Suomalainen opiskelija löysi marjayritykseltä huijatut hillot Britanniassa! Huijarit edelleen vapaalla!

Report this content

• Suomalaisyritys toimitti joulun alla kymmenien tuhansien kappaleen marjahillotilauksen Englantiin, joka osoittautui väärennökseksi
  • Asiasta uutisoitiin laajasti niin Suomessa (suurimmissa lehdissä sekä YLE:n valtakunnallisissa uutisissa), Ruotsissa (mm. Aftonbladet) kuin myös Englannissakin (the Sun)
  • Suomalainen vaihto-opiskelija löysi viikko sitten Marjamaan® premium-hilloja myytävän Sheffieldissä pilkkahintaan
  • Suuren englantilaisen keskuskauppaliikkeen ostojohtajana esiintynyt huijari vastaa edelleen kännykkäänsä, joka on rekisteröity Leeds -kaupunkiin
  • Huijarin ja varastetun tavaran koordinaatit ovat tiedossa, mutta poliisin suunnalta ei ole tullut mitään konkreettista tietoa rikostutkinnan etenemisestä

Suomalainen oikeustieteen vaihto-opiskelija törmäsi kotimaisiin ruokatuotteisiin Englannissa yllättävällä tavalla. Asioidessa yhdessä Sheffieldin ruokakaupoista, hän huomasi sisäänkäynnin yhteydessä kasapäin suomalaisia Marjamaan®-merkkisiä hilloja, joiden naurettavan alhainen hinta kiinnitti heti hänen huomionsa.

Opiskelija otti valokuvan tuotteista, joita oli asetettu myös hyllyille sekä osti muutaman purkin. Kotona hän tutki tuotetietoja internetistä ja törmäsi siten laajasti Suomessa uutisoituun huijausuutiseen tammikuulta 2017. Suomalainen ilmoitti asiasta välittömästi Sheffieldin poliisiin, jotka kehottivat ottamaan yhteyttä asianomaiseen eli tavaran toimittajaan, minkä hän myös teki.

Opiskelija toimitti marjahilloyritykselle todistusaineistoa varastetuista hilloista – valokuvia kauppahyllystä sekä ostokuitista sekä kyseisen elintarvikekaupan osoitetiedot.

”Uskoimme, että varastetut hillot myytäisiin Englannin ulkopuolella, jotta huijareita ei saataisi kiinni. Olemme erittäin kiitollisia opiskelijan ripeäotteiselle toiminnalle. Oikeustieteen opiskelija on juuri oikealla alalla!” – kommentoi Scandic Berries Oy:n toimitusjohtaja Anna Nevvonen.

Yritys otti yhteyttä paikalliseen South Yorkshire poliisilaitokseen sekä toimitti kaiken todistusaineiston rikosilmoituksen liitteinä. Seuraavana päivänä sieltä kommentoitiin, että poliisin edustaja on lähetetty selvittämään asiaa varastetuista hilloista kauppaan.

Nevvonen sanoo tuohtuneena: ”Nyt on kulunut jo yli kaksi kuukautta ensimmäisen rikosilmoituksen jättämisestä Lontoon poliisilaitokseen ja viikko sen jälkeen, kun tavarat on löydetty, eikä mitään konkreettista ole rikostutkinnassa tapahtunut. Kaiken huippu on se, että huijari vastaa edelleen kännykkänumeroonsa, mikä hänellä oli käytössä tilausväärennöstä junaillessaan!”

KUVA 1: Varastettuja Marjamaan® hilloja Sheffieldin ruokakaupan hyllyssä

KUVA 2: Marjamaan® toimitusjohtaja Anna Nevvonen esittelemässä tuotteita

KUVA 3: Marjamaan® säilöntäaineettomat uutuushillot

Lisätietoja:

Anna Nevvonen

040 485 95 59

anna.nevvonen@scandicberries.fi

www.marjamaan.com

Lyhyesti yrityksestä: Scandic Berries Oy on vuonna 2015 perustettu lappeenrantalainen yritys, joka on sitoutunut kehittämään ja valmistuttamaan säilöntäaineettomia marjatuotteita, joissa on korkea marjapitoisuus ja vähän lisättyä sokeria. Yritys käyttää tuotannossaan pääasiassa pohjoismaisia metsämarjoja. Tällä hetkellä yrityksen valikoimasta löytyvät Marjamaan® -merkkiset säilöntäaineettomat marjahillot, joita myydään Keskon ja Stockmannin kaupoissa.