokaa poisheittämiseltä noin puolessa vuodessa sen jälkeen, kun Matsmart aloitti toimintansa Suomessa kesäkuussa 2017. Suomessa säästyi siis yli 132 000 kg hiilidioksidipäästöjä. Tämä todistaa ruokahävikin vähentämisen suuren vaikutuksen ympäristöön.

“Me haluamme vähentää ruokahävikkiä, ja jos asiakkaamme eivät olisi antaneet pelastamallemme ruualle toista mahdollisuutta, olisi se heitetty pois”, sanoo Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson.

Joka kolmas (33%) suomalainen heittää ruokaa pois, jos tuotteen parasta ennen -päiväys on mennyt, selviää hävikkiruokaa pelastavan verkkokaupan Matsmartin Kantar TNS:llä teettämästä kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 500 suomalaista marraskuussa 2017. Lisäksi lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista (61%) kokee huonoa omaatuntoa ruuan pois heittämisestä.

Ruokahävikki ei tosin ole vain suomalainen vaan maailmanlaajuinen ongelma; koko ruokatuotannosta kolmasosa päätyy hävikkiin.

“Tämä osoittaa kuinka suuresta ongelmasta on kyse. Olemme vasta alussa kamppailussamme ruokahävikkiä vastaan, mutta pystymme jo nyt osoittamaan, että ongelmaan voi vaikuttaa. Yhä useammat valmistajat haluavat myydä tuotteitaan meidän kauttamme, sillä he inhoavat ruokahävikkiä yhtä paljon kuin me. Heillä on kuitenkin aiemmin ollut vaikeuksia myydä ylijäämäruokaa”, Andersson kertoo.

Epätietoisuus päiväysmerkinnöistä voi olla yksi syy siihen, miksi ruokaa heitetään pois. Parasta ennen -päiväys on kuitenkin vain valmistajan lupaus siitä, että tuote säilyttää samat ominaisuudet kuin valmistushetkellä. Ruokaa voi syödä vielä viikkojen, kuukausien ja jopa vuosi sen jälkeen, kun parasta ennen -päiväys on mennyt ohi.

Lisätiedot ja -materiaali:

Näin olemme laskeneet:

1 000 kg ruuan valmistaminen aiheuttaa noin 1 540 kg hiilidioksidipäästöt Naturvårdsverketin (Ruotsin ympäristöviranomainen) mukaan.

Matsmartin kuvapankki

Karl Andersson, toimitusjohtaja
karl@matsmart.se
+46 70 761 48 16

Rikard Hellqvist, viestintä
rikard.hellqvist@matsmart.se
+46 70 842 77 33

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu yritys, jonka tavoitteena on ostaa tuotteita, jotka muutoin päätyisivät hävikkiin. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen. 2016 Matsmartin liikevaihto oli 69 miljoonaa kruunua.