SANAKO ja NOKIA julkaisevat yhdessä mobiilin opetusratkaisun

Lisätietoja:
Kimmo Kärpijoki, SANAKO Corporation, puhelin: +358 40 5765 801, s-posti: kimmo.karpijoki@sanako.com

Opetusteknologiayritys SANAKO on julkaissut yhdessä Nokian kanssa Internet-pohjaisen opetusratkaisun, joka perustuu uuteen Nokia N810 Internet Tablet -multimediatietokoneeseen. Maailman suurimmassa opetusalan tapahtumassa BETT:issä 9. tammikuuta julkaistu yhteistyö on vastaus online-sisältöjen ja -palveluiden käytön nopeaan kasvuun Britannian opetusmaailmassa.

Uudessa taskukokoisesssa N810-multimediatietokoneessa on 4.13 tuuman ja 800 x 480 pikselin WVGA–näyttö sekä Mozilla-tekniikkaan perustuva selain, joka tukee viimeisimpiä web-standardeja, kuten AJAX:ia ja Flash 9:ää. Selaimen ansiosta N810-laitteen avulla voidaan mennä jopa rikkasta mediaa sisältäviin sivustoihin samalla tavalla kuin PC:tä käytettäessä. Koulusta tai kotoa muodostettavan Internet-yhteyden avulla oppilaat pääsevät käsiksi opetukseen liittyviin online-sisältöihin koulun IT-luokan lisäksi myös kotoaan tai liikkeellä ollessaan.

Nokia N810 Internet Tablet -laitteessa on kätevä liukukansi ja QWERTY-laitenäppäimistö, koko näytön sorminäppäimistö sekä näytöllä näkyvä näppäimisto. Taskutietokone ottaa yhteyden Internetiin käyttämällä WiFi tai Bluetooth -tekniikkaa, joten sitä voidaan käyttää VoIP-puheluihin. Myös chat-viestien välityksellä keskusteleminen on helppoa ja sisäänrakennetun VGA-tason web-kameran ansiosta N810 on ihanteellinen väline myös videopuheluihin. Koulutyössä taskutietokoneen tarjoamat toiminnot, kuten videopuhelut, mahdollistavat erilaisten yhteistyötaitoja kehittävien harjoitusten, kuten roolipelien soveltamisen luokkahuonetyöskentelyssä. Radion ja podcastin kuunteleminen tukee oppimista sekä kotona että koulussa, ja laitteeseen sisäänrakennetut GPS- ja karttasovellukset ovat hyödyllinen apuväline esimerkiksi oppilaiden yhteisillä ja itsenäisillä opintoretkillä.

N810-multimediatietokoneen oman toiminnallisuuden lisäksi SANAKOn luokanhallintaohjelmisto varmistaa, että Nokia N810 Internet Tablet integroituu vaivatta kouluelämään ja erityisesti oppituntityöskentelyyn.

SANAKO Study 500-ohjelmisto tarjoaa opettajille työvälineen, jonka avulla he voivat tehostaa yhteistyöhön perustuvia harjoitusmuotoja oppitunneilla sekä voivat ylläpitää ”soittolistaa”, johon he voivat kerätä linkkejä online-oppimateriaaleihin. Linkkilistan avulla oppilaat voidaan kätevästi johdattaa opetuksen kannalta olennaisille webbisivuille. Lista voidaan luoda ja sitä voidaan päivittää yksittäisille oppilaille, ryhmille tai koko luokalle milloin tahansa oppitunnin aikana.

Opettajan on helppo seurata oppilaiden työskentelyä oman laitteensa näytöltä nk. miniatyyrikuvakeikkunasta, ja tarvittaessa hän voi myös osallistua oppilaiden työskentelyyn. Yksittäisen oppilaan tablet-ruudun sisältö on myös helppo siirtää viiveettä sähköiselle valkotaululle muiden oppilaiden nähtäväksi esimerkiksi onnistunutta työtä tai ongelmakohtaa esiteltäessä.

SANAKO UK:n toimitusjohtaja Ian McDowall uskoo, että yhteistyö Nokian kanssa innostaa yhtälailla sekä opettajia että oppilaita. “Olemme vakuuttuneita siitä, että yhteistyömme Nokian kanssa tukee mobiilioppimisen sujuvaa integraatiota koulun kaikkiin luokkiin. Uskomme myös, että sitouttamalla oppijat heille tutun ja maailmanlaajuisestikin tunnetun brandin teknologian kanssa, opiskeluun riittää motivaatiota myös oppituntien jälkeen.”

Opetustilannetta tukevien toimintojen lisäksi SANAKO Study 500 -sovelluksen online-wizardin avulla koulujen on helppo valita sovellukset, jotka he haluavat multimediatietokoneisiinsa asennettavan. Lisäksi laitteisiin on mahdollista lisätä linkkejä koulun webbisivulle, oppimisalustalle tai online-materiaaliin.

Sanako jatkaa Linux-käyttöjärjestelmään perustuvan ja Nokia N810 Internet Tablet –laitteeseen soveltuvan ohjelmistonsa kehittämistä.