Tutkimus: Yritykset panostavat työnantajakuvaan, tekoäly vähentää rutiinitöitä

Suomalaiset yritykset panostavat osaajakilpailun kiihtyessä työnantajankuvaan, ja tekoälyä hyödynnetään tulevina vuosina esimerkiksi rekrytointitarpeen ennakointiin.

Tiedote 18.5.2018

Oikotie Työpaikkojen Näin Suomi rekrytoi -tutkimuksen mukaan rekrytoinnin ammattilaisista 52 % arvioi rekrytointien määrän lisääntyvän vuonna 2018. Vain 6 % arvioi määrän vähenevän ja 41 % sen pysyvän ennallaan. Ilmiö näkyy myös rekrytointimedioiden käytössä – esimerkiksi Oikotie Työpaikkojen ilmoitusmäärä kasvoi tammi-huhtikuussa 19 % vuoden 2017 vastaavaan aikaan.

Saadakseen kuumassa kysyntätilanteessa tarvitsemansa osaajat yritykset panostavat yhä vahvemmin työnantajakuvan luomiseen. Kuudennes tutkimukseen vastanneista ilmoitti yrityksensä käyttävän 20 000 euroa tai enemmän työnantajakuvaan. Kaikkiaan 44 % vastanneista ennusti työnantajakuvaan käytettävän rahamäärän kasvavan 2018.

Kasvavana trendinä tutkimuksessa näkyy, että sosiaaliseen mediaan panostetaan aiempaa enemmän, mutta työpaikkasivustot kuten Oikotie säilyttävät vahvan ykkössijansa työnhakukanavana. Rekrytoijat odottavat rekrytointimedioilta eniten hyvää rekrytointiviestintää ja hakijakokemusta tukevia palveluja (49 % vastaajista). Toiseksi eniten mainintoja sai työnantajamielikuvan mittaaminen (43 %).

”Hyvä viestintä ja hakijakokemus ovat rekrytoinneissa avainasemassa. Yritykset ovat huomioineet hakijoiden toiveet ja todenneet, että heidän kannattaa kertoa itsestään aidosti ja läpinäkyvästi”, Oikotie Työpaikkojen johtaja Joonas Pihlajamaa sanoo.

Yrityksissä nähdään, että digitalisaatio ja tekoäly tulevat vähentämään rutiinitöitä seuraavan viiden vuoden sisällä. 32 % vastaajista nosti trendinä tekoälyn hyödyntämisen hakijoiden tavoittamisessa ja valinnassa. Tekoäly voi esimerkiksi ennakoida rekrytointitarvetta, etsiä työpaikkaan kandidaatteja yritykseen aiemmin hakeneiden joukosta tai auttaa kohdentamaan työpaikkailmoituksia sopivan profiilin passiivisille hakijoille.

Oikotie selvitti Näin Suomi rekrytoi -tutkimuksessaan maalis-huhtikuussa rekrytoinnin trendejä ja tulevaisuutta, digitalisaation ja tekoälyn vaikutuksia sekä rekrytointimedioiden käyttöä. Tutkimus on alan laajimpia ja vastaajina oli 200 suomalaista rekrytointipäättäjää. Tutkimus toteutettiin nyt toista kertaa. Aiempi tutkimus toteutettiin vuonna 2017. Tutkimuksen toteutti Oikotien toimeksiannosta Voitto Oy:n tutkimusyksikkö.

Lisätietoja tutkimuksesta antaa Joonas Pihlajamaa, p. 050 506 0665, joonas.pihlajamaa@sanoma.com

Oikotie on luotettava ja tehokas markkinapaikka, joka vie helpoimmin parhaaseen lopputulokseen: uuteen kotiin, työhön tai kauppoihin. Oikotie on mukana elämän suurissa valinnoissa.

www.oikotie.fi