Helsingin Sanomat esittelee Slushissa journalismin automaatiotyökaluja

Helsingin Sanomat on kehittänyt toimittajiensa käyttöön Latoja-ohjelmiston, jolla HS on tuottanut viime tammikuusta alkaen ohjelmallisesti esimerkiksi Liigan otteluraportteja, vaalitulosuutisia ja uutisia joukkoliikenteen häiriöistä.

30.11.2017

Latojan avulla toimittajat saavat juttuihinsa datan pohjalta tuotetun raakatekstin lisäksi interaktiivista grafiikkaa, animaatioita ja nyt myös liikkuvaa kuvaa. Ensimmäiset Latojalla tehnyt jääkiekon tulosanimaatiot julkaistiin HS.fi:ssä viime perjantaina.

”Automaatiolla on paikkansa myös journalismissa. Latojan avulla pystymme palvelemaan lukijoitamme nopeammin ja paremmin. Esimerkiksi junien myöhästellessä aikaa ei kulu tietojen hankkimiseen, vaan toimittaja voi keskittyä selvittämään, miten tämä vaikuttaa matkustajiin”, sanoo HS:n toimituspäällikkö Esa Mäkinen.

”Hesarin toimituksen kehittämiä työkaluja ei löydy markkinoilta. Tämä tarjoaa meille selvän kilpailuedun”, toteaa HS:n liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta.

”Viime viikolla toimme markkinoille uudistetun HS-sovelluksen, jonka Sinulle-osio innostaa lukijaa perehtymään eri aihepiireihin monipuolisemmin ja syvällisemmin. Latojan avulla HS:n juttujen määrää voidaan lisätä laadusta tinkimättä. Sisältöjä suositteleva Sinulle-osio auttaa löytämään näille sisällöille kiinnostuneen yleisön. Tämä on merkittävä jatkoaskel, kun pyrimme kasvattamaan nyt noin 220 000 digitilaajan määrää ja lisäämään HS:n digikäyttöä edelleen.”

HS:n Latoja-tiimi on tavattavissa teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa perjantaina kello 12−14 Sanoman ständillä. Sanomalla on parhaillaan avoimena 15 teknologia-alan työpaikkaa. Ständillä voi tutustua työskentelymahdollisuuksiin Suomen kiinnostavimpien digitaalisten brändien parissa.

Lisätiedot:

Helsingin Sanomat tarjoaa maailmanluokan journalismia kaikissa kanavissaan. HS tavoittaa eri kanaviensa lähes 2 miljoonaa suomalaista joka viikko.