SAS -konserni hankkii 49 prosentin osuuden Estonian Airista

SAS -konserni hankkii 49 prosentin osuuden Estonian Airista SAS AB on tehnyt sopimuksen tanskalaisen Maersk Air A/S:n kanssa hankkiakseen 49 prosenttia virolaisen lentoyhtiön AS Estonian Airin osakkeista. Viron valtio omistaa 34 prosenttia ja virolainen sijoituspankki AS Cresco 17 prosenttia yhtiön osakkeista. SAS AB on lisäksi sopinut Crescon kanssa SAS:n omistusosuuden lisäämisestä Estonian Air-yhtiössä. Estonian Air -lentoyhtiön lisäksi SAS AB hankkii koko osakekannan Maersk Air Maintenance Estonia AS - yhtiöstä, joka vastaa Tallinnaan sijoitettujen lentokoneiden teknisestä huollosta. Kokonaiskauppahinta nousee 180 miljoonaan kruunuun. Vahva asema Baltiassa Osakkkeiden hankinta on osa SAS-konsernin strategiaa vahvistaa asemaansa Baltian alueella. Scandinavian Airlines avasi jo vuonna 1989 reitin Tukholman ja Tallinnan välillä ja oli ensimmäinen länsieurooppalainen lentoyhtiö, joka avasi säännöllisen lentoyhteyden Viroon. Siitä lähtien Baltian ja Suomen markkinoiden laajentuminen ovat olleet keskeisiä SAS-konsernin toiminnassa tällä alueella, mukaanlukien myös SAS-konsernin osuus Latvian airBaltic-lentoyhtiöstä sekä kokonaan SAS:n omistama suomalainen Air Botnia. Estonian Airillä on vahva perusta Kööpenhaminan ja Tukholman reiteillä ja edellytykset laajentumiseen tulevaisuudessa ovat hyvät. - Estonian Air on kannattava ja voimakkaasti kasvava yritys strategisesti mielenkiintoisella alueella. Viron liikenteen odotetaan kasvavan vähintään 8-10 prosenttia vuosittain, sanoo Gunnar Reitan, Executive Vice President, Subsidiary & Affiliated Airlines. Osakehankinnalla odotetaan olevan neutraali vaikutus SAS-konsernin tulokseen vuoden 2003 aikana, mutta sen vaikutus on positiivinen vuodesta 2004 alkaen. Sen lisäksi arvioidaan synergiavaikutuksen olevan 35 miljoonaa kruunua vuonna 2004. Estonian Airin nettovelka (nettokassa) on positiivinen ja EBITDAR-liikevoittomarginaali (pääomitetut leasingmaksut lisättynä nettovelalla) nousee noin 0,22:een (SAS- konsernilla 0,13). Osakkeiden hankinta ei vaikuta konsernin pääomitettuihin leasingmaksuihin. SAS-konsernin nettovelka kasvaa 180 miljoonaa kruunua, joka on 0,8 prosenttia SAS-konsernin kokonaisnettovelasta. Estonian Airillä suotuisa kehitys Estonian Air perustettiin 1991 ja yksityistettiin 1996. Maersk Air hankki tuolloin 49 prosenttia osakkeista. Yksityistämisen yhteydessä yhtiö organisoitiin uudelleen ja silloin vuokrattiin Boeing 737-500 ja Fokker 50 -koneet. Estonian Air liikennöi Tallinnan ja Kööpenhaminan, Tukholman, Moskovan, Kiovan, Vilnan, Frankfurtin, Hampurin, Berliinin, Oslon, Pariisin sekä Lontoon välillä. Suurin osa liikenteestä suuntautuu Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Estonian Air työllistää 311 henkilöä ja sen tulos verojen jälkeen oli kahtena viime vuonna 14 MEEK vuonna 2001 sekä 39 MEEK vuonna 2002. Estonian Air toimii jatkossakin itsenäisenä lentoyhtiönä oman tavaramerkkinsä puitteissa. Lisätietoja antavat: Hans Ollongren, SVP, Corporate Communications, p. +46 8 797 19 50, +46 709 97 19 50 Gunnar Reitan, EVP, Subsidiary & Affiliated Airlines, p. +46 8 797 28 44, +46 709 97 28 44 Investor relations: Sture Stølen, Head of SAS Group Investor relations, +46 709 97 14 51 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/11/20030911BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/11/20030911BIT00700/wkr0002.pdf