Sanoman Young Lions Finland -kilpailussa nuoret mainonnan ammattilaiset pohtivat oikean tiedon merkitystä

Vuorossaan kolmastoista nuorille mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille tarkoitettu Young Lions Finland -kilpailun ensimmäinen vaihe järjestettiin viikonloppuna 9.–11.3.2018. Vuoden 2018 briefin kilpailuun antoi Helsingin Sanomat. Kisa jatkuu tuomaroinnilla. Shortlist julkistetaan maaliskuun lopussa ja voittajat toukokuussa.

Tiedote 12.3.2018

Miten saadaan someyleisö erottamaan oikea tieto valeuutisista?

Sanoma Media Finlandin järjestämä Young Lions Finland on yksi Suomen merkittävimmistä mainoskilpailuista. Kilpailulla Sanoma haluaa edistää suomalaista markkinointiviestintää sekä auttaa nuoria kykyjä pääsemään ulkomaille oppimaan ja kokeilemaan siipiään.

Vuoden 2018 kisabriefin antoi Helsingin Sanomat. Kilpailun teemana on tänä vuonna tietoisuuden kasvattaminen valeuutisista ja niiden takana olevista motiiveista.

”Toivomme oivaltavaa ajatusta siitä, miten Hesarin kannattaisi puhua feikkitiedosta omassa markkinoinnissaan, ja tähän konkreettista kampanjatoteutusta, joka olisi rohkea ja moderni. Kampanjan kohderyhmänä on 18−40-vuotiaat someaktiivit. Olisi tärkeää, että kampanja olisi yllättävä, ja idea yllättäisi myös meidät”, HS:n markkinointijohtaja Veera Siivonen sanoo.

Kilpailussa kisataan viidessä sarjassa (määrät suluissa): Print (45 kpl), Digital (37 kpl) ja Film (24 kpl) -sarjat nuorille suunnittelijoille sekä tuotantoyhtiöille. Media-sarja (17 kpl) mediatoimistojen työntekijöille ja Marketers-sarja (10 kpl) mainostaja-asiakkaille.

”Briefin aihe on ajankohtainen ja merkittävä. On hienoa, että osallistujia on tänä vuonna mukana ennätysmäärä. Young Lions -skaballa on tärkeä rooli suomalaisen mainonnan suunnittelun tulevaisuuden mahdollisuuksien ja nuorten osaajien kykyjen kehittämisessä”, sanoo Sanoma Media Finlandin B2B-markkinoinnista vastaava johtaja Sanna Kolamo.

Kilpailuviikonlopun jälkeen kisan kaksi tuomaristoa päättävät vuoden 2018 parhaat suunnittelijat sekä briefaajat ja preppaavat heidät Cannes-kisakuntoon. Sanoma lähettää kesäkuussa jokaisen kategorian voittajaparin Cannes Lions -festivaaleille kisaamaan voitosta kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun.

Vuoden 2018 tärkeät päivämäärät:

Print, Digital & Film tuomarointi: 22.3.

Media & Marketers tuomarointi: 23.3.

Shortlistan julkistus: 29.3.

Voittajien julkistus: 3.5.