Scandic säilyttää vahvan asemansa kovilla markkinoilla

Taloudellinen tulos tammi-kesäkuu 2009  Liikevaihto oli 318,0 (383,2) miljoonaa euroa. Samaan jaksoon verrattuna, vastaavalla hotellien määrällä sekä valuuttakurssimuutokset huomioimatta, liikevaihto laski 12%.  Samoin verrattuna, RevPAR laski 12%.  EBITDA laski 23,2 (55,8) miljoonaan euroon, 7,3% (14,6) liikevaihdosta.  Ensimmäisellä vuosipuoliskolla avattu neljä uutta hotellia, joissa on yhteensä 518 huonetta sekä käynnistetty kaksi uutta hotelliprojektia, joiden huonemäärä on yhteensä 491.

Scandic säilyttää vahvan asemansa kovilla markkinoilla Scandic Hotels Holding –konserni, miljoonaa euroa (tammi-kesäkuu 2009) H1 2009 H1 2008 Liikevaihto € 318,0 383,2 GOP € 113,4 154,6 EBITDA 23,2 55,8 EBITDA liikevaihdosta % 7,3 14,6 RevPAR € 51,59 64,74 Käyttöaste % 57,9 63,3 Hotelleja toiminnassa (30.6.) 1) 141 137 Huoneiden määrä (30.6.) 1) 25 333 24 612 Kokopäivätoimiset työntekijät 2) 6 431 6 872 Lajittelematon jäte (kg/hlö/yö) 3) 0,52 0,59 Energiankulutus (kWh/hlö/yö) 3) 48,59 45,67 Vedenkulutus (l/hlö/yö) 3) 220 214 Fossiiliset CO2-päästöt (kg/hlö/yö) 3) 3,46 3,39 1) Sisältää vuokratut, management- ja franchising- hotellit 2) Laskettu jakamalla työtuntien yhteismäärä vuosityöajalla 3) Laskettu hotelleista, jotka ovat olleet toiminnassa koko vuoden ajan Frank Fiskers, Scandicin konsernijohtaja, kommentoi tammi-kesäkuun 2009 tulosta: – Maailmanlaajuinen taloudellinen kriisi on vaikuttanut dramaattisesti liikematkailuun ja 2009 on ollut yksi kaikkien aikojen heikoimmista hotellialalla. Scandic on pystynyt säilyttämään vahvan markkina-asemansa tässä kovassa markkinatilanteessa. Liiketoimintamallimme, maantieteellinen kattavuutemme ja asiakaskuntamme koostumus ovat vaikuttaneet siihen, että olemme selvinneet matalasuhdanteesta paremmin kuin markkinat kokonaisuudessaan. Scandicin asema keskitason hotellisegmentissä, vahva tavaramerkki ja toimiva kanta-asiakasohjelma ovat auttaneet meitä ottamaan useimmilla markkinoilla lisää markkinaosuuksia. – Scandic käynnisti kulujenleikkausohjelman jo syksyllä 2008, kun näimme markkinoiden alkavan heikentyä. Säästöohjelman vaikutusten odotetaan olevan koko vuoden 2009 aikana 32 miljoonaa euroa ja toimenpiteet on nyt toteutettu kokonaisuudessaan. Olemme näin pystyneet kompensoimaan osan vuoden 2009 heikommasta myynnistä. – Scandicin työ kestävän kehityksen hyväksi jatkuu edelleen täysipainoisesti. Scandic voitti Grand Travel Awards -palkinnon "Vuoden ympäristöaloitteesta" vaihdettuaan ensimmäisenä merkittävänä hotelliketjuna pulloveden, hotelleissa itse pullotettuun veteen. Energian ja veden kulutuksessa vierasyötä kohden on havaittavissa nousua edelliseen vuoteen verrattuna, mikä selittyy alhaisemmalla käyttöasteella. – Pidämme kiinni laajentumissuunnitelmistamme ja arvioimme jatkuvasti mielenkiintoisia projekteja voidaksemme vahvistaa Scandicia pohjoismaisilla kotimarkkinoillamme ja luodaksemme näkyvyyttä myös muun Euroopan markkinoilla. Tämän vuoden aikana kaksi Kööpenhaminassa toimivaa hotellia on siirtynyt haltuumme, mikä on selvästi vahvistanut asemaamme tässä tärkeässä kohteessa. Sen lisäksi Scandicille on siirtynyt kaksi ruotsalaista hotellia. Rakenteilla tai suunnitteilla on nyt 11 uutta hotellia, joihin tulee yhteensä 2 844 huonetta ja jotka avataan vuosina 2010–2011. – Markkinoita on edelleen vaikea arvioida. Nähtävissä on merkkejä matalasuhdanteen vaimentumisesta ja talouden tilan tasaantumisesta, vaikkakin alhaiselle tasolle. Hotellimarkkinoilla on nähtävissä, että käyttöasteen lasku on tasoittunut, kun taas huoneiden hintoihin kohdistuu edelleen paineita. Toteuttamamme kustannussäästöt sekä panostuksemme Scandicin konseptien ja hotellivalikoiman vahvistamiseen antavat meille hyvät lähtökohdat selvitä näistä kovista ajoista ja käyttää hyväksemme uudet mahdollisuudet markkinoiden kääntyessä nousuun, sanoo Scandicin konsernijohtaja Frank Fiskers. Lisätietoja antavat: Frank Fiskers, konsernijohtaja, Scandic, puh. +46 709 73 52 03 Gunilla Rudebjer, talousjohtaja, Scandic, puh. +46 709 73 51 64