STT:n jatkolle haetaan kestävää pohjaa

Sanoma Media Finland ostaa Alma Median ja TS-Yhtymän Suomen Tietotoimiston (STT) osakkeet.

Tiedote 27.6.2018

STT:n uutispalvelun haastava tilanne on ollut media-alan keskusteluissa esillä jo pitkään. Valtion lisätalousarviossa STT:lle myönnettiin toukokuussa kertaluonteinen, tämän vuoden toiminnan turvaamiseen tarkoitettu 1,5 miljoonan euron muutoskauden tuki. Tuen ehtona on, että omistajat laativat suunnitelman yhtiön talouden vakauttamisesta.

TS-Yhtymä ja Alma Media päättivät myydä STT:n omistusosuutensa Sanoma Media Finlandille. Kaupan tavoitteena on yksinkertaistaa yhtiön omistuspohja. Omistuspohjan muutos ei vaikuta välittömästi Alma Median ja TS-Yhtymän STT:n asiakassuhteeseen. Myös uutispalvelusta aiemmin luopunut Helsingin Sanomat palaa asiakkaaksi.

Sanoman ja muiden STT:n osakkaiden tavoitteena on nyt löytää asiakaskeskeinen toimintamalli, jolla mediayhtiöt voivat tekemällä yhteistyötä säilyttää suomalaisen mediakentän moniäänisenä ja vahvana.

”Uskomme aidosti että kotimaiselle perusuutistoimistolle on tarvetta ja kysyntää. Käymme kesän ja alkusyksyn aikana kattavasti läpi asiakkaiden tarpeet ja pyrimme niiden pohjalta rakentamaan kestävän pohjan liiketoiminnalle”, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta. Sanoman omistusosuus STT:stä on nyt 75,4 %. ”Uutispalvelua lukuun ottamatta STT:n muut yksiköt Lehtikuva ja Viestintäpalvelut ovat jo sellaisenaan kannattavaa liiketoimintaa”, Kalsta jatkaa.

”Olemme sitoutuneet STT:n kehittämiseen ja uskomme uuden omistusjärjestelyn parantavan ja selkiyttävän yhtiön toimintaedellytyksiä”, sanoo STT:n toiseksi suurimman omistajan Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.