Suomalainen marjahilloyritys joutunut kansainvälisen tilaushuijauksen kohteeksi

Report this content

• Suomalaisyritys sai kymmenien tuhansien kappaleen marjahillotilauksen Englannista, joka osoittautui väärennökseksi
  • Kauppasopimuksen tekijäksi oli merkitty todellinen yritys, sen ostojohtaja sekä leima
  • Huijarit ovat käyttäneet suuren englantilaisen kauppaketjun työntekijöiden nimiä, asiakirjoja sekä leimoja
  • Yrityksessä tehtyjen alkutarkastustoimien jälkeen tilaus vaikutti aidolta
  • Petos paljastui vasta yrityksessä suoritettujen syvempien tarkastusten jälkeen toisen huijaustilauksen tultua

Suomessa lanseerattava uutuushillo on maistunut jouluna myös kansainvälisille rikollisille. Viimeisen parin vuoden aikana maailmanlaajuisesti yleistyneet toimitusjohtajahuijaukset jatkuvat Suomessa ja saavat nyt uusia ulottuvuuksia. Rikolliset huijaavat nyt yrityksiä tekaistuilla tuotetilauksilla.

Lappeenrantalaisen yrityksen mukaan se sai marraskuussa sähköpostitse suurelta englantilaiselta kauppaketjulta kyselyn, jossa etsittiin uusia pohjoismaisia elintarviketuotteita ketjun valikoimaan.

- Kysely ja myöhemmin myös tilaus sekä leimattu kauppasopimus tuli yhtiöstä, jossa työskentelee sen niminen henkilö, jonka nimi oli sähköpostissa. Kyse oli kuitenkin väärennöksestä, kertoo Scandic Berries Oy:n toimitusjohtaja Anna Nevvonen.

Nevvosen mukaan yrityksessä tehtiin tiettyjä tarkistuksia tilaajayrityksestä sekä sen ostojohtajasta, jonka kanssa kauppaneuvottelut olivat käynnissä niin sähköpostin kuin puhelimenkin välityksellä.

Huijarit vastaanottivat joulun alla kymmeniä tuhansia Marjamaan® hillopurkkeja, joiden ”piti saada brittiläiset kuluttajat tyytyväiseksi jouluhuuman aikana” – kuten brittiläinen valeostojohtaja oli ilmaissut, ja joki piti tuotteen laatua poikkeuksellisena hänelle lähetettyjä tuotenäytteitä kehuessa.

Väärennös paljastui yrityksen oman toiminnan ansiosta vasta toisen huijaustilauksen tultua heti sen jälkeen, kun ensimmäinen kuorma oli purettu määränpäässä, Lontoossa. Ilman tarkistustoimia toinenkin huijaus olisi voinut hyvin onnistua.

Tällä hetkellä lappeenrantalainen yritys on tehnyt rikosilmoituksen Suomen ja Englannin poliisille. Myös englantilainen suuryhtiö, jonka nimissä huijari on toiminut, on jättänyt rikosilmoituksen maansa poliisilaitokseen.

-Suomalaisten elintarvikkeiden laatua pidetään maailmalla erittäin korkeassa arvossa, mutta hillojen varastaminen menee yli ymmärryksen. Sen ymmärrän tietenkin, että rikolliset tekevät meidän hillosta paljon hilloo, yrittää keventää Nevvonen.

KUVA 1: Scandic Berries Oy:n toimitusjohtaja Anna Nevvonen Lappeenrannan Linnoituksessa

KUVA 2: Marjamaan tuotteita Lappeenrannan Forest Shop pop up-joulumyymälässä

(myönnämme tällä valokuvien ja tekstin vapaan käyttöoikeuden kuvien ja tiedotteen saajille)

Lisätietoja:

Anna Nevvonen

040 485 95 59

anna.nevvonen@scandicberries.fi

www.marjamaan.com

Lyhyesti yrityksestä: Scandic Berries Oy on vuonna 2015 perustettu lappeenrantalainen yritys, joka on sitoutunut kehittämään ja valmistuttamaan säilöntäaineettomia marjatuotteita, joissa on korkea marjapitoisuus ja vähän lisättyä sokeria. Yritys käyttää tuotannossaan pääasiassa pohjoismaisia metsämarjoja. Tällä hetkellä yrityksen valikoimasta löytyvät Marjamaan® -merkkiset säilöntäaineettomat marjahillot, joita myydään Keskon ja Stockmannin kaupoissa.