Valohai kerää 1,45 miljoonaa euroa - auttaa yrityksiä kiihdyttämään koneoppimisen kehitystä

Koneoppimisen alustapalvelu Valohai on kerännyt 1,45 miljoonaa euroa rahoitusta. Valohai auttaa kansainvälisiä yrityksiä kiihdyttämään koneoppimisen kehitystyötä sekä skaalaamaan eri koneoppimismallien käyttöönottoa. Rahoituskierrosta johti Superhero Capital ja kierrokseen osallistuivat myös Reaktor Ventures ja Business Finland.

Valohain alusta automatisoi koneoppimisen kehitys- ja käyttöönottoinfrastruktuurin niille yrityksille, jotka hakevat tehokkuutta liiketoimintaansa koneoppimisen avulla. Tämän skaalautuvan ratkaisun avulla yritykset pystyvät samanaikaisesti testaamaan useita koneoppimismalleja rinnakkain. Tämä antaa kehittäjille enemmän aikaa paneutua arvoa tuottavan koneoppimismallin kehittämiseen infrastruktuurin haasteiden sijaan.

“Jokainen suuren luokan koneoppimisprojekti vaatii suuret määrät infrastruktuuria ennen kuin syviä hermoverkkoja voidaan käyttää itse ongelman ratkaisuun. Luomalla standardisoidun infrastruktuurin ja työnkulun autamme yrityksiä antamalla heidän keskittyä liiketoimintaa parantaviin koneoppimisratkaisuihin,” kertoo Eero Laaksonen, Valohain toimitusjohtaja.

Perinteisesti koneoppimisprojektin aloitus voi viedä jopa kaksi vuotta, mikä vähentää selvästi yritysten halukkuutta ja valmiuksia ryhtyä tehtävään. Valohain palvelu ei tarvitse erillistä asennusta joten yritykset voivat rakentaa suuriakin koneoppimisen projekteja lähes välittömästi.

“Olemme Reaktorilla ottaneet Valohain käyttöön omissa koneoppimisprojekteissamme ja tulokset ovat olleet merkittäviä. Valohain avulla olemme pystyneet huomattavasti nopeuttamaan pienoiskokoisen itseajavan lauttamme kehitystä,” selittää Marko Sibakov, Reaktorin liiketoimintakehitysjohtaja. “Säästimme arvokasta aikaa, jonka pystyimme käyttämään itse koneoppimismallin kehittämiseen,” lisää Sibakov.

Alusta on suunniteltu käytettäväksi tiimityöskentelyyn ja avoimeen kehitystyöhön. Valohain alustalla käyttäjät pystyvät yhteistyössä seuraamaan koneoppimismallin kouluttamisessa saavutettuja tuloksia sekä rakentamaan toistettavia koulutusajoja ja kokeita. Henkilöstön vaihtuessa versiohistoria pysyy tallessa ja uudet työntekijät pääsevät selailemaan jo tehtyjä koulutusajoja, jolloin koneoppimismallin kehitystyötä päästään jatkamaan keskeytyksettä.

“Kovan tason koneoppiminen ja datatiede ovat yhteistyötä vaativia joukkuelajeja ja Valohai toimii valmentajana,” kertoo Juha Ruohonen, Superhero Capitalin perustajaosakas. “Yhtenäiset työskentelyprosessit ja yhteistyö ovat keskeisessä roolissa koneoppimisen siirtyessä seuraavalle tasolle. Valohain yhteistyöhön perustuva työkalu antaa tietotyön ammattilaisille mahdollisuuden luoda oikeasti uutta koneoppimisen ja tekoälyn saralla,” lisää Ruohonen.

Valohai on perustettu vuonna 2016 ja sen perustajilla on taustaa useista ohjelmistokehitysyhtiöistä, mukaan lukien kalifornialaisesta Leap Motion:sta. Yrityksellä on asiakkaita Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa, ja se haluaa laajentaa tiimiään ja kiihdyttää tuotekehitystä.

Eero Laaksonen, toimitusjohtaja ja yksi perustajista
eero@valohai.com

Mediapaketti

Valohai on koneoppimisen alustapalvelu. Se tekee koneoppimisen kokeista toistettavia, kannustaa tiedon jakamiseen, vähentää manuaalista työtä ja pitää kaiken kustannustehokkaana. Lisätietoja www.valohai.com.

“Datatieteilijät haluavat keskittyä koneoppimismalleihin ja kokeisiin, eivät infrastruktuuriin ja itseään toistaviin tehtäviin,” sanoo Peter Sarlin, Valohain asiakkaan Silo.AI:n päätutkija ja perustajaosakas. “Uskomme, että koneoppimisen infrastruktuurin tarjoajien yhteistyö tekoälyn kehittämiseen keskittyneiden yritysten kanssa on voittava yhdistelmä tulevaisuudessa," lisää Sarlin.