Positiivinen vuosipuolisko Scandicille

Scandic Hotels -konserni säilytti johtavan asemansa Pohjoismaiden hotellimarkkinoilla ja jatkaa voimakasta kasvuaan huolimatta hotellialan laimeasta kysynnän kehityksestä, joka johtuu epävakaasta taloudellisesta tilanteesta Euroopassa. Vuoden 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla tulot lisääntyivät 10 %:ia ja liiketulos 30 %:ia edellisvuoteen verrattuina.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla kokonaistulot kasvoivat 10,3 %:ia, joista koko edellisvuoden toiminnassa olleet hotellit kasvoivat 3,1 %:ia ja uudet avatut hotellit 6,9 %:ia. Touko-kesäkuun vaihteessa 2012 avattiin Scandicin kolmas hotelli sekä Tanskan Aarhusiin että Tampereelle. Vuonna 2011 avatut erittäin arvostetut hotellit, Scandic Victoria Tower ja Scandic Grand Central Tukholmassa sekä Scandic Forus Stavangerissa ovat lisänneet voimakkaasti sekä tulojen että liiketuloksen kasvua. Huoneiden kokonaismäärä oli kesäkuun lopussa 29 314. Loppuvuoden aikana avataan uusia hotelleja Norjassa, Suomessa ja Saksassa, jotka lisäävät kapasiteettia 1811 huoneella.

Kokous- ja ravintolatoiminta
Eräs Scandicin vuoden 2012 tärkeimmistä panostuskohteista on kokous- ja konferenssitoiminta sekä ravintoloiden kehittäminen; niiden osuus Scandicin kokonaistuloista on 31 prosenttia. Konsernin kokous- ja ravintolatoiminta kasvoi 11,8 %:ia edellisvuoteen verrattuna. Hotellit toimivat tapaamispaikkoina majoitus-, ravintola- ja kokousasiakkaille. Scandic haluaa kehittää myös erilaisia konsepteja asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

– Ydintoimintamme perustuu kolmeen peruspilariin, joita ovat majoitus, kokoukset ja konferenssit sekä ravintolat. Näillä osa-alueilla kehitämme edelleen konsepteihin perustuvaa tarjontaamme. Viimeisin asiakastutkimuksemme osoitti, että palvelumme taso on selvästi noussut. Viime kädessä kysymys on kotoisan tunnelman luomisesta ja siitä, että asiakkaat saadaan viihtymään, sanoo Anders Ehrling, Scandicin konsernijohtaja.

Tuottojen kehitys perustuu toiminnan tehostamiseen
Euroalueen pitkään jatkuneella epävakaudella on ollut vaimentava vaikutus Euroopan hotellimarkkinoihin. Pohjoismaiden markkinoilla on vuoden ensimmäisen puoliskon aikana ollut havaittavissa heikko, mutta positiivinen kasvusuuntaus, jota on siivittänyt keskihintojen nousu. Vastaavasti Scandicin tärkeimpien hotellien lisääntyneellä huonekapasiteetilla on ollut negatiivinen vaikutus huoneiden käyttöasteeseen. Scandic on pyrkinyt jatkuvasti käyttämään hyväkseen mittakaavaetuja esim. hankinnoissa, tukitoimintojen tehokkuuden lisäämisessä ja palvelujen vakiinnuttamisessa. Myös nämä tekijät ovat lisänneet osaltaan käyttöastetta.

Scandic Hotels Holdings -konsernin tammi kesäkuun tulos

1. vuosipuolisko 2012 1. vuosipuolisko 2011
Tulot, MEUR 443,6 402,2
Bruttovoitto, MEUR 163,3 144,1
1. vuosipuolisko 2012 1. vuosipuolisko 2011
EBITDA, MEUR 32,6 25,0
EBITDA-marginaali, % 7,4 6,2
RevPAR, euroa 62,82 60,69
Käyttöaste, % 59,5 59,6
Hotellien määrä kesäkuun lopussa 1) 155 151
Käytettävissä olevien huoneiden lukumäärä kesäkuun lopussa 1) 29 314 27 793
Vakituisten työntekijöiden lkm. 2) 7 435 7 073

1)     Sisältää vuokratut, management- ja franchise-hotellit
2)     Laskettuna keskimääräisen 8 tunnin työajan mukaisesti

RevPAR-luvun kasvu ja tulot 1. vuosipuolisko 2012 vrt. 1. vuosipuolisko 2011

RevPAR (EUR)

RevPAR (%) Tulot (EUR) Tulot (%)
2011 toiminnassa olleet hotellit 0,47 0,8 12,5 3,1
Valuuttakurssien vaikutukset 0,45 0,7 3,3 0,8
Ketjusta poistuneet hotellit 0,28 0,5 -2,1 -0,5
Uudet hotellit 0,92 1,5 27,7 6,9
Kasvu 2,13 3,5 41,4 10,3

Vuoden 2012 tammi – kesäkuun tulos

• Tulot kasvoivat 10,3 %:lla 443,6 (402,2) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisten hotellien tulot kasvoivat kiinteillä valuuttakursseilla 3,1 %.
  • RevPAR kasvoi 3,5 %:ia. Vertailukelpoisten hotellien RevPAR kasvoi kiintein valuuttakurssein 0,8 %:ia.
  • EBITDA kasvoi 30,4 %:ia 32,6 (25,0) miljoonaan euroon, mikä oli 7,4 %:ia (6,2 %) liikevaihdosta. Tulosta rasittivat uusien hotellien avauskulut, jotka olivat 3,9 (3,4) MEUR.
  • Tänä vuonna on avattu kaksi uutta hotellia, joissa on yhteensä 428 huonetta.

Lisätietoja:
Anders Ehrling, CEO Scandic +46 8 51735167