Belgian kuljettaja paras nuorten kuljettajien loppukilpailussa

Report this content

Laurens D’Huyvetter, 28-vuotias rahtikuljettaja Belgiasta voitti uuden R-sarjan Scanian Young European Truck Driver 2005-kilpailun finaalissa. Ruotsin Södertäljessä järjestettyä loppukilpailua, johon osallistui 27 kuljettajaa kaikkialta Euroopasta, oli seuraamassa noin 10.000 katsojaa. Suomen Mikko Lunki sijoittui 27 kuljettajan joukossa kolmanneksitoista.

Voitollaan Laurens D'Huyvetter sai hyvitystä hallitsevalta Euroopan mestarilta, italialaiselta Michele Sandrilta, joka nyt sijoittui kolmanneksi Slovakian Milan Jakúbekin jälkeen. Noin 13.000 kuljettaja on osallistunut Young European Truck Driver-kilpailuun. Kilpailu on tarkoitettu nuorille, vuonna 1970 tai sen jälkeen syntyneille, ammattikuljettajille EU:n jäsenmaissa sekä Norjassa, Sveitsissä ja Turkissa. Kilpailuun kuului taitoajoa, taloudellisuusajoa sekä teoriaa ja turvallisuusasioita koskevia asioita. Kilpailusäännöt persustuvat Euroopan komission uusiin kuorma- ja linja-autokuljettajien säännöllistä koulutusta koskevaan direktiiviin. Scanian Young European Truck Driver -aloitteella on Euroopan komission sekä kansainvälisen tieliikennejärjesteön IRU:n hyväksyntä. Kilpailun kansainvälisiä yhteistyökumppaneita ovat Michelin ja Shell. Scania on järjestänyt vastaavia kilpailuja myös Etelä-Afrikassa ja Aasiassa. Suomessa yhteistyökumppaneina ovat lisäksi toimineet Scania Finans Vakuutus, Dimex, Silja Line, Närko, SKAL, Rahtarit, Suomen Autokoululiitto ja Liikenneturva. Scania Young European Truck Driver-kilpailun mitalistit: 1. Laurens D’Huyvetter, NV Vervoer Ter Vichten, Belgia 2 Milan Jakúbek, JMD špedicía, Slovakia 3. Michele Sandri, Andreatta, Materiali Inerti, Italia Lisätietoja www.scania.fi Kuva 1: Belgian kuljettaja Laurens D’Huyvetter, Young European Truck Driver 2005. Kuva 2: Laurens D’Huyvetter vastaanottaa palkintonsa, uuden Scania-kuorma-auton, Scanian toimitusjohtajalta Leif Östlingiltä. Kuva 3: Young European Truck Driver-kilpailun voittaja Laurens D’Huyvetter, oikealla hopeamitalisti Milan Jakúbek, sekä pronssia voittanut Michele Sandri.